Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

A fényképezés technikája

A fényképezés technikája - Hevesy Iván - Régikönyvek
A fényképezés technikája - Régikönyvek A fényképezés technikája - Régikönyvek A fényképezés technikája - Régikönyvek A fényképezés technikája - Régikönyvek A fényképezés technikája - Régikönyvek A fényképezés technikája - Régikönyvek A fényképezés technikája - Régikönyvek A fényképezés technikája - Régikönyvek A fényképezés technikája - Régikönyvek A fényképezés technikája - Régikönyvek
(0 vélemény)
Kiadó:
Műszaki Könyvkiadó
Kiadás éve:
1957
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Franklin Nyomda
Kötés típusa:
félvászon, kiadói papírborítóban
Terjedelem:
448 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 15.50cm, Magasság: 20.50cm
Súly:
0.50kg
Kategória:
Elefeszó

I. A fényképezőgép szerkezete
I. Az objektív gyújtótávolsága 14
2. Az objektív fényereje 17
3. A fényrekesz és beosztása 22
4. Élesség és mélységélesség 24
5. A zár és a zársebességek 27
6. A képhatárok és a kereső 31
a) A keretkereső 31
b) A mattüveges kereső 32
c) A brillantkereső 32
d) A Newton-kereső 34
e) Az Albada-kereső és pentaprizmás kereső 35
f) A kereső és a parallaxis 36

II. Az objektív
I. Milyen a tökéletes objektív? 39
2. A lencserajz hibái 41
3. Az objektívfajták áttekintése 44
4. Különleges objektívok 53
a) Nagy látószögű objektívok 53
b) Távobjektívok (teleobjektívok) 55
c) Lágyrajzú objektívok 56
d) A pokrom átok és infraobjektívok 57

III. A fényképezőgépfajták áttekintése
I. Gép lemezre és síkfilmre egyes, kettes és hármas kihuzattal 58
2. Tükörreflexes gép lemezre és síkfilmre 6o
3. Nyitott sportgép síkfilmre, lemezre és tekercsfilmre 61
4. Tekercsfilmes készülékek 62
5. Tekercsfilmes készülék élesreállító szerkezettel 63
6. Tükörreflexes tekercsfilmes készülékek 64
7. Kisfilmes gépek 65
8. Pentaprizmás gépek 67
9. A sokoldalú, univerzális filmes gép 68


IV. Lemezes gép és filmes gép

r. A negatívméretek 69
2. A negatívanyag 72
a) A negatívanyag érzékenysége 72
b) A negatívanyag fényudvarmentessége 75
c) A szolarizáció 77
d) A negatívanyag kiegyenlítőképessége (tágassága) 78
e) A negatívanyag színérzékenysége 78
j) A negatívanyag betöltése a gépbe 8i
a) A lemez betöltése 8i
11 A síkfilm betöltése 84
,} A tekercsfilm betöltése 84
(5) Betöltés a számlálószerkezetes gépekbe 87
e) Betöltés és továbbítás kisfilmes gépeken 88
t) Tekercsfilm-kazetták lemezes gépekhez 88

V. A felvétel élesreállítása
i. Élesreállítás homályos üvegen vagy tükrön 90
2. Élesreállítás önműködő távmérővel 92
3. Élesreállítás a távolság becslésével 97
4. Az élesreállítás hibái és tévedései 97
5. Valódi élesség és látszólagos élesség 99
6. Az elrezdüléses életlenség roo
7. Az elmozdulásos életlenség. Élesség és mozgás 102
8. A mozgásfényképezésre alkalmas zársebességek táblázatai 109
9. Teljes képélesség tükör, távmérő vagy mattüveg nélkül is 1 r8
io. A mélységélesség 118
II. Új rendszerű mélységélességi táblázatok 130

VI. A fényképezés fényforrásai
1. A napfény 131
2. A mesterséges fény 132
a) Lámpák és reflektorok 132
b) Fényoszlatók és derítőlapok 134
c) A fénysugárzó reflektorok különböző fajtái 135
d) A villanófény 139

