A modern művészet alapjai Bevezetés a modern művészet szimbolikus formáinak világába

- Fordítók:
- Tandori Dezső
- Kiadó:
- Corvina Kiadó
- Kiadás éve:
- 1974
- Kiadás helye:
- Budapest
- Nyomda:
- Athenaeum Nyomda
- Nyomtatott példányszám:
- 6.500 darab
- Kötés típusa:
- kemény papírkötés
- Terjedelem:
- 432 oldal+ 40 oldal melléklet
- Nyelv:
- magyar
- Méret:
- Szélesség: 14.00cm, Magasság: 21.00cm
- Súly:
- 0.40kg
- Kategória:
ELŐSZÓ (7)
BEVEZETÉS (11)
ELSŐ RÉSZ
A MODERN MŰVÉSZET
ELŐTÖRTÉNETÉRŐL (37)
Három alaptétel (39)
A műalkotás eldologiasodása 39
A közvetlenség vágyképe 47
A kiegyensúlyozottság vágyképe 57
Eredmények és problémák 64
Képmás és képződmény (67)
Utánzó és szimbolikus művészet 67
A középkori műalkotás realitásjellege 71
Fordulat a képmás felé 84
Természetközelség és eltávolodás a természettől 88
Az új formai variációskála 94
A forma mint genezis 97
Képzelőerő és önkifejezés 101
Lineáris formaszigor 104
A tartalom és a forma rangfokozatai 108
Közjáték: a manierizmus problémája 111
Nagy realisztika és nagy absztrakció 122
Összefoglalás 127
A XIX. század vízválasztó jellege (132)
A formatartalmak önállósulása 132
Mesterséges jelek 138
Az impresszionisták 143
A XX. század négy „evangélistája" (152)
Georges Seurat 152
Paul Gauguin 157
Vincent van Gogh 165
Paul Cézanne 173
Mérleg útközben: Conrad Fiedler elmélete 183
MÁSODIK RÉSZ
A XX. SZÁZAD (193)
Bevezető (195)
A szenzualisztikus expresszionizmus (197)
Előtörténet (Karikatúra és fiziognómia) 197
A párizsi „fauve-ok" 205
A drezdai „Brücke" 209
A kubizmus (216)
Az eldologiasodás szimbolikus dimenziói (232)
A futurizmus (235)
A három úttörő (242)
Vaszilij Kandinszkij 242
Piet Mondrian 253
Marcel Duchamp 261
A művészietlenség művészete (272)
Alapfogalmak 272
„A művészet a köz java" 276
Az orosz konstruktivizmus 285
„De Stir 291
A Bauhaus 296
Dada 306
A szürrealizmus 314
Paul Klee helyzete 328
Kisugárzások a jelenbe 337
A modern művészet szimbolikus formái 348
A formaalkotás kezdetei 373
KÉPJEGYZÉK 391
IRODALOM 395
UTÓSZÓ 407
MUTATÓ 419
KÉPEK
BEVEZETÉS (11)
ELSŐ RÉSZ
A MODERN MŰVÉSZET
ELŐTÖRTÉNETÉRŐL (37)
Három alaptétel (39)
A műalkotás eldologiasodása 39
A közvetlenség vágyképe 47
A kiegyensúlyozottság vágyképe 57
Eredmények és problémák 64
Képmás és képződmény (67)
Utánzó és szimbolikus művészet 67
A középkori műalkotás realitásjellege 71
Fordulat a képmás felé 84
Természetközelség és eltávolodás a természettől 88
Az új formai variációskála 94
A forma mint genezis 97
Képzelőerő és önkifejezés 101
Lineáris formaszigor 104
A tartalom és a forma rangfokozatai 108
Közjáték: a manierizmus problémája 111
Nagy realisztika és nagy absztrakció 122
Összefoglalás 127
A XIX. század vízválasztó jellege (132)
A formatartalmak önállósulása 132
Mesterséges jelek 138
Az impresszionisták 143
A XX. század négy „evangélistája" (152)
Georges Seurat 152
Paul Gauguin 157
Vincent van Gogh 165
Paul Cézanne 173
Mérleg útközben: Conrad Fiedler elmélete 183
MÁSODIK RÉSZ
A XX. SZÁZAD (193)
Bevezető (195)
A szenzualisztikus expresszionizmus (197)
Előtörténet (Karikatúra és fiziognómia) 197
A párizsi „fauve-ok" 205
A drezdai „Brücke" 209
A kubizmus (216)
Az eldologiasodás szimbolikus dimenziói (232)
A futurizmus (235)
A három úttörő (242)
Vaszilij Kandinszkij 242
Piet Mondrian 253
Marcel Duchamp 261
A művészietlenség művészete (272)
Alapfogalmak 272
„A művészet a köz java" 276
Az orosz konstruktivizmus 285
„De Stir 291
A Bauhaus 296
Dada 306
A szürrealizmus 314
Paul Klee helyzete 328
Kisugárzások a jelenbe 337
A modern művészet szimbolikus formái 348
A formaalkotás kezdetei 373
KÉPJEGYZÉK 391
IRODALOM 395
UTÓSZÓ 407
MUTATÓ 419
KÉPEK
Az Ön véleménye
Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...