A giccs, a boldogság művészete

- Fordítók:
- Albert Sándor, Orosz Magdolna
- Kiadó:
- Háttér Kiadó
- Kiadás éve:
- 1996
- Kiadás helye:
- Budapest
- Nyomda:
- ETO-Print Nyomdaipari Kft.
- ISBN:
- 9638128259
- Kötés típusa:
- ragasztott papír, kiadói borítóban
- Terjedelem:
- 188
- Nyelv:
- magyar
- Méret:
- Szélesség: 14.00cm, Magasság: 20.00cm
- Súly:
- 0.20kg
- Kategória:
I. MI A GICCS? 5
I. A szó és a dolog 5
2. A polgári világ és a dolgok 7
3. Kultúra és alkotás io
4. Az ember és a dolgok II
II. A GICCS BEHATOLÁSA AZ ÉLETBE 14
I. Az egyetemes fogyasztás 14
2. A meg nem felelés mint pszichológiai tényező I 3. Minden dolog mértéke a kisember 16
3. Minden dolog mértéke a kisember 16
4. A giccs egyetemessége 17
5. A bűvös módszer 18
III. ELIDEGENEDÉS ÉS GICCS:
AZ EMBER ÉS A DOLGOK 20
i. A dolgok definíciója 20
2. Az ember és a dolgok pszichológiai kapcsolatai 22
3. Giccs és elidegenedés 28
IV. A GICCS TIPOLÓGIÁJÁNAK VÁZLATA 3o
t. Boldogságideál vagy elidegenedésmentesség? 3o
2. A tipológiai módszer 3t
3. A vallási giccs: Lourdes és Oberammergau 32
4. A tipológia különböző vonatkozásai 34
5. Az elemi formák tipológiája 36
6. A tárgycsoportok tipológiája 44
7. Giccs és funkció 47
8. Alapvető oppozíciók 48
V. A GICCS ALAPELVEI 5i
t. Tipológia és absztrakciós szintek 51
2. A giccs alapelvei 52
3. A giccs gazdasági és kulturális funkciója 57
4. A giccs pedagógiai funkciója 58
5. Az ophelimitás mint szocioesztétikai kategória 58
VI. A GICCS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE 64
t. Általános megjegyzések 64
2. Történeti fejlődés 65
3. Polgári társadalom és giccsgondolat 68
4. A méltányos ár 6g
5. A giccsértékek 71
6. A giccs királya 73
7. A nagyáruház mint paradicsom 75
8. A nagyáruház-stílus 78
g. Giccs az építészetben: a felhőkarcoló díszítése 8o
VII. A GICCS ÉLETE ÉS IRODALMA 84
t. Giccsgondolkodás és giccsetika 84
2. A giccsirodalom 85
3. A giccs nyelvi struktúrái: a szókincs és jelzőhasználat 87 4. Az alapséma logikai struktúrája go
7 4. Az alapséma logikai struktúrája go
VIII. GICCS A ZENÉBEN 94
t. „(Csak ne) zenét minékünk, csak (ne) zenét!" 94
2. A giccszene elemei és a hangszerelés 97
3. A zene értékelésének módjai 99
IX. A FORMÁK GICCSE ÉS ANTIGICCS:
A FUNKCIONALIZMUS 102
t. A giccs földrajza 102
2. A „folyondár-esztétika" és a Jugendstil 104
3. Impresszionizmus, expresszionizmus és antropozófia 105
4. A funkcionalizmus: antigiccs t o6
5. A funkcionalizmus kezdetei to8
6. A Bauhaus öröksége és a formatervező funkcionalitás 110
7. Az integrált építész-munkacsoport 1I I
8. A méret fogalma 113
9. A funkcionalizmus módszerei 114
io. A funkcionalitás és a kibernetika vagy rendszerelmélet 118
A funkcionalitás és az esztétikai öröm 119
X. A FUNKCIONALIZMUS VÁLSÁGA ÉS
A NEOGICCS 122
I. Az emberi, a túlságosan is emberi 122
2. A modern giccs és a szupermarket 123
3. A funkcionalizmus filozófiai válsága 126
4. A formatervező stratégiája és a giccs 129
5. A szupermarket pszichoanalízise 13o
6. Az ízlés és a divat 134
7. A formatervező funkciója és a kulturális újítás stratégiája 135
8. A neogiccs alkotási csatornájának szabályai 138
9. A személyes kagylóhéj: a giccsház és bútorzata 139
XI. A TÁRGYAK EGYÜTTESE: A DISPLAY 145
. A jelenkori giccs általános jellemzői 145
2. A tárgyak együttesének eszméje, avagy a display 147
3. A giccsegyüttes és a részek autentikussága 148
4. A cikklista komplexitása és a kultúra 15o
5. A szükségletek elméletének szempontjai 151
6. A szükségletek és a cikklisták grafikonja 153
7. Az ember viselkedése a tettek és a tárgyak között 156
8. A helyzetek és cselekvések elméletének vázlata 159
XII. A GADGET 162
t. Mi a gadget? 162
2. A gadgetek osztályozása 164
3. A gadgetek készítése 167
4. A gadget etikája és a fogyasztói civilizáció 168
XIII. ÖSSZEFOGLALÁS 171
I. Giccs minden szinten 171
2. Egy szó és egy új fogalom beilleszkedése a társadalmi-
