Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

A gyógypedagógia alapproblémái

A gyógypedagógia alapproblémái - Dr. Göllesz Viktor - Régikönyvek
A gyógypedagógia alapproblémái - Régikönyvek A gyógypedagógia alapproblémái - Régikönyvek A gyógypedagógia alapproblémái - Régikönyvek A gyógypedagógia alapproblémái - Régikönyvek A gyógypedagógia alapproblémái - Régikönyvek A gyógypedagógia alapproblémái - Régikönyvek A gyógypedagógia alapproblémái - Régikönyvek A gyógypedagógia alapproblémái - Régikönyvek A gyógypedagógia alapproblémái - Régikönyvek
(0 vélemény)

A fogyatékos gyermekek, fiatalok és felnőttek mind tökéletesebb rehabilitációjára való törekvés magával hozta a gyógypedagógia tudományának egyre dinamikusabb fejlődését is. E munka szerzői ennek a fejlődésnek a bemutatására vállalkoztak. Munkájuk hagyománytisztelően történeti, elemzően értékelő és a jövőbe mutató: a korszerű, rehabilitációs szemléletű gyógypedagógiát körvonalazza.

Illusztrátorok:
Rédl Zoltán
Borító tervezők:
Kakassy Éva
Kiadó:
Medicina
Kiadás éve:
1979
Kiadás helye:
Budapest
Kiadás:
Második kiadás
Nyomda:
Franklin Nyomda
ISBN:
9632406516
Kötés típusa:
egészvászon kiadói borítóban
Terjedelem:
405 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 13.00cm, Magasság: 19.00cm
Súly:
0.40kg
Kategória:
Előszó 39
Differenciálódás, integrálódás, interdiszciplinaritás a gyógypedagógiában (Gordosné dr. Szabó Anna) 41
Történeti előzmények 42
A fejlődés egyetemes törvényszerűségeiről 43
A magyar gyógypedagógia fejlődése 48
Gyógypedagógiai tipológia 51
Közös jellemzők 55
A differenciálás szükségessége és határai 56
Problémák 62
Gyógypedagógiai tevékenység 63
Az általános és speciális dialektikus egysége 69
Tevékenységformák 71
Fejlődési tendenciák 73
A gyógypedagógia mint tudomány 74
Többszintű integráció, pedagógiai dominancia 76
Belső diszciplínarendszer 80
Várható további specializálódás és integrálódás 83
Irodalom 85
A gyógypedagógia szociológiai problémái (Dr. Tóth György) 89
A gyógypedagógiai szociológiai kutatások szükségessége 90
A szociológiai kutatás - a prognosztikai szemlélet - és a pedagógiai tervezés néhány összefüggése 90
A szocializáció, a rehabilitáció és a deviancia fogalmának jelentősége a gyógypedagógiai szociológiában 93
A sérült személyiség komplex tanulmányozásának fontossága. A társtudományok által elért eredmények figyelembevételének jelentősége 95
A szociológiai szemlélet elfogadása néhány - a gyermekkel és az emberrel foglalkozó - tudomány területén, és ezek kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával 97
A szociológiai szemléletmód érvényre jutása a pedagógiában és a pedagógusképzésben 98
A szociológiai szempontú megközelítés térhódítása a gyógypedagógiában 99
A szociálpszichológiának és a nevelés szociálpszichológiájának kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával 101
Az orvosi-egészségügyi szociológia kapcsolata a gyógypedagógiai szociológiával 102
A személyiségzavar szociológiai szempontú megközelítésének fontossága a gyógypedagógiában 104
Az alkoholizmus káros hatása a személyiségfejlődésre 104
A sérült személyiségű fiatalok bűnözése. Kutatási feladatok 106
Állami gondozottak a gyógypedagógiai intézményrendszerben. Kutatási feladatok 107
A cigány tanulók integrálódásának néhány kérdése. A vizsgálódás iránya 109
A sérült személyiségű gyermekek fokozott veszélyeztetettsége. A kutatás lehetőségei 110
A gyógypedagógiai szociológia kutatómunka szempontjából hasznosítható eredmények. A kutatómunka további feladatai 111
Néhány vizsgálat eredményeinek áttekintése a gyógypedagógiai szociológiai kutatómunka szempontjából 113
Az orvosegészségügyi felmérések néhány tanulsága 115
További kutatási feladatok és a koordinálás szükségessége 116
Irodalom 118
A modern gyógypedagógia orvosi (egészségügyi) problémái (Dr. Csabay László és Dr. Göllesz Viktor) 123
Az orvosi munka jellegének változásai. Történeti alapok (Dr. Göllesz Viktor) 123
Szemléleti alapok 125
A gyakorlati megvalósítás. Akadályok 126
Az orvosi munka specifikus jellege 127
Problémák a fogyatékosságok orvosi diagnosztikájában (Dr. Csabay László) 128
Az orvos gyakorlati feladatai a gyógypedagógiai intézményekben. Terápiás lehetőségek (Dr. Csabay László) 133
Első - általános és speciális - vizsgálatok 136
Ismételt - általános és speciális - vizsgálatok. Terápiás kontroll 137
Tennivalók a gyógypedagógiai intézményből távozó gyermek körül 138
Az orvos feladatai a foglalkozásbeli és szociális rehabilitáció előkészítésében. Néhány elvi és gyakorlati szempont. (Dr. Göllesz Viktor) 139
Irodalom 142
A gyógypedagógiai pszichológia korszerű szemléleti kérdései (Lányiné dr. Engelmayer Ágnes) 146
A gyógypedagógiai pszichológia hagyományos értelmezése 147