VII. A megvilágítási idő meghatározása

VIII. A világ sokszínűsége - a fénykép egyszínűsége

z. Mire kell a színszűrő? 148
2. A színszűrő szorzószáma 150
3. Milyen legyen a jó színszűrő? 15z
4. A színszűrő foglalata 152
5. A színszűrők alkalmazása 153
a) Az ultraviolett (U. V.) szűrő 153
b) A sárga szűrők 155


c) A zöld szűrők 157
d) A kék szűrők 158
e) A vörös szűrők 159
J) Az átmeneti sárga és zöld szűrők 159
6. Színek kiemelése színszűrők segítségével 162
7. Szűrő és élesség 163
8. A világítás iránya 166

IX. Felvétel kézből vagy állványról
t. Felvétel kézben tartott géppel 175
2. Felvétel állványról 181

X. A gyújtótávolság változtatása. A fénykép távlati hatása
1. A gyújtótávolság változtatása nagy látószögű objektívval
és teleobjektívval 183
2. A gyújtótávolság változtatása előtétlencsével 185
3. A rövidült vagy hosszabbodott gyújtótávolság 188
4. A fénykép távlata 189

XI. A fényképezőgép és tartozékai rendbentartása
r. A fényképezőgép gondozása 195
2. A gép zárjának kezelése 197
3. Objektív, szűrő, előtétlencse gondozása 198
4. Távmérő, megvilágításmérő stb. kezelése 199
5. Lemezek, filmek, másolópapirok eltartása 200

XII. A felvétel kidolgozása
I. A sötétkamra és a sötétkamra-lámpa 202
2. Az előhívás és rögzítés menete 204
3. Az előhívók 206
4. Tálhívás és tankhívás 208
5. Előhívópatronok és tömény oldatok 210

XIII. Az előhívás és rögzítés módja

I. Lemezek kidolgozása tálban 211
2. Síkfilmek kidolgozása tálban 213
3. Tekercsfilmek kidolgozása tálban 213
4. Pankromatikus lemezek és filmek hívása tálban 215
5. Lemezek és síkfilmek kidolgozása hívóedényben 216
6. Tekercsfilmek kidolgozása hívóedényben ,. 217
a) A Correx-rendszerű hívóedény 217
b) Hívóedény csigamenetes orsóval 219
c) Napfénytank 220
d) Néhány fontos előhívási szempont 221
e) Kisfilmes felvételek előhívása 221


XIV. A negatív kép és a pozitív kép

I. A negatívok retusálása és eltartása 225
2. A pozitív-eljárás 226
a) Másolót vagy nagyítás? 226
b) Közvetlen másolatok készítése papirosra 227
3. A diapozitív 23o
a) A diapozitív másolása és kidolgozása 233
b) A vetítő diapozitív szerelése 233
4- A nagyítás készítése 234
5. A nagyítógép 236
a) A szórtfényű nagyító 238
b) Az irányított fényű kondenzoros nagyító 239
c) A nagyító lámpaháza és fényforrása 242
d) A lámpa fényének növelése 243
e) A negatívtartó és a nagyítóobjektív 246
f) A toldalékos nagyító 247
g) A nagyítás lineáris mértéke 248
h) onműködően élesreálló, ún. autofókusz-nagyítók 252
i) Rögzített beállítású, ún. fixfókuszú nagyítók 252
6. Nagyítókeretek 253
7. Berendezkedés nagyftásra 254
8. A nagyítás munkaja 256
a) A negatív előkészítése z56
b) A képnagyság és az élesség beállítása 257
c) A nagyított kép kivágása és megkomponálása 259,
d) A megvilágítási idő megállapítása 261
e) A brómezüst-papiros 262
f) A takarás technikája és művészete 264
g) A hívás, rögzítés, mosás és szárítás 281
h) Erősítés, gyengítés 283
i) Másolatok és nagyítások retusálása 284
1) A tükörfényezés módja 285
k) A képek felragasztása 286

XV. A fényképezőmunka vegyszerei és oldatai

I. A vegyszerek lemérése 290
2. Az oldatok készítése 292
3. Az előhívók összetétele 295
4- Előhívók negatívok hívására 296
a) A metol hívó 296
b) Dr. Andresen metol hívója (tálhívásra) 297
c) Metol hívó két oldatban (általános használatra és ki-
egyenlítő hívónak) 298
d) Metol hívó (tónusos reprodukciók és diapozitívok hívá-
sára) 299
e) Hidrokinon előhívó (erőteljes fedettségű és kontrasztos
negatívok eléréséíe) 299
1) Metol—hidrokinon hívó (tálhívásra és tankhívásra) 300
g) Egyperces negatívhívó (gyors munkára) 301


h) Az amidol hívó 302
i) Amidol hívó (tálhívásra) 303
j) Glicin hívó (tálhívásra és tankhívásra) 304
k) Brenzkatechin hívó (normális hívásra és kiegyenlítő
hívásra) 305
a) Brenzkatechin lassú hívó 306
/3) Brenzkatechin rapid hívó 306

