Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

Utak ​a kétnyelvűséghez Nyelvek elsajátítása iskoláskor előtt

Utak ​a kétnyelvűséghez - Klein Ágnes - Régikönyvek
Utak ​a kétnyelvűséghez - Régikönyvek Utak ​a kétnyelvűséghez - Régikönyvek Utak ​a kétnyelvűséghez - Régikönyvek
(0 vélemény)

Már ​a 19. században, az első óvodák megjelenésekor megfogalmazódott annak az igénye, hogy az óvoda ne csak gyermekmegőrző intézet legyen, hanem sokoldalúan fejlessze a gyermekeket számukra megfelelő tevékenységeken keresztül. Ez ideális életkor, hiszen a gyermekek (még) szívesen tanulnak újat, kíváncsian fedezik fel a világot, gyakorolnak és ismételnek. A sok lehetséges fejleszthető és fejlesztendő terület közül a nyelvelsajátítás folyamatára fókuszál a kutatás. Mind az óvodai, mind a családi nyelvelsajátítás folyamata során középpontban áll a gyermek nyelvelsajátító tevékenysége mellett a környezet, hiszen nincs olyan gyermek, aki születésekor predesztinálva lenne egy vagy két nyelv elsajátítására, hanem a környezeten múlik, hogy adottak-e és szükségesek-e ennek a feltételei. A többnyelvűség témaköre évek óta egyre nagyobb figyelmet kap hazai és külföldi fórumokon. A munka célja bemutatni azokat az utakat, lehetőségeket és feltételeket, amelyek gyermekeket elvezetnek két nyelv ismeretéhez. Az első nyelv elsajátítása a családban történik az elsődleges, primer szocializáció során, miközben a gyermekek anyanyelvükkel együtt az adott kultúrát is elsajátítják. A tanulmányban részletesen foglalkozunk az anyanyelv elsajátításának menetével, különösen az anya és a kisgyermek interakciójával, hiszen enélkül nem lehetséges a nyelvelsajátítás, illetve ennek a természetes folyamatnak a menete lényeges ismereteket ad a kétnyelvűséghez vezető utak megértéséhez is. Kétnyelvűvé nemcsak családi nyelvelsajátítás során válhatunk: ma már egyre több intézmény biztosítja ennek kereteit. A terület, amellyel foglalkozunk, multidiszciplináris: a biológia, nyelvészet, neurolingvisztika, pszicholingvisztika, szociolingvisztika és a pedagógia – különös tekintettel a nyelvpedagógiára és az óvodapedagógiára – együttesen jelennek meg. Sok út vezet a kétnyelvűséghez, ahogyan a kétnyelvűség eléréséhez is. Hogy melyik a legeredményesebb? Ez a környezet és az individuum kölcsönhatásának függvénye, azaz mindenki számára a körülményektől függően más és más. Azt is tudjuk, hogy Rómát sem egy nap alatt építették fel. Így egy vagy két nyelv elsajátítása is időt és munkát igényel. Egy érintett szülő szavaival kifejezve: „Everyone dreams to have a bilingual child but I never thought it would be thus difficult!” (Abdelilah-Bauer, 2008: 12). (Mindenki kétnyelvű gyermekről álmodik, de soha nem hittem volna, hogy ez ilyen nehéz.) Kétnyelvű nevelés tehát csak erős idegzetű szülőknek és pedagógusoknak? Többek közt erre a kérdésre keres választ a tanulmány. Klein Ágnes szerző évek óta foglalkozik a nyelvelsajátítás témakörével, számos publikációja jelent meg, illetve vezet kurzusokat a Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Karán.

