Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

A pszichológia alapkérdései

A pszichológia alapkérdései - Hebb, Donald O. - Régikönyvek
(0 vélemény)

Tizedik ​nyelven jelenik meg Hebbnek, a kiváló kanadai pszichológusnak e könyve. Sikerét egyaránt köszönheti korszerû, természettudományos szemléletének, az egyes témakörök alapos, rendszerezõ áttekintésének és közvetlen – egyben didaktikus – hangvételének. Az olvasó megismerkedhetsz általános pszichológia legfontosabb kérdéseivel: a viselkedéssel, a tanulással, az emlékezéssel, az örökléssel, a gondolkodással. Emellett a szerzõ számos jelenség lélektani és élettani alapjait, megjelenési formáit mutatja be, némelyikük hétköznapi „furcsaságnak” számít vagy a patológia területére vezet át. Hebb sohasem egyetlen elméletrõl, hanem több, a tudományosság igényét kielégítõ, vagy legalábbis eddig meg nem cáfolt teóriáról és hipotézisrõl tájékoztat; éppen arra hívja fel a figyelmet, hogy a tudománnyal ismerkedõknek meg kell tanulniuk bizonyítékokat és cáfolatokat keresni, illetve bíráló szemmel tekinteni az újabb elméletekre és kísérleti eredményekre. Ennek érdekében igyekszik minél több vizsgálati eljárást, megközelítési módot bemutatni: laboratóriumi kísérletek, természetes környezetben végzett megfigyelések, matematikai-statisztikai feldolgozás, spekulatív elméletek gyakorlati próbára tétele – mindezek nemcsak az ismeretanyagot bõvítik, de formálják az olvasó tudományos szemléletét is. A fejezetek és a könyv végén található irodalomjegyzék, és a fontosabb szakkifejezések magyarázó listája segíti a jobb tájékozódást. A könyvet egyaránt szánjuk a pszichológiával ismerkedõ egyetemi, fõiskolai hallgatóknak és az e tudományág iránt érdeklõdõk szélesebb körének, akik az alapoktól a magasabb szintekig kívánják megismerni az általános pszichológia kérdéseit.

