Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

Színdinamika Színes környezet tervezése

Színdinamika - Nemcsics Antal - Régikönyvek
Színdinamika - Régikönyvek Színdinamika - Régikönyvek Színdinamika - Régikönyvek Színdinamika - Régikönyvek
(0 vélemény)
Borító tervezők:
Szabó János
Kiadó:
Akadémiai Kiadó
Kiadás éve:
1990
Kiadás helye:
Budapest
Kiadás:
1.
Nyomda:
Révai nyomda
ISBN:
9630546027
Kötés típusa:
egészvászon kiadói borítóban
Terjedelem:
351 oldal + ábrák
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 17.00cm, Magasság: 25.00cm
Súly:
0.98kg
Kategória:
Bevezetés 9

I. A színdinamika-tudomány 13
1.1 A szín 13
1.2 Az építészeti tér 16
1.3 A szín szerepe a térélmény kialakulásában 18
1.3.1 A szín szerepe a tér érzékelésében 18
1.3.2 A szín szerepe a tér funkciójának kifejezésében 19
1.4 A színdinamika fogalmának kialakulása. a színdinamika-tudomány célja és tartalma 21

Színtani alapismeretek 24
2.1 A látható sugárzó energia 25
2.1.1 A látható sugárzás és a fény 25
2.1.2 A fényforrások 25
2.1.3 Fénymérési mennyiségek 26
2.2 A színhordó felület 28
2.2.1 A fényvisszaverés általában 28
2.2.2 A szabályos fényvisszaverés, reflexió 28
2.2.3 A szórt fényvisszaverés, remisszió 29
2.2.4 A közegen áthaladó fény veszteségei 29
2.3 A színérzékelő mechanizmus 30
2.3.1 A színlátás szerve 30
2.3.2 A színlátás folyamata 31
2.3.3 A színlátó képesség 36
2.4 A szín, a színinger, a színérzet 36
2.4.1 Színingerjellemzők 36
2.4.2 A színérzet 37
2.5 A színkeverés 41
2.5.1 Az összeadó vagy additív színkeverés 41
2.5.2 A kivonó vagy szubtraktív színkeverés 43
2.6 Színrendszerek 45
2.6.1 Additív színkeverésen alapuló színrendszerek 45
2.6.2 Szubtraktív színkeverésen alapuló színrendszerek 48
2.6.3 Nyomtatott raszterrendszerek 48
2.6.4 Érzet szerinti azonos távolságokon alapuló színrendszerek 49
2.6.5 Színgyűjtemények 53
7 7. Színmérés 55
2.7.1 Additív színkeverésen felépülő színtér 56
2.7.2 A CIE 1931 színmérő rendszer 57
2.7.3 Szubtraktív színkeverésen felépülő színtér 61
2.7.4 A CIE 1931 érzet szerinti azonos távolságokra törekvő transzformációi 63
2.7.5 Színmérő műszerek 67

3. Színérzetek közötti összefüggések 69
3.1 Esztétikailag egyenletes színtér fogalma 69
3.1.1 Küszöbmérési kísérleteken alapuló szintér 69
3.1.2 Esztétikailag egyenletes színtér 71
3.1.3 A ds és dh elemeken alapuló színterek összehasonlítása 72
3.2 A Coloroid-színrendszer esztétikailag egyenletes pszichometriai skáláit meghatározó kísér-
letek 79


3.2.1 A kísérletek körülményeinek leírása 79
3.2.2 Kísérletek a színezet és a színjellemző hullámhossz kapcsolatára vonatkozóan 80
3.2.3 Kísérletek a színezetskála esztétikai egyenletességére vonatkozóan 81
3.2.4 Kísérletek a telítettségskála esztétikai egyenletességére vonatkozóan 82
3.2.5 Kísérletek a világosságskála esztétikai egyenletességére vonatkozóan 84
3.3 A Coloroid-színrendszer 85
3.3.1 A Coloroid-színrendszer leírása 86
3.3.2 A Coloroid-színrendszer koordinátái 90
3.3.3 A Coloroid-színrendszer színösszetevői 94
3.3.4 A Coloroid-színrendszer és a CIE XYZ-színrendszer kapcsolata 96
3.3.5 A Coloroid-színrendszer különböző szabványos megvilágításokra vonatkozó definiá-
lása 104
3.4 A Coloroid-színrendszer színjelei a tervezői gyakorlatban 104
3.4.1 Színminősítés 105
3.4.2 Színtervezési adatok rögzítése 106
3.4.3 A színmegjelenítés elvei és eszközei 107
3.4.4 A színmeghatározás elvei és eszközei 111
3.4.5 Színskálák készítése 113
3.4.6 Színjelek és színnevek 118

