Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

A budapesti metróközlekedés három évtizede

A budapesti metróközlekedés három évtizede - Bata István - Régikönyvek
A budapesti metróközlekedés három évtizede - Régikönyvek A budapesti metróközlekedés három évtizede - Régikönyvek A budapesti metróközlekedés három évtizede - Régikönyvek A budapesti metróközlekedés három évtizede - Régikönyvek A budapesti metróközlekedés három évtizede - Régikönyvek
(0 vélemény)
Borító tervezők:
Kállay János
Kiadó:
Budapesti Közlekedési Részvénytársaság
Kiadás éve:
2000
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
dico Magyarország Kft.
ISBN:
9630025744
Kötés típusa:
kemény papír
Terjedelem:
404 oldal + képmelléklet
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 20.50cm, Magasság: 29.00cm
Kategória:
Előszó (Aba Botond) 5

Bevezetés.. 6

1. A metróközlekedés létrejöttének előzményei 9

1.1 A közforgalmú személyközlekedés megjelenése a városokban 9
1.2 A városi utak, úthálózat, az utazási idő 10
1.3 A forgalomnövekedés okai, következményei 11
1.4 A városi tömegközlekedés feladatai és eszközei 12
1.5 A tömegközlekedési gerinchálózat 13
1.6 A metró- és létesítésének alapismeretei 13

2. A metró megjelenése Budapesten 17

2.1 Az előzmények és a kelet-nyugati vonal építésének indulása 17
2.2 A 2-es vonal építésének folytatása 1963 után 19
2.3 A 2-es vonal vonalvezetése 20
2.4 A 2-es metróvonal jármű- és fenntartási telepe 21
2.4.1 A Fehér úti járműtelep építményei 23
2.4.2 A Fehér úti járműtelep út- és vágányhálózata 27
2.5 A 3-as metróvonal építésének megkezdése 28
2.6 A 3-as vonal vonalvezetése 29
2.7 A 3-as metróvonal jármű- és fenntartási telepe 32
2.7.1 A Kőér utcai járműtelep létesítését megelőző problémák
2.7.2 A Kőér utcai járműtelep építményei 37

3. A budapesti metróvonalak építményei 42

3.1 Az építményekről általában 42
3.2 Az állomások 45
3.2.1 A felszín alatti állomások 45
3.2.2 A mélyállomások 61
3.3 A vonalalagutak 63
3.4. A vonalagutak és-műtárgyak üzemi tapasztalatai 67
3.5 Mozgólépcső műtárgyak 70
3.6 A szellőztetés műtárgyai 72
3.7 Egyéb műtárgyak 74
3.8 Az építmények szigetelése 74
3.9 A forgalomirányító központ (diszpécserház) 79

4. A vonalak építészete 81


5. A forgalom lebonyolítása 86

5.1 A forgalomról általában 86
5.2 A forgalomtervezés problémái 87
5.3 Az előrebecsült és a tényleges utasforgalom 89
5.4 A metróközlekedés helye, szerepe a budapesti tömegközlekedésben 91
5.5 Az állomások forgalmi üzemvitele 93
5.6 A forgalom központi irányítása 101
5.7 Az állomási pénztárak forgalma 102

6. A jármű 104

6.1 A metrójárművekről 104
6.2 A budapesti metró személyszállító járművei 106
6:2.1 A járműbeszerzés előzményei 106
6.2.2 A budapesti metró motorkocsijainak főbb jellemzői 109
6.3 A jármű-üzemeltetés 114
6.4 Járműtárolás 117
6.5 A járműfenntartás 118
6.5.1 A járműfenntartás kialakulásának előzményei 119
6.5.2 A járműfenntartás kezdetei 121
6.5.3 Járműkarbantartás 123
6.5.4 Járműjavítás 125
6.5.4.1 A javítás feltételeinek, technológiájának kialakítása, 126
létrejöttének körülményei
6.5.4.2 A javítás, felújítás további problémái 130
6.5.4.3 Járműhibák és azok kijavítása 131
6.6 A hazai gyártmányú (Ganz) motorvonat 135

7. Az üzemi technológia helyhez kötött létesítményei (Infrastruktúra) 141

7.1 Pálya és pályafenntartás 142
7.1.1 A vasúti pálya a budapesti metróüzemben 142
7.1.2 Felépítménytípusok és jellemzőik 147
7.1.3 Fenntartási tapasztalatok 155
7.1.4 Említést érdemlő javítási módszerek, problémák, fejlesztések 164
7.2 Az áramellátás 166
7.2.1 Csatlakozás a közműhálózatra 166
7.2.2 Az áramátalakítók feladatai, méretezésük alapelvei 169
7.2.3 Az áramátalakító berendezések létrejöttének áttekintéS-e 171
7.2.4 A kapcsoló és átalakító berendezések 177
7.2.5 A segédüzemi energiaellátás 187
7.2.6 Az áramátalakítók kőzponti vezérlése, a 202
vezérlőberendezések fejlődési folyamata
7.2.7 A kóboráramok és hatásaik 210
7.2.8 Jelentősebb átalakítások és felújítások 1973-1994 kőzőtt 213


