A sportfényképezés iskolája

A sporteseményeket szerte a világon általános érdeklődés kíséri. Ezt az érdeklődést a legszívesebb tudósítás sem elégítheti ki. A sportrajongó látni is akar valamit abból az eseményből, amelyet nem nézhetett meg. Ezt a kívánságát elégítik ki a sportfényképek. A csak eseményeket vagy kiváló sportolókat megörökítő képek a riport körébe tartoznak, egyben értékes dokumentumanyagok, amelyek évek múltán is időszerűek maradnak. A sportfényképezés azonban nemcsak erre szorítkozik. Azok a pár év előtt még elképzelhetetlen eredmények, amelyek a sportvilágot ma bámulatba ejtik, a sport tudományos megalapozottságának, az edzésmódszerek, a technika fejlődésének köszönhetők. Ezekkel együtt fejlődött az oktatás módszere is, amelyben a fényképezés a szemléltetés leghívebb eszközeként szintén jelentős szerepet tölt be. Így alakult ki a módszertani fényképezés, amely a mozgástanulmányokon túlnőtt és ma az elméleti és gyakorlati sporttudomány nélkülözhetetlen segédeszköze. Amíg tehát a riport tárgya valamely esemény, vagy annak szereplői, addig a szorosan vett sportfénykép (módszertani kép) tárgya maga a sport. A sportfényképnek tehát nem kell feltétlenül versenyen készülnie, sőt néha csak edzésen készíthetjük. A széles tömegek sportszakértelmének emelkedése a sportfényképekkel szemben is magasabb igényeket támaszt. A fényképezésen belül így alakult önálló műfajjá a sportfényképezés, amelynek éppen úgy megvannak a maga kiváló művelői, mint a műszaki, a portré- vagy a reklámfényképezésnek. A sportfényképezés nem könnyű feladat. Nem elég, ha valaki fényképezni tud, ha nem ért a sporthoz. Sok jó fényképész, vagy sok kitűnő sportember azért nem tud igazán jó sportfelvételeket készíteni, mert nem otthonos mindkettőben. Ennek a könyvnek éppen az a célja, hogy a sportfényképezés nélkülözhetetlen tudnivalóit a képzett fotográfusnak és a fényképezésben járatlanabb sportszakembernek könnyen érthetően és a gyakorlati szempontokat figyelembe véve adja át. Az egyiknél a sportbeli szakértelem, a másiknál a fényképezés technikája szorul kiegészítésre. Ezért először a sportfényképezés lényegét tárgyaljuk, hogy megismertessük a sportfotográfussal a rá váró feladatokat. Ezután ugyancsak sportszempontból a fényképezőgép kerül sorra. Talán szokatlan, hogy ezt nem magával a fényképezőgéppel, hanem alkotórészeivel kezdjük. Ésszerűen ugyanis ez a helyes. A gépet a gyártás folyamán is a különböző alkotórészekből rakják össze. Ezután a sportfotográfus szerepével külön foglalkozunk: beállítva őt abba a környezetbe, ahol fényképezni fog. Felhívjuk figyelmét a felvétel kedvező és kedvezőtlen külső körülményeire, amelyekkel számolnia kell. Az egyes sportágak jellegzetességének és fényképezésének ismertetése után a művészi és a szorosan vett sportképről (módszertani képről) szóló részben könyvünk lényegét foglaljuk össze: a sportfénykép ne csak szép, hanem sportszempontból is jó legyen.
- Borító tervezők:
- Kornis György
- Kiadó:
- Sport Lap- és Könyvkiadó
- Kiadás éve:
- 1959
- Kiadás helye:
- Budapest
- Nyomda:
- Egyetemi Nyomda
- Kötés típusa:
- félvászon
- Terjedelem:
- 207 oldal
- Nyelv:
- magyar
- Méret:
- Szélesség: 17.00cm, Magasság: 24.00cm
- Súly:
- 0.40kg
- Kategória:
I. RÉSZ
A sportfényképezés lényege
A sportfényképezés eszközei
A lencse
A fényerő
A gyújtótávolság
A nagylátószögű lencse
A távlencse
A lencsék térhatása
A mélységélesség
A kereső
A távmérő
A zár
A fényképezőgép
Redőnyzáras gépek
Központi záras gépek
A fényképezés segédes!tközei
A fényellenző
A szinszű rá
A fénymé ró
Az állvány
A vil/anólárnpák
A felvétel anyaga
A színes film
A sportfelvételek kidolgozása
A sportfényképezés legfőbb tényezői A fény
i A fény
A háttér
A felvétel
A sebesség és a reakció idő
Sorozatképek
Beszélő képek
II. RÉSZ
II. RÉSZ
Az egyes sportágak fényképezése
Amit előre tudunk
„Mi következheti"
Amit előre nem tudhatunk
A módszertani fényképezés
A művészi sportfénykép
Az Ön ajánlója
Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...