kulturális ciklusba 173
3. A giccs perbe fogása 174
4. A giccs erényei 176
5. Totalitarizmus erőszak nélkül? 177
BIBLIOGRÁFIA 179
KÉPEK FORRÁS JEGYZÉKE 183
I. A szó és a dolog 5
2. A polgári világ és a dolgok 7
3. Kultúra és alkotás io
4. Az ember és a dolgok II
II. A GICCS BEHATOLÁSA AZ ÉLETBE 14
I. Az egyetemes fogyasztás 14
2. A meg nem felelés mint pszichológiai tényező I 3. Minden dolog mértéke a kisember 16
3. Minden dolog mértéke a kisember 16
4. A giccs egyetemessége 17
5. A bűvös módszer 18
III. ELIDEGENEDÉS ÉS GICCS:
AZ EMBER ÉS A DOLGOK 20
i. A dolgok definíciója 20
2. Az ember és a dolgok pszichológiai kapcsolatai 22
3. Giccs és elidegenedés 28
IV. A GICCS TIPOLÓGIÁJÁNAK VÁZLATA 3o
t. Boldogságideál vagy elidegenedésmentesség? 3o
2. A tipológiai módszer 3t
3. A vallási giccs: Lourdes és Oberammergau 32
4. A tipológia különböző vonatkozásai 34
5. Az elemi formák tipológiája 36
6. A tárgycsoportok tipológiája 44
7. Giccs és funkció 47
8. Alapvető oppozíciók 48
V. A GICCS ALAPELVEI 5i
t. Tipológia és absztrakciós szintek 51
2. A giccs alapelvei 52
3. A giccs gazdasági és kulturális funkciója 57
4. A giccs pedagógiai funkciója 58
5. Az ophelimitás mint szocioesztétikai kategória 58
VI. A GICCS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE 64
t. Általános megjegyzések 64
2. Történeti fejlődés 65
3. Polgári társadalom és giccsgondolat 68
4. A méltányos ár 6g
5. A giccsértékek 71
6. A giccs királya 73
7. A nagyáruház mint paradicsom 75
8. A nagyáruház-stílus 78
g. Giccs az építészetben: a felhőkarcoló díszítése 8o
VII. A GICCS ÉLETE ÉS IRODALMA 84
t. Giccsgondolkodás és giccsetika 84
2. A giccsirodalom 85
3. A giccs nyelvi struktúrái: a szókincs és jelzőhasználat 87 4. Az alapséma logikai struktúrája go
7 4. Az alapséma logikai struktúrája go
VIII. GICCS A ZENÉBEN 94
t. „(Csak ne) zenét minékünk, csak (ne) zenét!" 94
2. A giccszene elemei és a hangszerelés 97
3. A zene értékelésének módjai 99
IX. A FORMÁK GICCSE ÉS ANTIGICCS:
A FUNKCIONALIZMUS 102
t. A giccs földrajza 102
2. A „folyondár-esztétika" és a Jugendstil 104
3. Impresszionizmus, expresszionizmus és antropozófia 105
4. A funkcionalizmus: antigiccs t o6
5. A funkcionalizmus kezdetei to8
6. A Bauhaus öröksége és a formatervező funkcionalitás 110
7. Az integrált építész-munkacsoport 1I I
8. A méret fogalma 113
9. A funkcionalizmus módszerei 114
io. A funkcionalitás és a kibernetika vagy rendszerelmélet 118
A funkcionalitás és az esztétikai öröm 119
X. A FUNKCIONALIZMUS VÁLSÁGA ÉS
A NEOGICCS 122
I. Az emberi, a túlságosan is emberi 122
2. A modern giccs és a szupermarket 123
3. A funkcionalizmus filozófiai válsága 126
4. A formatervező stratégiája és a giccs 129
5. A szupermarket pszichoanalízise 13o
6. Az ízlés és a divat 134
7. A formatervező funkciója és a kulturális újítás stratégiája 135
8. A neogiccs alkotási csatornájának szabályai 138
9. A személyes kagylóhéj: a giccsház és bútorzata 139
XI. A TÁRGYAK EGYÜTTESE: A DISPLAY 145
. A jelenkori giccs általános jellemzői 145
2. A tárgyak együttesének eszméje, avagy a display 147
3. A giccsegyüttes és a részek autentikussága 148
4. A cikklista komplexitása és a kultúra 15o
5. A szükségletek elméletének szempontjai 151
6. A szükségletek és a cikklisták grafikonja 153
7. Az ember viselkedése a tettek és a tárgyak között 156
8. A helyzetek és cselekvések elméletének vázlata 159
XII. A GADGET 162
t. Mi a gadget? 162
2. A gadgetek osztályozása 164
3. A gadgetek készítése 167
4. A gadget etikája és a fogyasztói civilizáció 168
XIII. ÖSSZEFOGLALÁS 171
I. Giccs minden szinten 171
2. Egy szó és egy új fogalom beilleszkedése a társadalmi-
kulturális ciklusba 173
3. A giccs perbe fogása 174
4. A giccs erényei 176
5. Totalitarizmus erőszak nélkül? 177
BIBLIOGRÁFIA 179
KÉPEK FORRÁS JEGYZÉKE 183
Az Ön véleménye
Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...