Fordítók:
Szabó Imre, Pléh Csaba, Czigler istván, Lénárt László, Molnár Péter
Kiadó:
Gondolat Kiadó
Kiadás éve:
1978
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Zrínyi Nyomda
ISBN:
9632806832
Kötés típusa:
kemény papír
Terjedelem:
344
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 17.00cm, Magasság: 24.00cm
Kategória:
Az első kiadás előszavából 9
Előszó a harmadik kiadáshoz 11
A pszichológia és az emberi viselkedés 13
A pszichikum tanulmányozása 14
Kutatási problémák: a tanulás 16
Viselkedészavarok 19
Értelmi retardáció 23
Hiperaktivitás 25
A viselkedés objektív megközelítése 26
A terninusok használatáról 28
Kondicionálás és tanulás 33
A tanuláspszichológiai elképzelések kialakulása 33
A feltételes reflexek - Pavlov 37
Az R-típusú kondicionálás és a megerősítés 40
Latens tanulás 42
A tudás mint előkészület a válaszra 47
A tanulás és a teljesítmény megkülönböztetése 48
A tanulással és a percepcióval kapcsolatos pályarendszerek 51
A kéreg fel- és leszálló pályái 59
Oldalirányú összeköttetések: a "hasított agy"-kísérlet 64
Lateralizáció és dominancia 69
Tanulási és fejlődési mechanizmusok 72
Neuron és szinapszis 73
Mikor aktívak a neuronok? 78
Szinaptikus változások a tanulás során 80
A csecsemő első tanulása 83
Sejtegyüttesek a gondolkodás alapjai 86
Divergáló és párhuzamos ingerületvezetés: a figyelem 89
Figyelem és figyelem-összpontosítás 91
A viselkedés irányítása: kognitív és nem kognitív 95
A viselkedés osztályozása az S-R formula alapján 98
Szenzoros vezérlésű viselkedés: feltétlen reakció és feltételes reakció 100
A közvetítő folyamatok 103
A beállítódás és a késleltetett válasz 105
A viselkedés szelektivitása: a figyelem és a beállítódás viszonya 107
A viselkedés időbeli integrációja 109
Szenzoros vezérlés és akaratlagos viselkedés 111
Tanulás, emlékezés és felejtés 115
Memória: kémiai molekula? 116
Rövid idejű és tartós emlékezet 117
A szinaptikus változás megszilárdulása a tartós emlékezetnél 119
Felejtés: interferencia és inaktivitás 121
Kioltás és a hiba kiküszöbölése 125
A memória zavarai - tanúskodás 128
A tanulás módszere 129
Öröklődés, érés, korai tanulás 134
Ösztönös viselkedés és érés 134
Kétfajta viselkedés - tanult és veleszületett? 137
Érés 138
A korai tapasztalat hatásai 140
Imprinting a madaraknál 143
Korai tanulás emlősöknél 143
A fejlődési tényezők osztályozása 149
További adatok a IV. faktorról és az ösztönről 152
Öröklődés és elmebetegség 154
Statisztikai és kontrollcsoport 158
Számítás nélküli statisztikai következtetések 160
Még egyszer a lényegről - néhány további (valószínűtlen) példával 166
Két érték összehasonlítása 169
A kontrollcsoport 171
A korreláció 173
Az intelligencia 179
Megbízhatóság és érvényesség 181
A tesztanyagok kiválasztása 183
Az "öröklődés-környezet" kérdés 186
A és B intelligencia 189
A faji kérdés 190
A fejlődés menete: Piaget 192
Motivációs mechanizmusok 198
A nem-specifikus afferensek és az "arousal" 200
Az arousal és az EEG 203
Az autonóm idegrendszer 206
A limbikus rendszer 210
Az alvás és a napszakos ritmus 212
Homeosztatikus mechanizmusok 215
A fájdalom 220
A szexuális motiváció 222
Az explorációs viselkedés, az arousal és az ambivalencia 223
Emóció és motiváció: társadalmi szempontok 228
Az emóciók, a motiváció és az arousal 228
Az emóció és az intellektuális szint 233
A félelem okai 235
Az emóció és a szociális struktúra 237
Az altruizmus magasabb rendű állatoknál 240
A játék, az unalom és az izgalom keresése 242
Az ember ambivalens természete 247
Értékelés és percepció 251
Szenzoros ingerlés 253
Szenzoros kódolás 260
Térpercepció 263
A percepció és az érzékelés megkülönböztetése 269
Szerveződés a percepcióban 274
Emlékképek 277
Gondolkodás és nyelv 283
Tudatos és tudattalan 283
A tudat viselkedéses jelei 285
Belátás és célirányosság 288
Kommunikáció és nyelv 291
A nyelv tanulása 295
Problémamegoldás embernél: laboratóriumi vizsgálatok 297
A felfedezés, feltalálás és a logika 299
A pszichológia és a tudományos módszer 307
A neurológiai elképzelések szerepe 311
A neruologizálás további korlátai: pszichológiai konstrukciók 315
Következtetés a viselkedésből 318
A szóbeli beszámoló jelentése 320
Saját pszichikumunk megismerése 325
Tudomány és pszichológia 327
Szakkifejezések magyarázata 331

Hebb, Donald O.

1904 - 1985
Donald O Hebb (1904. július 22. – 1985. augusztus 20.) német származású kanadai neuropszichológus. A neuropszichológia atyja, fő érdeklődési területe az idegsejtek működése, és ennek hatása az olyan pszichológiai folyamatokra, mint a tanulás.

Hebb, Donald O.  további könyvei

30%
Hűségpont:
 
Antikvár könyv
600 Ft 420 Ft
40%
Hűségpont:
 
akár 50%
Hűségpont:
 
20%
Hűségpont:
 
Antikvár könyv
2 000 Ft 1 600 Ft

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...