5• Maximális hívóenergiájú előhívók 307
a) Maximális hívóerejű metol—hidrokinon előhívó (túl rövi-
den exponált felvételek előhívására) 308
b) Maximális hívóerejű és fedőképességű brenzkatechin hívó
(röviden exponált felvételekhez) 308

6. Előhívók alacsonyabb vagy magasabb hőmérsékletre 309
a) Metol hívó hidegben való munkára 309
b) Trópusi metol hívó (Agfa z6) 309
c) Amidol hívó (magasabb hőmérsékletre) 3to
d) Metol—hidrokinon hívó (hidegben való hívásra) 3to

7. Szemcsefinomító előhívás 311
8. Szemcsefinomító előhívók 3/7
a) Szemcsefinomító metol hívó (változtatható szemcsefinom-
sá1 3efinomító metol—glicin hívó
b) Szgemcsgal) 3187
c) Parafeniléndiamin—glicin szemcsefinomító hívó 318
d) Ortofeniléndiamin— metol szemcsefinomító hívó 319
e) Agfa Atomal szemcsefinomító hívó 319
fi Metol hívó konyhasóval (szemcsefinomító hívó) 320
g) Utólagos szemcsefinomítás 32o
h) Szemcsefinomító előhívók (kész oldatokban) 32o
9. Rögzítőfürdők 321
a) Savanyú rögzítőfürdő 321
b) Rögzítőfürdők alapoldatokból 322
zo. Negatívok gyors szárítása 324
t t. Negatívok erősítése és gyengítése 324
a) Negatívok gyengítése 324
a) Erősítés higanykloriddal 324
fl) Higanyjodidos erősítő 325
y) Krómos erősítő 325
(3) Erősítés káliumbikromáttal 326
b) Negatívok gyengítése 327
a) A Farmer-féle vérlúgsós gyengítés 327
/3) Túlfedett fények gyengítése ammóniumperszulfáttal 327
y) Arányosan ható káliumpermanganát gyengítő 328
Túlfedett fények gyengítése halványítással és újra-
hívással 328
e) Kemény negatív gyengítése 329
C) Túlfedett fények gyengítése 330
c) A negatív egyes részeinek gyengítése 330
d) A negatív egyes helyeinek lefedése 331


12. Negatívhibák eltüntetése 332
a) Régi negatív előkészítése másolásra vagy nagyításra 332
b) Fátyolosodások, színeződések eltüntetése 333
a) A mészfátyol eltávolítása 333
/3) A szürke fátyol eltüntetése 333
A sárga fátyol eltávolítása 334
A dikroitikus fátyol eltüntetése 334

t3. A papiroshívók 335
a) Metol—hidrokinon előhívó 335
b) Módosított metol—hidrokinon hívó papirosképek és dia-
pozitívok hívására 336
c). Az amidol papírhívó 337
d) Kiegyenlítő hatású glicin—hidrokinon hívó 338
e) Metol papírhívó kemény negatívokhoz 339

14. Paphívók különleges célokra 340
a) Amidol papírhívó magasabb hőmérsékletre 340
b) Alacsony hőmérsékleten is jól dolgozó papírhívó 340
c) Előhívó gyors munkára (egyperces hívó) 341
d) Kiegyenlítő előfürdő túl kemény negatív nagyításához 341
e) Sárga hívófoltok eltávolítása papírképekről 342
1) Levegőfátyol elkerülése papiros hívása közben 342

15. Másolatok és nagyítások gyengítése vagy erősítése 343
a) Gyengítés vérlúgsóval 343
b) Gyengítés rézszulfáttal 343
c) Erősítés káliumbikromáttal 344
d) Gieslingen-féle kettős hívás kemény negatívok nagyí-
tására 344
e) Erőteljes képek nagyon bágyadt negatívtól 346
f) A hívóhatás részleges fokozása papírhívás közben 346