Sorozatcím:
Segédkönyvek a nyelvészet tanulmányozásához
Borító tervezők:
P. Fekete Mihály
Kiadó:
Tinta Könyvkiadó
Kiadás éve:
2013
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Kerényi Nyomda Kft.
ISBN:
9786155219412
Kötés típusa:
ragasztott papír
Terjedelem:
139 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 16.50cm, Magasság: 23.50cm
Kategória:
Előszó 7

Bevezetés 9

1. A nyelv fogalmának komplex megközelítése 13

2. Az első nyelv elsajátítása 15
2.1 Tanulás versus elsajátítás? Fogalommagyarázat 15
2.2. Anyanyelv és első nyelv 17
2.3. Nyelvelsajátítási elméletek 18
2.4. Agyi struktúrák 20
2.5. A kritikus (szenzitív) periódusról 26
2.6. Az első nyelv elsajátításának előfeltételei 27
2.7. Az első nyelv területei és elsajátításuk elvei 29
2.8. Az anya és a környezet szerepe az anyanyelv-elsajátítás folyamatában 30
2.9. Az anyanyelv elsajátításának szakaszai 33
2.9.1. Óvodáskor előtt 33
2.9.2. Az óvodás korú gyermek kognitív és nyelvi fejlődése 38

3. A második nyelv elsajátítása 43
3.1. A kétnyelvűség fogalmáról 43
3.2. A „kétnyelvű agy" működése 44
3.3. Két nyelv egy mentális lexikonban? 45
3.4. Elméletek a második nyelv elsajátításáról 49
3.5. A második nyelv elsajátításának „optimális" időpontjáról 51
3.6. A nyelvelsajátítás feltételeiről 55
3.7. Kétnyelvűség: Előnyök — hátrányok'? 56
3.8. A másodnyelv-elsajátítás tipizálása az elsajátító kora alapján 58
3.9. Különböző utakon a kétnyelvűséghez 59
3.9.1. A szimultán nyelvelsajátításról 61
3.9.1.1. Esettanulmány 61
3.9.1.2. A gyermekek szókincse és nyelvtani fejlődésük 63
3.9.1.3. A két nyelv kölcsönhatásban 65
3.9.2. A szukcesszív nyelvelsajátítás 68
3.9.2.1. Az irányítatlan szukcesszív nyelvelsajátításról általában 68


3.9.2.1.1. Esettanulmányok 72
3.9.2.1.2. A szukcesszív nyelvelsajátítás folyamata és jellemzői 78
3.9.2.1.3. Programok a második nyelv fejlesztése céljából 82
3.9.2.1.4. A második nyelv fejlesztése céljából készült
koncepciók közös vonásai 84
3.9.2.1.5. Ajánlások a második nyelv fejlesztésére 85
3.9.2.2. Az irányított szukcesszív nyelvelsajátítás 86
3.9.2.2.1. Fogalommagyarázat és célközönség 86
3.9.2.2.2. A második nyelv elsajátításának alapelvei az óvodában 87
3.9.2.2.3. Óvodai koncepciók a második nyelv elsajátításának céljából 89
3.9.2.2.3.1. Az immerzióban részt vevő gyermekek
második nyelvének fejlődése 91
3.9.2.2.3.2. A kezdeményező modellekben részt vevő gyermekek
második nyelvének fejlődése 92

4. A kisebbségi nyelv és kultúra átörökítése
a magyarországi német óvodákban 95
4.1. A magyarországi nemzetiségi és etnikai óvodák irányelvei 95
4.2. A magyarországi német nemzetiségi óvodákról 96
4.3. Személyi feltételek 98
4.4. A német nemzetiségi óvodák vizsgálata nyelvi programjuk alapján 99
4.5. A gyermekek német nyelvi ismeretei 100
4.6. Óvónők a német nyelv közvetítéséről és lehetőségeikről a szakmai fejlődésre .101
4.7. A kisebbségi kultúra helye és szerepe a német nemzetiségi óvodákban 105
4.8. A szülőktől kapott vizsgálati eredmények elemzése 107
4.9. Az iskolai vizsgálati eredmények elemzése 109
4.10. Az óvodák és az iskolák kapcsolattartása 111
4.11. Esettanulmány 113
4.12. Gyermekközpontú módszerek,
valamint a német nyelv elsajátításának nehézségei az óvodában 115

5. Összefoglalás 119
5.1. Kitekintés és implikációk 122

Irodalom 125


Klein Ágnes

Klein Ágnes  további könyvei

10%
Hűségpont:
 
Kiadás éve: 1959
Antikvár könyv
600 Ft 540 Ft
30%
Hűségpont:
 
Antikvár könyv
800 Ft 560 Ft
akár 40%
Hűségpont:
 

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...