Gainsborough

A híres ember cselekedetei mindig is felkeltették a többiek kíváncsiságát: milyen lehet a megjelenése, az arca? Külső megjelenés és egyéniség bensőséges és sokatmondó összefüggése volt minden korszakban a portréfestészet nagy népszerűségének forrása. Az önálló képmás műfaját és alapelveit a XV. század teremtette meg. A nagy egyéniségek, az érdekes embersorsok, a társadalmi korlátokat áttörő hadvezérek, meggazdagodó kereskedők, híres művészek, tudósok korában újra érdekesség válik az egyén, az egyes ember a maga testi valóságában, és a kiemelkedő személyiségek mellett megjelennek a mindennapi élet szereplői is. "A realitások tisztelete - írja Marlaux - a polgári értékrend része." A reneszánsz óta a jó portré többféle követelménynek tesz eleget - koronként változó mértékben. Azt hihetnénk, a legfontosabb kívánalom a hasonlóság, a modell arcvonásainak felismerhető, pontos ábrázolása. Csakhogy a festő nem elégedhet meg a külső jegyek bemutatásával; érzékeltetnie kell a jellemet, az egyéniség fő vonásait, sőt az ábrázolt személy társadalmi hovatartozását, szerepét, jelentőségét is. E feladatok egyúttal a lehetőségek sokféleségét jelzik; általuk érvényesülhet a portréfestők egyénisége, művészi felfogása a legkülönbözőbb elvek uralma idején. Különösen feltűnő az arcképfestészet páratlan népszerűsége Angliában, ahol a reformáció óta a művészeti élet másként alakult, mint a kontinensen. Megszűntek a nagy egyházi központok, abbamaradt a további, kolostorokhoz, egyházi műhelyekhez kapcsolódó mesterképzés. Az új műpártoló-megrendelő réteg érdeklődése világi témánkra - elsősorban a képmás műfajára - korlátozódott. A művészképzés megoldatlansága miatt az angol művészet színvonala alacsonyabb lett, és a nagyobb megbízásokat nem helyi mesterek, hanem külföldről behívott, elismert festők kapták. A XVI. században Holbeint, a XVII. század elején Rubenstnek hívták Angliába, és mindkettőjüket elhalmozták megrendelésekkel. Van Dyck olyanannyira meghódította az angol közönséget és a művészeket, hogy még a XVIII. században is követendő példának számított a portréfestészetben. A virtuóz anyagfestésen túl arcképeinek utolérhetetlen eleganciája jelentett újat kortársai számára. Modelljeinek előnyös tulajdonságait, az öltözködés finomságát, a magatartás könnyedségét hangsúlyozta. Az ábrázolt személyek - arisztokraták és gazdag polgárok - egy kiváltságos osztály idealizált, nem hétköznapi világához tartoznak, amelyben szépség, előkelőség és finomság uralkodik.
- Sorozatcím:
- A művészet világa
- Kiadó:
- Corvina Kiadó
- Kiadás éve:
- 1978
- Kiadás helye:
- Budapest
- Nyomda:
- Kossuth Nyomda
- ISBN:
- 9631303381
- Kötés típusa:
- kemény papírkötés
- Terjedelem:
- 14+képek
- Nyelv:
- magyar
- Méret:
- Szélesség: 25.00cm, Magasság: 28.00cm
- Súly:
- 0.50kg
- Kategória:
Az Andrews házaspár
John Plampin
A cornardi erdő
William Wolaston
Pásztorlánynak udvarló favágó
A művész lányai pillangót kergetnek
Mrs. Philip Thicknesse
Uvedale Tomkyns Price
William Poyntz
Mary Howe grófnő
Erdős táj lovassal és juhnyájjal
David Garrick Shakespeare mellszobrával
A kékruhás fiú
Dr. Ralph Schomberg
Penelope Ligonier grófnő
Elisabeth és Mary Linley
Mrs. Graham
Lady Brisco
Piacról hazatérő parasztok
Mrs. Siddons
Henry Bate-Dudley
Reggeli séta
Mrs. Sheridan
Az itató
A kunyhó
Kunyhó pipázó paraszttal
Völgy juhnyájjal és kecskével
Lady Sheffield
Erdős táj tóval és tehenekkel
Táj tehenekkel
Piacra tartó szekér
Kislány disznókkal
Kislány kutyával
Az Ön ajánlója
Vélemények a könyvről
Pár oldalas életrajzzal kezd az író. A festő híresebb képeit veszi sorra a könyv, időrendben, ami a fejlődését is mutatja. Mindegyikhez megadja az elkészülés rövid történetét is.