Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

A hetedik művészet A film formanyelve / A film drámaisága

A hetedik művészet - Bíró Yvette - Régikönyvek
A hetedik művészet - Régikönyvek A hetedik művészet - Régikönyvek A hetedik művészet - Régikönyvek A hetedik művészet - Régikönyvek A hetedik művészet - Régikönyvek A hetedik művészet - Régikönyvek
(0 vélemény)

einek pontos számbavételére talán nagyobb szükség van, mint valaha. Bíró Yvette, a legendás szaklap, a Filmkultúra egykori szerkesztője, Jancsó-filmek dramaturgja, ma a New York University professzora A film formanyelve és A film drámaisága című munkáiban - a hetedik művészet sikeréveiben - az elsők között fogalmazta meg a nagykorúvá lett film megújuló nyelvének, drámai szerkezetének adottságait s helyét a művészetek Parthenonjában. Számadása a talentumról, a filmtörténet maradandó példáival illusztrált felfedező kedvű elemzései és kommentárjai generációk számára jelentettek összegzést és eleven stílusú kalauzt a filmművészet tehetségének megértéséhez és legkedvesebb filmjeink élvezetéhez. Agyonolvasott példányaik mára már az antikváriumok polcairól is elfogytak. Ám újboli megjelenésüket nemcsk ez indokolja, hiszen bárhogy ítéljük is meg a film mai helyzetét, módosült társadalmi szerepét, a filmírás, a tér- és időformálás érzékletesen kidolgozott módszerei elévülhetetlen vívmnyok maradtak.

Sorozatcím:
Osiris Könyvtár - Film
Kiadó:
Osiris
Kiadás éve:
2003
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Széchenyi Nyomda
ISBN:
9633894468
Kötés típusa:
ragasztott papír
Terjedelem:
427 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 12.50cm, Magasság: 19.50cm
Súly:
0.40kg
Kategória:
HÉT ÉRV A HETEDIK MŰVÉSZET VÉDELMÉBEN -
AVAGY SZÁMADÁS A TALENTUMRÓL 5

A FILM FORMANYELVE

A FILM MINT KIFEJEZÉSI FORMA 15

A FILMNYELV FOGALMA,
EGYETEMESSÉGE, SAJÁTOSSÁGAI 15

A FILM MINT MŰALKOTÁS 25

A FILM SZERKEZETE, A STRUKTÚRA ÉS A SPECIFIKUS
ESZKÖZÖK, GRAMMATIKA ÉS STÍLUS 25

A KÉP MINT A FILM LEGKISEBB AUTONÓM
EGYSÉGE 34

A MOZGÓ FÉNY-ÁRNYÉK 35
A szín 40
A KÉPI KOMPOZÍCIÓ 47
A képkivágás 48
A plánok 53
A közelkép 57
A beállítás 60
A KÉPMÉLYSÉG 69
A háttér és a díszlet 75


AZ ÉPÍTŐ SZERKESZTÉS - A MONTÁZS 82

A MONTÁZS KIALAKULÁSÁNAK VÁZLATOS TÖRTÉNETE 83
A MONTÁZS PSZICHOLÓGIAI ALAPJAI 88
AZ ÉPÍTŐ SZERKESZTÉS SZABÁLYAI 92
A MONTÁZS FUNKCIÓI 93
A MONTÁZS FAJTÁI 97
TÉR ÉS IDŐ FILMEN — A MONTÁZS MINT ÚJ TÉR-IDŐ
KONTINUUM TEREMTŐJE 99

A FÜGGŐLEGES MONTÁZS. A HANG 110

KÉP ÉS HANG ÖSSZEFÜGGÉSÉNEK LEHETŐSÉGEI 110
A ZAJ ÉS A ZÖREJ 116
A BESZÉD 120
A dialógus c 123
A monológ 126
A kommentár 128
A ZENE 130

A BELSŐ VÁGÁS.
A MODERN SZERKESZTÉS ELVEI 142

A FILM DRÁMAI SZERKEZETE 149

A CSELEKMÉNY FILMEN 149
A forgatókönyv filmművészeti jellege 154
A kihagyás 158
A „költői szerkesztés" egyéb elemei: metafora, szimbólum 162
A SZÍNÉSZI JÁTÉK 164
Maszk és kosztüm 172

