Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!
Ingyenes átvétel országosan

A kompozíció poétikája A művészi szöveg szerkezete és a kompozíciós formák tipológiája

A kompozíció poétikája - Régikönyvek
A kompozíció poétikája - Régikönyvek A kompozíció poétikája - Régikönyvek A kompozíció poétikája - Régikönyvek A kompozíció poétikája - Régikönyvek
(0 vélemény)
Sorozatcím:
Mérleg
Fordítók:
Molnár István
Kiadó:
Európa Könyvkiadó
Kiadás éve:
1984
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Alföldi Nyomda
ISBN:
9630729105
Kötés típusa:
ragasztott papír
Terjedelem:
286 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 10.00cm, Magasság: 18.50cm
Súly:
0.20kg
Kategória:
Bevezetés
A „nézőpont" mint kompozíciós probléma 5

I. A „nézőpont" az ideológia síkján 17
A szerző, az elbeszélő és a hős mint az ideológiai nézőpont lehet-
séges hordozói 22
Az ideológiai nézőpont kifejezésének módja; 26
Az ideológiai és a frazeológiai sík viszonya 28

II. A „nézőpont" a frazeológia síkján 31
A MEGNEVEZÉS
MINT NÉZŐPONTPROBLÉMA 36
Megnevezés a mindennapi életben, a publicisztikában és a levél
műfajában 36
Megnevezés a szépirodalomban 44
Szemtértetés: Napóleon megnevezése a HÁBORÚ ÉS. BÉKÉ-
ben 47
A SZERZŐ SZÓLAMÁNAK ÉS A HŐSÖK
SZÓLAMÁNAK VISZONYA A SZÖVEGBEN 55
AZ IDEGEN SZÓLAM HATÁSA A SZERZŐI SZÓLAM-
RA 56
Az idegen szólam használatának legnyilvánvalóbb esetei 56
Különböző nézőpontok összefonódása az összetett mondatban.
A látszólagos egyenes beszéd 58
Különböző nézőpontok összefonódása az egyszerű mondatban. A be-
szélő és a hallgató nézőpontjának összefonódása 62
Különböző nézőpontok összefonódása egyetlen szóban 67
A SZERZŐI SZÓLAM HATÁSA AZ IDEGEN SZÓLAM-
RA 70
Kevésbé nyilvánvaló esetek: belső monológ 70


Nyilvánvalóbb esetek : a szerző hatása a szereplők egyenes beszé-
dére 74
Az egyenes beszéd szerzői átdolgozásának néhány kérdése a HÁ-
BORÚ ÉS BÉKÉ-ben 76
„BELSŐ" ÉS „KÜLSŐ" SZERZŐI Pozíció 84

III. A „nézőpont" a tér- és időviszonyok
síkján 95
TÉR 96
AZ ELBESZÉLŐ ÉS A SZEREPLŐK TÉRBELI POZÍCIÓ-
JÁNAK EGYBEESÉSE 96
AZ ELBESZÉLŐ ÉS A SZEREPLŐK TÉRBELI POZÍCIÓ-
JÁNAK KÜLÖNBÖZŐSÉGE 99
A folyamatos áttekintés 100
Az elbeszélői pozíció mozgásának egyéb esetei 104
A „madártávlat" 107
A némajelenet 109
IDŐ 110
IDŐBELI TÖBBNÉZŐPONTÚSÁG. A NÉZŐPONTOK
ÖSSZEFONÓDÁSA 111
IGEIDŐ, IGESZEMLÉLET ÉS A SZERZŐ IDŐBELI PO-
ZÍCIÓJA 116
A TÉRBELI-IDŐBELI NÉZŐPONT
MEGHATÁROZOTTSÁGÁNAK
(KONKRÉTSÁGÁNAK) A FOKA.
A TÉRBELI-IDŐBELI JELLEMZÉS SÍKJA
A KÜLÖNBÖZŐ MŰVÉSZETI ÁGAKBAN 126

IV. A „nézőpont" a pszichológia síkján 133
A VISELKEDÉS LEÍRÁSA A PSZICHOLÓGIA SÍK-
JÁN 137
Első módszer: külső nézőpont 138
Második módszer: belső nézőpont. A két leírási módszer formai jel-
lemzői 140
A KÜLÖNBÖZŐ PSZICHOLÓGIAI NÉZŐPONTOK
KOMPOZÍCIÓS FELHASZNÁLÁSÁNAK TIPOLÓGIÁ-
JA 144
Egyetlen nézőpont - változatlan szerzői pozíció 145
Több nézőpont - változó szerzői pozíció 148


A vizsgált esetek transzformációs leírásának lehetőségei 161
A PSZICHOLÓGIAI NÉZŐPONT PROBLÉMÁJA MINT
A SZERZŐI TUDÁS PROBLÉMÁJA 163
A NÉZŐPONTOK MEGKÜLÖNBÖZTETÉSÉNEK SA-
JÁTOSSÁGAI A PSZICHOLÓGIA SÍKJÁN 165

V. A nézőpontok viszonya a mű
különböző szintjein. Az összetett
nézőpont 167
A MŰ KÜLÖNBÖZŐ ELEMZÉSI SZINTJEIN
MEGNYILVÁNULÓ NÉZŐPONTOK
ELTÉRÉSE EGYMÁSTÓL 169
AZ IDEOLÓGIAI NÉZŐPONT ELTÉRÉSE A TÖBBI
NÉZŐPONTTÓL 169
Az ideológiai és a frazeológiai nézőpont eltérései 169
Az ideológiai és a pszichológiai nézőpont eltérései 172
A TÉRBELI-IDŐBELI NÉZŐPONT ELTÉRÉSE A TÖBBI
NÉZŐPONTTÓL 174.
A térbeli-időbeli és a pszichológiai nézőpont eltérése 175
A térbeli-időbeli nézőpont és a frazeológiai nézőpont eltérése 178
TÖBB NÉZŐPONT ÖSSZEFONÓDÁSA
EGYAZON SZINTEN 179
Az elbeszélőpozíciójának összefonódása valamely más pozícióval a
HÁBORÚ ES BÉKE felépítésében 180
„Helyettesített" nézőpont mint az elbeszélői és a szereplői nézőpont
összefonódásának lehetséges esete 194

VI. A művészi szöveg néhány skülönleges
kompozíciós problémája 199
HOGYAN FÜGG A NÉZŐPONT A LEÍRÁS
TÁRGYÁTÓL ? 199
„NÉZŐPONT" A PRAGMATIKA
VONATKOZÁSÁBAN 207
A szerző és az olvasó nézőpontjának eltérése 207
A kompozíció szemantikája, szintaktikája és pragmatikája 211


Az Ön véleménye

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...