Az igaz erény természete

Az igaz erény mindenekelőtt az Isten, a létezők Létezője, a minden létezőnél végtelenül nagyobb és jobb iránti szeretetben van” – állítja alaptételként etikai értekezésében Jonathan Edwards (1703–1758), a nagy amerikai teológus-filozófus. Az ember boldogságát és az emberi életet középpontba állító modernség szemében Edwards Isten elsőbbségét hirdető etikája az embert bilincsbe verő zsarnokság igazolásának tetszhet, ám a korunkban újrafölfedezett gondolkodó teocentrikus látomásából egyfelől az következik, hogy az Istenbe vetett bizalom alapján valamelyest bízhatunk abban, hogy a természeti vagy társadalmi jelenségeket vizsgálva nem pusztán elménk tükörképét látjuk, másfelől pedig a magánvaló léttel azonosulva talán mégis a szabadság forrását lelhetjük föl. Edwards teológiai-filozófiai munkásságát részben a felvilágosodással való párbeszéd és vita jegyében alkotta: hallatlanul nyitott volt a modern tudományos és bölcseleti fölismerések iránt, ugyanakkor leghatározottabban elutasított mindenfajta deista törekvést. Az új-angliai „nagy ébredés” néven ismert megújulási mozgalom szószólójaként a vallás érzelmi vonatkozásainak elvont igazolására is törekedett műveiben.
- Fordítók:
- Pásztor Péter
- Kiadó:
- Helikon Kiadó
- Kiadás éve:
- 2007
- Kiadás helye:
- Budapest
- Nyomda:
- Sylvester Nyomda
- ISBN:
- 9789632270678
- Kötés típusa:
- kemény papírkötés, kiadói borítóban
- Terjedelem:
- 123 oldal
- Nyelv:
- magyar
- Méret:
- Szélesség: 10.00cm, Magasság: 17.00cm
- Súly:
- 0.10kg
- Kategória:
I. FEJEZET
Az igaz erény lényegéről /13
II. FEJEZET
Az igaz erény lényegét adó szeretet az isteni
létezőre és a teremtett létezőkre irányul /25
III. FEJEZET
A másodlagos és alsóbbrendű szépségről /38
N. FEJEZET
Az önszeretetről és a mások szeretetére vagy
az ellenkezőjére serkentő különféle hatásairól /53
V. FEJEZET
A természetes lelkiismeretről
és az erkölcsi érzékről /72
VI. FEJEZET
A természet némely sajátos, bizonyos tekintetben
az erényhez hasonló ősztönéről /86
VII. FEJEZET
Annak okairól, hogy miért tévesztették össze sokan
az erény lényegét nélkülöző, említett dolgokat
az igaz erénnyel/96
VIII. FEJEZET
Mennyiben alapul az erény vagy erkölcsi jó
az érzelmen, és mennyiben a dolgok
értelmén és természetén? /109
KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS /121
Az Ön ajánlója
Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...