16. Papirosképek színezése 347
a) Színezés szépiára 347
b) Színezés szépiára, ibolyaszínűre és vörösre 348
c) Vörösre színezés rézszulfáttal 349
d) Szépia-színezés káliumbikromáttal 349
e) Szépiára színezett képek visszafeketítése 350
1) Különböző színárnyalatok kénszínezéssel 351
g) Papirosképek előhívása barnásfeketére vagy vörösbarna
színisre 352


t7. Papirosképek kidolgozásának munkarendje 353
a) Öblítés a hívás és a rögzítés között 353
b) A papírrögzítő kihasználhatósága 353
c) Szódafürdő a rögzítés és a mosás között 354
d) A papirosképek szárítása 355
e) Papirosképek rétegének cserzése 356
1) Papirosképek fényesítése fényesítő-folyadékkal 356

XVI. Kiegészítő tudnivalók a fényképezőmunka oldatairól és vegyszereiről
Az előhívók általános tulajdonságai 357
XVII. Felvételi és kidolgozási hibák felismerése, megelőzése, orvoslása
r. A hibátlan fénykép 36o
2. Negatívhibák 361
a) A negatív kép hiányzik 361
b) Feketedések, pettyek, foltok 364
c) A negatív kép fátyolos 372
d) Fedettségi hibák 374
e) Negatívhibák erősítés és gyengítés után 378
f) Később jelentkező hibák 378
g) Életlenségi hibák 379
h) A képbeállítás hibái 382
i) Perspektíva-hibák 383
j) Szűrési hibák 384
k) Fényudvar 385
3. Másolási hibák 385
4. Nagyítási hibák 387
5. A tükörfényezés hibái 390

Függelék
(Táblázatok)
I. Új rendszerű mélységélességi táblázatok 391
II. Táblázatok az expozíciós idő kiszámítására 398
A) Az expozícióS idő meghatározása nappali világosságra 399
I. A tárgy világossága 399
a) Nagytávlatú témák 399
b) Közelebbi témák ti 399
c) Közeli témák: arckép, csendélet, reprodukció 400
2. Évszak és napszak 400
3. Felhőzet és a levegő páratartalma 401


4. A film vagy lemez érzékenysége 401
5. Az előhívás módja 401
6. Az objektív nyílása (fényrekesz) 401
7. Az expozíciós idő másodpercekben 401

B) Az expozíciós idő kiszámítása lámpafényre 406
z. A film vagy lemez érzékenysége 406
2. A fényforrás 407
3. A lámpa távolsága a tárgytól vagy személytől 407
4. A tárgy vagy személy távolsága a gép objektívjától 407
5. A téma világossága 407
6. Az előhívás módja 407
7. Az objektív nyílása (fényrekesz) 408
8. Az expozíciós idő másodpercekben 408
C) Éjjeli felvétel expozíciós idejének kiszámítása 415
I. A felvétel tárgya 415
a) Külső felvételek 416
b) Belső felvételek 416
2. A film vagy lemez érzékenysége 416
3. Az előhívás módja 416
4. Az objektív nyílása (fényrekesz) 416
5. Az expozíciós idő másodpercekben 417
D) Az expozíciós idő szorzószámai színszűrők használatakor 418

III. Zársebességek mozgó témák exponálására 419
I. Utcai és munkamozgások (io m távolból) 419
2. Játszadozó gyermekek 419
3. Folyamatos mozgású gyermekjátékok (5 m távolból) 420
4. Közlekedési eszközök (io m távolból) 420
5. Fényképezés mozgó vonatról, hajóról, autóról 421
6. Sport- és tornamozgások (io m távolból) 421
7. Sport- és versenymozgások (To m távolból) 421
8. Természeti mozgások (io m távolból) 422

Tárgymátató 423

Képmellékletek 432

Hevesy Iván

1893 - 1966
Hevesy Iván (Kapuvár, 1893. december 7. – Budapest, 1966. január 29.) magyar film- és fotoesztéta, film- és művészettörténész.

Hevesy Iván  további könyvei

Hogyan fényképezzünk? - Hevesy Iván - Régikönyvek
30%
2 000 Ft 1 400 Ft (30%)
Antikvár könyv
A modern képzőművészet útjai (reprint) - Hevesy Iván - Régikönyvek
30%
1 500 Ft 1 050 Ft (30%)
Antikvár könyv
Primitív művészet - Hevesy Iván - Régikönyvek
20%
2 500 Ft 2 000 Ft (20%)
Antikvár könyv

Az Ön véleménye

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...