4. Szín és ember közötti összefüggések 120
4.1 A színlátás folyamataiból következő kompozíciós összefüggések 120
4.1.1 A pszichofizikai ítélet 120
4.1..2 A színadaptáció 121
4.1.3 A színkonstancia 124
4.1.4 A színkontraszt 125
4.2 A színpreferencia 131
4.2.1 A színpreferencia-vizsgálatok kezdetei 132
4.2.2 Nagy létszámú, tipikus populáció színpreferenciája 133
4.2.3 Definiált színek preferenciája 135
4.2.4 Színpreferencia-adatok rögzítése 138
4.2.5 Színválasztásunk a gyakorlati életben 138
4.2.6 Színdinamikai célú több lépcsős kísérlet 140
4.2.7 A színtér reprezentatív pontjainak préferenciája 141
4.2.8 A folyamatos színkör preferenciája 147
4.2.9 A szürkeskála és a világosságskála preferenciája 150
4.2.10 A telítettségskála preferenciája 15I
4.2.11 A színtér diszkrét színsíkjainak preferenciája 153
4.2.12 A színpreferencia-indexszámrendszer 155
4.2.13 Történelmi színpreferencia 168
4.3 A színasszociáció 171
4.3.1 A színasszociáció mai fogalmának kialakulása 172
4.3.2 A színasszociációk biológiai tartalma 173
4.3.3 A színasszociációk esztétikai tartalma 174
4.3.4. A színasszociációk szimbolikus tartalma 175
4.3.5 A színasszociációs kutatások értékelése 178
4.3.6 Színasszociációs skálák 179
4.4 Pszichoszomatikus hatások és a szinöröm I84
4.4.1 Szín, személyiség, képesség ...... I84
4.4.2 A szín hatása az élettani paraméterekte I 87

S. Szin, chiber, kOrnyezel közötti (•.•/elüggést...k
5,1 1l III tS tl tél
I I A XLIII I, i„
I tonwg, • 1.11 le I. I.
I I Az 0,Wi 11.1
I 1 $1il.


5.2 Szín és funkció 209
5.2.1 A szín használati funkciója 210
5.2.2 A szín esztétikai funkciója 216
5.2.3 A szín informatív funkciója 220
5.3 Szín és világítás 222
5.3.1 A világítás erősségének szerepe a színek megjelenésében 223
5.3.2 A világítás minőségének szerepe a színek megjelenésében 227
5.3.3 A világítás irányának szerepe a színek megjelenésében 233
5.3.4 Fény és térmiliő 235
5.4 Szín és ergonómia 237
5.4.1 Káros környezeti hatások kompenzálása 237
5.4.2 Közösségi kapcsolatok és a szín 241
5.4.3 Gépek színezése 243
5.4.4 Biztonsági szín- és alakjelek 243

6. Színharmónia-összefüggések 244
6.1 Színharmónia-ismereteink fejlődése 244
6.1.1 Harmónia a pszichofizikai erők egyensúlya 244
6.1.2 Harmónia a színek skálaszerű rendezettsége 246
6.1.3 Harmónia a színegyüttes preferáltsága 250
6.2 Színharmónia-kísérletek 251
6.2.1 Az esztétikailag egyenletes skála jelentőségének vizsgálata 251
6.2.2 A skálába rendezettség jelentőségének vizsgálata 253
6.2.3 A színezet jelentőségének vizsgálata 255
6.2.4 A preferáltság jelentőségének vizsgálata 258
6.3 A színharmónia környezetelméleti megfogalmazása 260
6.3.1 A színharmónia-élmény létrejöttének szintjei 261
6.3.2 A színharmónia-élmény tartalmának részei 262
6.3.3 A színharmónia-élmény kialakulásának alapfeltételei 264
6.3.4 A színharmónia-élmény kialakulásának kiegészítő feltételei 265
6.4 Színharmónia-fajták 265
6.4.1 Monokróm harmóniák 266
6.4.2 Dikróm harmóniák 268
6.4.3 Trikróm harmóniák 269
6.4.4 Tetrakróm harmóniák 269
6.4.5 Polikróm harmóniák 270

7. Színdinamikai tervezés gyakorlata 271
7.1 A tervezés általános módszere 271
7.1.1 Adatrögzítés 271
7.1.2 Igényfelmérés 273
7.1.3 Elemzés 275
7.1.4 Színbehatárolás 276
7.1.5 Színválasztás 277
7.1.6 Dokumentálás 278
7.2 Exteriőr tervezése (történelmi város) 278
7.2.1 Városképi szempontok 279
7.2.2 Műemléki szempontok 281
7.2.3 Építészeti szempontok 281
7.2.4 Tájolási szempontok 281
7.3 Interiőr tervezése (ipari üzem) 282
7.3.1 Funkcionális szempontok 283
7.3.2 Építészeti szempontok 283
7.3.3 Populációs szempontok 284
7.3.4 Világítási szempontok 284
7.4 Különböző funkciójú létesítmények tervezése 284
7.4.1 Lakás 284


Nemcsics Antal

Nemcsics Antal  további könyvei

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...