Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!
Ingyenes átvétel országosan

A költészet valósága Líra és lirizálódás

A költészet valósága - Régikönyvek
A költészet valósága - Régikönyvek A költészet valósága - Régikönyvek A költészet valósága - Régikönyvek A költészet valósága - Régikönyvek
(0 vélemény)
Borító tervezők:
Killer Marcella
Kiadó:
Akadémiai Kiadó
Kiadás éve:
1975
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Akadémiai Nyomda
ISBN:
9630505398
Kötés típusa:
egészvászon
Terjedelem:
355 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 15.00cm, Magasság: 21.00cm
Súly:
0.40kg
Kategória:
I. BEVEZETŐ 7

A könyv tárgya, célja, módszere. Caudwell és Lukács lírafelfogása.
„Natura naturans" és „natura naturata". A lirizálódás útjai 7

II. A KÖLTŐI MAGATARTÁS 21

1. A szubjektum-objektum viszony költői típusa 21
2. Költői magatartás és költészet. Wordsworth: Sorok koratavasszal,
Táncoló tűzliliomok 23
3. Költői magatartás a lirizálódott regényben. Az ábrázolás szubjektív
átitatottsága, a szerző és a szereplők közti távolság megrövidülése,
a belső monológ. Joyce: Ulysses 29
4. Költői magatartás a lirizálódott drámában. A dologi valóság átlel-
kesítése, író és a hős viszonya. O'Neill: Utazás az éjszakába. Belső mo-
nológ. Reggeli előtt, Különös közjáték, Dinamó, Méltóbb palotát,
Az éjszakai portás 36

III. A KOLTŐJ ÉRZELEM 43

1. Költői érzelem és születő természet 43
2. Érzelemtípusok és szonett-típusok. A szonett néhány sorsfordulója 46
Reneszánsz plaszticitás: Petrarca, Shakespeare 46
Manierista nyugtalanság: Donne 61
Barokk feszültség: Milton. A barokk szonett és fúga. A költői és
zenei barokk viszonya. Az összefüggés jelentősége a barokk
meghatározása szempontjából 87
Klasszicista fegyelem: Ayres 126
Szentimentális érzékenység: Gray 129
Romantikus áradás: Wordsworth, E. B. Browning 133
3. Költői érzelem a lirizálódott regényben. A tudatáram érzelmi egyen-
értéke. Joyce: Ulysses. Az érzelemsűrítő szünet jelentősége. Flaubert:
Az érzelmek iskolája, Noust: Az eltűnt idő nyomában, Joyce: Ifjúkori
önarckép, Ulysses, Finnegans Wake 146


4. Költői érzelem a lirizálódott drámában. Az érzelemkifejező szünet.
O'Neill: összekovácsoltan. Vers és dráma O'Neill-i kapcsolata. Ten-
geralattjáró, A szőrös majom, A forrás, Egy igazi úr, Méltóbb palotát 150

IV. A KÖLTŐI KÉPZELET 154

1. Az epikai, zenei és költői képzelet viszonya. A regény és a zene
egyenlőtlen fejlődése, a líra közbülső helyzete 154
2. A költészet képzelete és a képzelet költészete. Shelley: Óda a
Nyugati Szélhez 159
3. A költői képzelet és a regény lirizálódása. A líra és az epika álom-
és látomásszerűvé válásának eltérő műfaji következményei.
Tolsztoj: Karenina Anna, Dosztojevszkij:Bűn és bűnhődés,
Kafka: A per, Proust: Az eltűnt idő nyomában, Joyce:
Ifjúkori önarckép, Ulysses, Finnegans Wake 169
4. A költői képzelet és a dráma lirizálódása. Az álmok, álmodozások
és víziók jelentősége a drámatörténet régebbi korszakaiban
(Aiszkhülosz, Shakespeare) és újabb szakaszaiban (Ibsen, Strind-
berg, Csehov, Gorkij, Brecht). O'Neill: Különös közjáték,
Amerikai Elektra, Méltóbb palotát 171

V. A TÉR ÉS IDŐ KÖLTŐI FELFOGÁSA 176

1. A tér és idő megformálása a művészeti ágakban és műnemekben.
A líra közvetítő szerepe az epika, a dráma, illetve a zene között.
A költői tér- és időkifejezés sajátosságai 176
2. A tér és idő költői felfogása s a költészet. József Attila:
A Dunánál 183
3. A lírai tér- és időábrázolás a lirizálódott regényben. Joyce:
Ulysses 192
4. A lírai tér- és időábrázolás a lirizálódott drámában. O'Neill:
Szomjúság, Köd, Túl a szemhatáron, Ahová a keresztet rajzolták,
Kincs, Anna Christie, Jones császár, A forrás, Isten szárnyas
gyermekei, A milliomos Marco, A nevető Lázár, Méltóbb palo-
tát, Utazás az éjszakába 194

VI. A KÖLTŐI KÉPALKOTÁS 200

1. A tárgyszerű, vizuális érzékletesség szerepének különbsége
különféle művészeti ágakban, műnemekben és műfajokban.
A költészet az epika, a dráma és a zene között. A szóképek lírai
jelentősége és kétarcúsága 200
2. Költői képalkotás és költészet. Petőfi: A puszta, télen,
Ady: A téli Magyarország, József Attila: Holt vidék 203
3. Költői képalkotás a lirizálódott regényben. Az Ulysses
Próteusz-epizódjának szóképei 215
4. Költői képalkotás a lirizálódott drámában. Az O'Neill-i
életmű szimbólum-típusai 219


VII. A HANGSÍK KÖLTŐI FUNKCIÓJA. RITMUS, RÍM 227

1. A hangsík eltérő funkciója a művészeti ágakban és műnemekben.
A költészet közép-helyzete az epika, a dráma és a zene között a
hangjelenségek kifejező szerepének szempontjából. A ritmus és
a rím Janus-arca 227
2. Hangsík és vers-zene. Hangutánzás, hangfestés. Shakespeare:
XXX. szonett. Ritmus és metrum. Shakespeare: CXXIX. szonett.
Rím és rímkompozíció. Shakespeare: LXXI. szonett 235
3. A hangsík lírai funkciója a lirizálódott regényben. A próza
közeledése a vershez az Ulysses Próteusz-epizódjában (hang-
utánzás, hangfestés, ritmus, rím) 241
4. A hangsík költői szerepe a lírai drámában (hangutánzás, hang-
festés, ritmus, rím) 246

VIII. MÉRLEG. MŰVEK ÉS MŰFAJOK 257

JEGYZETEK 263

Egri Péter

Egri Péter  további könyvei

10%
1 500 Ft 1 350 Ft (10%)
Antikvár könyv
20%
1 200 Ft 960 Ft (20%)
Antikvár könyv

Az Ön véleménye

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...