Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

A történészek és az idő Elméletek, kérdések, írásmódok

A történészek és az idő - Jean Leduc - Régikönyvek
A történészek és az idő - Régikönyvek A történészek és az idő - Régikönyvek A történészek és az idő - Régikönyvek A történészek és az idő - Régikönyvek
(0 vélemény)
Sorozatcím:
Anthropos
Fordítók:
Novák Veronika
Kiadó:
Kalligram
Kiadás éve:
2006
Kiadás helye:
Pozsony
Nyomda:
Valeur Kft.
ISBN:
8071497592
Kötés típusa:
ragasztott papír
Terjedelem:
376 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 12.50cm, Magasság: 18.50cm
Kategória:
Előszó 5
Három megközelítésmód 6

I. A történelmi idő új szemlélete? 9
1. Az elméleti kontextus 9
A fizikai tudományok 10
A filozófia 11
A biológia és a kísérleti pszichológia 16
A szociológia 17
A pszichoanalízis 19
2. Fernand Braudel problémafelvetése 20
A tt1vid időtartam 25
A hosszú időtartam 27
A konjunktúra ideje 30
Az építmény egysége 32
3. A braudeli időproblematika alkalmazása
a francia történészeknél 36
Doktori disszertációk és egyéb munkák 36
Elméleti megfontolások 41
4. A filozófusok és a braudeli modell 54

Kislexikon: A gazdasági ciklusok 61


II. Jelen és múlt 64
1. Az elengedhetetlen távolságtartás... 65
2. ...vagy jövés-menés jelen és múlt között? 69
3. A ,jelen idő történetének"
(histoire du temps présent) késői fellendülése 82
4. Az „azonnali történelem" nehézségei 90
5. Az emlékezet ideje és a történelem ideje 97

Kislexikon: A francia levéltári anyag időbeli felosztása 104
A levéltári anyag időbeli felosztása 104
A zárolási idők 105

III. Az idő felosztása 107
L Néhány szokványos korszakolási módszer 108
A korszakok az egyetemen 108
A korszakok a középiskolai oktatásban 1 13
Egy másféle szokványos korszakolás: az évszázad I 1.1
2. A korszakolás a történészi gyakorlatban 117
A legújabb ismeretelméleti viták 117
Az egyetemi gyakorlat 128
A középiskolai gyakorlat 133
3. Egy divatos korszakolási mód: a nemzedék 139
4. Lehetséges-e még az egyetemes történelem
korszakokra bontása? 146

Kislexikon: Az idő a középiskolai történelemoktatás
tanterveiben és oktatási dtmutatáiban I 54
Hogyan érttessiik meg az időt a diákokkal? 154
A tantervek időbeli felépítése I 56

IV. Adalékok az idő historiográfiájához 158
1. Az első fecskék 159


2. A középkorászok Jacques Le Goff nyomdokain 164
3. Az ókorkutatók antropológia, történelem
és irodalomelemzés között 169
4. A hagyományok súlya és a megélt idő változásai az
újkorban és a jelenkorban 176
5. Egy történészek által mellőzött irányzat: az idő általános
története 182

Kislexikon: A pontos idő 191
A műszerek 191
A referencioidő 193
Kislexikon: Az év. a hónap és a nap meghatározása 194
Az esztendő belső szerkezete 196

V. Történeti elbeszélés és fikciós elbeszélés 198
I. Narrativizmus és a „nyelvi fordulat" 201
A narrativiznms 202
A nyelvi fordulat 202
Az első reakciók 206
A történészek: megkésett váltw- 208
...de azonos vélemény 71)
2. Cselekvés. idő és elbeszélés Paul Ricoeurnél 216
„Az elgondolt idő csak elbeszélt idő lehet" 216
A történelem mindig elbeszélés általi megértés 217
Prefigurált, kottfigurált és refigurcílt idő 219
A történeti elbeszélés és a fikciós elbeszélés
kereszteződése 225
3. Indokolt-e a történészi szövegek
időbeliségének irodalmi elemzése? 231
A történelem— egy irodalmi műfaj? 231
A történetírói diskurzus poétikája 238

Kislexikon: A kortárs irodalomkritika néhány szakkifejezése 240


Az Ön véleménye

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...