A FILM RITMUSA 175

AZ ÖSSZETEVŐK SOKNEMÜSÉGE, A TAGOLÁS
ÉS KÉPKAPCSOLÁS MÓDJAI 175


A FILM MINT ÖSSZETETT MŰVÉSZET 185

A KÜLÖNBÖZŐ MŰVÉSZETI ÁGAK RÉSZVÉTELE, A SZINTÉZIS
VALÓDI TARTALMA, A KIFEJEZŐESZKÖZÖK EGYSÉGE,
DINAMIKUS HARMÓNIA 185

A FILM DRÁMAISÁGA

BEVEZETŐ 191

A FILM MÚZSÁJA 198

A „MEGLÓDULT IDŐ" 199
A LÁTHATÓ VILÁG 203
LÁTHATATLAN DRÁMÁK 206

ÚJ HÓDÍTÁSOK 210

A MEGVÁLTOZOTT NYILVÁNOS JELLEG 211
AZ INTIMITÁS 216
A PÁTOSZ 220
AZ „ÖSSZEMÉRHETETLEN DOLGOK" EGYÜTTESE 223

A FILM NYELVE 232

A NYELV KOMPLEXITÁSA 232
A FILMNYELV ÉS A BESZÉLT NYELV 238
SOKSZÓLAMÚSÁG - MODERN HARMÓNIARENDSZER 244
HAGYOMÁNY ÉS ÚJÍTÁS 253
A FILNYELV FEJLŐDÉSE. ELÉVÜL-E A FILMNYELV? 257

A TÉR ÉS IDŐFORMÁLÁS DRAMATURGIÁJA 270

A TÉRKÉPEZÉS ELVEI 270
A TŰNŐ IDŐ NYOMÁBAN 276
A TÉR-IDŐ EGYSÉG 283


A CSELEKMÉNY FELÉPÍTÉSE 285

EGY KIS TÖRTÉNET 286
A CSELEKMÉNY ÍVE ÉS ALAPSEJTJE 288
A MESE ANYAGA ÉS KÖZEGE 294
A MINDENNAPOK KÖLTÉSZETE 297
A FILMBELI KONFLIKTUS SZERKEZETE 299

A KÖRNYEZETRAJZ
ÉS AZ ATMOSZFÉRA VARÁZSA 311

HITELES DOKUMENTÁCIÓ 312
ELBESZÉLÉS ÉS LEÍRÁS 315
AZ ESEMÉNYEK „SAJÁTÉLETŰSÉGE" 318
A KÖRNYEZET ÁTSZELLEMÍTÉSE 324
„A TÁRGYAK ... NYUGVÓPONTJAI
ELSIKLÓ ÉLETÜNKIIEK" 326
A KÜLÖN VILÁG LÉGKÖRE 330

EMBER ÉS KÜLVILÁG 334

A VÉLETLEN, A VALÓSZÍNŰSÉG ÉS SZÜKSÉGSZERŰSÉG 335
A Hős SZABADSÁGA ÉS MEGHATÁROZOTTSÁGA 339
A VÉLETLEN DIADALA ÉS VESZÉLYEI 341

A MESESZÖVÉS MÓDSZEREI 343

AZ IDEGEN ELEMEK DRÁMAISÁGA 343
A SZIMBÓLUMOK 355
A KIHAGYÁS 357

AZ ELBESZÉLÉS TAGOLÁSA, A RITMUS
DRÁMAISÁGA 359

AZ ÉLETRITMUS 359
A RITMUS, MINT ARTIKULÁCIÓ 362
A RITMUS KETTŐS ÍVE 367
A VÁLTOZÉKONYSÁG ÉS FOLYAMATOSSÁG EGYSÉGE 371


A FILM A GONDOLAT NYOMÁBAN 374

A BRECHTI TANÍTÁSOK 375
ÚJ TARTALMAK KIFEJEZÉSE 379
A történelmi példázat 380
Az analitikus film 387
Az esszé 395

FÜGGELÉK
BIBLIOGRÁFIA 403

A KÖTETBEN SZEREPLŐ FILMEK
CÍMMUTATÓJA 407

NÉVMUTATÓ 417

Bíró Yvette

Bíró Yvette (Budapest, 1930.) filmesztéta, filmkritikus, forgatókönyvíró.

Bíró Yvette  további könyvei

10%
Hűségpont:
 
Antikvár könyv
1 000 Ft 900 Ft
Hűségpont:
 
Kiadás éve: 2005
Antikvár könyv
4 000 Ft

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...