Fő változások a társadalmi és tudományos közgondolkodás ember- és gyermekszemléletében 147
Fő tendenciák a gyógypedagógiai pszichológia szemléletének, céljának és munkaterületének átalakulásában 152
Az egész személyiség figyelembevétele a szociális interakció hatásaiban 153
Az életkori határok tágulása 155
A pozitív személyiségjegyek feltárása 158
A fogyatékosok és épek közötti határ megvonásának kérdése 159
A normalizáció elv 162
A sérült személyiség komplex megismerésének és vizsgálatának elve 164
Homogenitás és heterogenitás mint szelekciós elv 165
A sérült személyiség fejlesztésének pszichológiai elvei 166
A gondolkodás korrekciós nevelésének pszichológiai alapjai (Dr. Bödör Jenő) 173
A gondolkodás fejlesztésének alapelvei 173
A gondolkodás fejlesztésének társadalmi meghatározottsága 173
A gondolkodás fejleszthetőségének elve 174
A gondolkodás korrekciós nevelésének elve 179
Az általános törvényszerűségek sajátos érvényesülésének elve 186
A gondolkodásfejlesztés új útjai 190
Debilis tanulók gondolkodásának korrekciós neveléséről 195
Az individulis eltérések szerepe a gondolkodás korrekciós nevelésében 195
A konkrét-szemléletes és az absztrakt-szóbeli gondolkodás kapcsolatának sérülése és korrekciója 199
Irodalom 209
A hallási fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (László András) 213
A hallási fogyatékosság fogalma 213
A hallási fogyatékosok csoportosítása 215
A hallási fogyatékosok száma 218
A halláskárosodás kihatásai 219
A hallási fogyatékos gyermek fejlődése az iskoláskorig 221
A hallási fogyatékos gyermek nevelése a családban 223
A hallási fogyatékos óvodai nevelése 227
A hallási fogyatékosok iskolarendszere 228
A hallási fogyatékosok iskolai nevelésének célja és feladatai 231
Az oktatás és képzés tartalma 232
A hangbeszéd kialakítása 234
Hallásnevelés 237
A hallásnevelés célja és feladatai 238
A hallásnevelés általános módszerei 241
A jelbeszéd 242
Irodalom 245
Az értelmi fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (Sziklay Béla) 246
Az értelmi fogyatékosság fogalma, az értelmi fogyatékosok csoportosítása 246
Az értelmi fogyatékosság fogalma 247
Az értelmi fogyatékosok csoportosítása 250
Az értelmi fogyatékosok egyes csoportjainak jellemzése 252
Az értelmi fogyatékosok iskolahálózatának kialakulása (1897-1974) 258
A fogyatékosok tankötelezettségének bevezetése előtti időszak (1897-1921) 258
A fogyatékosok tankötelezettségét elrendelő 1921. év XXX. tc. hatálybalépése és a felszabadulás közötti időszak (1921-1945) 260
A felszabadulást követő időszak (1945-1975) 262
Az értelmi fogyatékos tanulók jelenlegi iskolarendszere 267
A foglalkoztató iskola 267
A kisegítő iskola (osztály, nevelőotthon) 271
Kisegítő iskolai továbbképző tagozat 278
Irodalom 280
A látási fogyatékosok gyógypedagógiájának alapjai (Dr. Méhes József) 282
A kialakulás mozzanatai 282
Speciális út a vakok nevelésére 284
Kísérlet az együttes nevelésre 284
A tiflopedagógia gyógypedagógiai orientációja (ophthalmodefektológia) 286
A gyógypedagógia általános elmélete és a tiflopedagógia 289
Társadalmi funkció és praxis 289
Izoláció és elidegendés 290
Defektivitás és életforma 291
Pedagógiai effektivitás és terápia 291
A gyógypedagógia és a nil nocere princícpiuma 293
Gyógypedagógia és reszocializáció 294
A ti flopedagógia kompetencia-felosztása 295
Típustan 296
Szelekcióstan 303
Tiflodidaktika és metodika 318
Rehabilitációs tan 319
Irodalom 320
A beszédkutatás jelentősége a gyógypedagógiában (Subosits István) 323
A beszéd és szocializáció 323
A gyógypedagógia központi kérdése: a beszéd kialakítása, illetve korrekciója 325
A beszédhibák experimentális kutatásának fejlődése 329
A kóros beszéd artikulációjának kísérleti vizsgálata 333
Adatok a beszédhibák akusztikájához 337
Az experimentális beszédkutatás és a beszédkorrekció összefüggése 351
Irodalom 354
A fogyatékosok társadalmi rehabilitációja (Dr. Göllesz Viktor) 356
Az iskolai és a felnőttkori rehabilitáció ellentmondásai és összefüggései 357
Az előzetes iskolázottság 365
A foglalkozásbeli rehabilitáció 368
A fogyatékosok pályaválasztásának sajátosságai 369
A fogyatékosok szakmunkásképzése 378
Foglalkoztatás szociális intézetekben 382
A felnőtt fogyatékosok rehabilitációjának intézményrendszere 386
Védőmunkahelyi foglalkoztatás 387
Társadalmi törekvések 393
Küzdelem a tradíciók és az izoláció ellen 393
Érdekvédelmi szervezetek 397
Szakirányú társadalmi szervezetek 397
Szociális gondoskodás és rehabilitáció összefüggése 398
Szakember-ellátottság 399
Irodalom 400

Dr. Göllesz Viktor

Dr. Göllesz Viktor  további könyvei

10%
Hűségpont:
 
Antikvár könyv
2 000 Ft 1 800 Ft

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...