Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

A színház nyomában A dráma művészete változó perspektívában

A színház nyomában - Fergusson, Francis - Régikönyvek
A színház nyomában - Régikönyvek A színház nyomában - Régikönyvek A színház nyomában - Régikönyvek A színház nyomában - Régikönyvek
(0 vélemény)

Francis Fergusson amerikai irodalomtudós és színházi szakember, 1904-ben született. A színház nyomában című könyve 1949-ben jelent meg először. Elemzéseinek tárgya, egyben a könyv alcíme: a dráma művészete változó perspektívában. Abból indul ki, hogy a modern drámairodalom színes, de centrum nélküli gazdagságában lehetetlen eligazodni a színháznak valamilyen általános alapeszméje nélkül (erre utal a könyv eredeti címe: The Idea of a Theater), ezt az alapeszmét viszont csak abban a színházban lehet megtalálni, amely még nem részleges, hanem egyetemes nézőpontból szemlélte az életet, és a közösség életének gyújtópontjában a teljes kultúra mind megannyi vetületét egybefogta. Vagyis "a jámbor igyekezet, hogy értékeljük a kortárs drámaírókat, szükségképp túlvezet rajtuk - Shakespeare és Szophoklész drámai művészetéhez". A könyv az Oedipus király és a Hamlet gazdag elemzését nyújtja, két fejezet Racine Berenicé-jével és Wagner Trisztán és Izoldá-jával foglalkozik mint olyan művekkel, melyekben a görög tragédia eszménye kétfelé hasad, a tiszta ész, illetve - a merő szenvedély világára. A továbbiakban a modern színház különféle lehetőségeit veszi sorra a szerző, Csehovtól T. S. Eliotig. Következetes és mélyen átgondolt világképe a műalkotások egyedi jellegzetességei iránti finom érzékkel párosul - ezért tud többségükben közismert művekről annyi újat és érdekeset mondani.

Sorozatcím:
Modern könyvtár
Fordítók:
Földényi F. László
Kiadó:
Európa Könyvkiadó
Kiadás éve:
1986
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Kossuth Nyomda
ISBN:
9630740524
Kötés típusa:
ragasztott papír
Terjedelem:
328 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 9.50cm, Magasság: 18.00cm
Súly:
0.20kg
Kategória:
I. rész / A színház nyomában 7
1. bevezetés 9
2. bevezetés 17
1. fejezet I Oedipus király: a cselekvés tragikus
ritmusa 24
Oedipus: mítosz és színjáték 26
Hős és bűnbak: Oedipus és Tiresias küzdelme 31
Oedipus: rítus és színjáték 42
Szophoklész és a racionalista Euripidész 49
Oedipus: egy cselekvés utánzása 53
A „tragikus ritmus" analógiái 59
2. fejezet / Berenice: az ész cselekvése és szin-
háza 62
Az ész tragédiája: Berenice, I. felvonás 62
A cselekvés racionális utánzása: Racine dra-
maturgiájának elvei 69
Az ész színháza a maga korában és kör-
nyezetében 80
A modern racionalizmus leszűkült világa 89
3. fejezet / Trisztán és Izolda: a szenvedély
akciója és színháza 94
Racine-tól Wagnerig 94
A Trisztán mint mítosz és mint rítus 103
A Trisztán dramaturgiája 107
A német nép színháza, avagy A tragédia ere-
dete a zene szelleméből 119
Trisztán és Berenice: a cselekmény „töké-
letes" egysége és a forma egyértelmű jelen-
tése 127
4. fejezet / Hamlet, dán királyfi: a cselekvés
analógiája 131
A Hamlet mint művészi kudarc 133
A Hamlet mint többsíkú történet 137
A Hamlet mint rítus és rögtönzés 149
A Globe színház és a dionüszoszi ünnep 154


Rítus és rögtönzés: Hamlet színjátéka mint
középpont
159
Harcát szerepének értelmezése
168
Analóg cselekvés: a darab egy lehetséges ér-
telmezése
175
A Henger és a modern színház
186
II. rész / A modem színház részleges nézőpontjai 189
Bevezetés
191
5. fejezet / A Kísértetek és a Cseresznyéskern
a modern realizmus szinháza
195
A KIsértetek története: tézis, bűnügyi tör-
ténet és tragédia
198
Alvingné és Oswald: a vissmfogott tragikus
ritmus
202
A Kleértetek vége: az ízléstelen szalon és
Európa színpada
208
A Cseresznyéskert története
213
II. felvonás: a szintér tettel a kompozíció
alapeleme
219
Cseh., komédiás művészete: kezdet és vég
227
6. fejezet / Shaw és Pirandello teátralitása
234
A show-i teátralitásról: az eszmei ‚Ik és a
társalgó
234
A teátrális cselekmény: Ilat szereplő szer-
zői keres
244
7. fejezet / A színház költészete és a költő min-
háza
255
A színház költészete Wagner után: Párizs a
két világháború között
255
Pokolgép: a modern város mítoszi háttere
258
Obey Noé-ja: a mítosz színházi-költői
vWó-
sága
265
Gyilkosság a székesegyházban: a teológia
színpada
274
A színház megvalósulatlan eszméje
289
III. rész / A tanulmányban használt technikai se-
. Itédfogalmak

297


Függelék 299
Történet és cselekmény 299
Forma és cél: a történet két vetülete 302
Az analógia fogalma 307
A komédiás érzékenység: a cselekmény mirne-
tikus észlelem 311
Utószó (Földényl F. László) 319

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...