■v/
7.3 Vasúti jelző- és biztosítóberendezések 214
7.3.1 Alapelvek és követelmények 214
7.3.2 A biz.ber. szerepe a nagyvasútnál és a metrónál 217
7.3.3 Építőelemek 218
7.3.4 Rendszertechnikai felépítés 220
7.3.5 TervezéSi, gyártási és szerelési problémák és megoldásuk 225
7.3.6 A berendezések szerelése, működése, a működés problémái 228
7.3.7 Az automatikus vonatvezetés (AVR) kiépítése 234
7.3.7.1 Előzmények 234
7.3.7.2 Folytatás 1975 után 235
7.3.8 Az automatikus vonat-vezetőrendszer (AVR) a 3-as vonalon 240
7.3.8.1 A vonatvezetés, a biztonság és a gazdaságosság 240
7.3.8.2 A gépesített járművezetés üzemmódjai 242
7.3.8.3 Rendszertechnikai felépítés 244
7.3.8.4. Összefoglaló az AVR létesítési indokairól, szolgáltatásairól, 250
rendszertechnikai felépítéséről és működéséről
7.3.9 A forgalomirányítás központi berendezései 251
7:3.9.1 Az elvégzendő feladatok 251
7.3.9.2 Az irányítóközpontok 252
7.4 Hírközlőberendezések 255
7.4.1 A metróüzem hírközlő rendszerei 255
7.4.2 A hírközlőrendszerekről részletesebben 255
7.5 A mozgólépcsők 274
7.5.1 Történelmi visszatekintés 274
7.5.2 A mozgólépcsők és az utasforgalom 276
7.5.3 A szállítóképességről részletesebben 278
7.5.4 A mozgólépcsők szerkezeti felépítése 281
7.5.5 A villamos-hajtás és a vezérlés 296
7.5:6 Az üzemeltetés és az üzemi ismeretek hasznosítása 297
7.5.7 A mozgólépcsők főjavítása 302
7.5.8 A Kőér utcai mozgólépcsőjavító főműhely 306
7.5.9 Új mozgólépcsők a 2-es vonal három állomásán 307
7.5.10 A fórgalombiztonság és a jelentősebb üzemi események 308
7.6 Épületgépészet a metróüzemben 312
7.6.1 Szellőztetés és klimatizálás 313
7.6.1.1 Főszellőztető berendezések 313
7.6.1.2 A főszellőztetés tervezési problémái 317
7.6.1.3 A főszellőztető ventillátorok 321
7.6.1.4 Segédüzemi szellőztetés 322
7.6.1.5 Klimatizálás 325
7.6.3 Vízelvezetés, csatornázás, szennyvízkiemelés 328
7.6.4 Fütőberendezések 330
7.7 Tűzvédelem 331
7.7.1 A metró tűzvédelmének általános kérdései 331
7.7.2 A tűzkeletkezés legvalószínűbb helyei és esetei 333
7.7.3 A tűz elleni védekezés módjai és eszközei 337


8. Az üzemeltető szervezet létrehozása, folyamatos alakulása, 341
működésének főbb eseményei

8.1 Történelmi visszatekintés 341
8.2 Az üzemeltetés előkészítése 343
8.2.1 A kezdeti lépések (1964-1967) 343
8.2.2 Szervezés és építés (1968-1969) 348
8.3 A 2-es vonal üzembe helyezése és az üzem első évei (1970-1972) 350
8.4 Az 1973-1976 közötti évek 353
8.5 Egy mozgalmas és termékeny időszak (1977-1980) 359
8.6 A Gyorsvasúti Igazgatóság — 1981-1985 365
8.7 Az 1986-1999 közötti időszak 378

9. A metró, mint tömegóvóhely 386

9.1 Előzmények, indokok, alkalmazhatóság 386
9.2 A védő- és befogadóképesség 386
9.3 A műszaki berendezések 387
9.4 Üzembe helyezések, üzempróbák 388
9.5 Alkalmazásba vétel és üzemmód 389

10. A Dél-Buda —Rákospalota (4-es) metróvonal 392
építésének előkészületei


Mások ezt is megvették mellé

Az Ön véleménye

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...