Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

A "vasszekér" diadala A Magyarországi vasútépítés 1914-ig

A "vasszekér" diadala - Majdán János - Régikönyvek
A "vasszekér" diadala - Régikönyvek A "vasszekér" diadala - Régikönyvek A "vasszekér" diadala - Régikönyvek
(0 vélemény)

Az utolsó másfél száz esztendőben nálunk is sokan és sokszor szálltak vonatra, nemegyszer volt dicséret vagy szidás tárgy a "vaspályán futó vasszekér". Közben ritkán gondoltunk azokra, akik feltalálták a gőzmozdony elvét s megépítették Angliában az első pályákat, vagy akik a reformkori Magyarországon hosszú és szenvedélyes vitákat folytattak az új közlekedési eszköz bevezetéséről. E könyv lapjain a lokomotív és a vaspálya feltalálását vázoló rövid fejezetet követően megismerkedhetünk a magyar vasútépítés születésével, a vonalak kialakításáról a múlt században dúló parlamenti csatározásokkal. Képet kapunk arról, milyen következményekkel járt, hogy az államkincstárt fenyegető csőd miatt eleinte magántársaságoknak engedték át a vasútépítés jogát, s ily módon hosszú ideig magánérdekek befolyásolták a vasútvonalak irányát. Másutt a "tűzszekértől" való oktalan félelem miatt kellett elterelni a vonalakat. Ez teszi érthetővé, miért haladnak egyes magyar vidékeken napjainkban is kacskaringós síneken a vonatok. A kezdeti zavaros idők közfelháborodást kiváltó panamái, a hatalmas pénzeket zsebre vágó kalandorok ténykedése azonban csak átmenetileg akadályozhatta az ésszerű építést. A Magyar Államvasutak létrejöttével fokozatosan megvalósulhatott a hazánk legfontosabb helyeit összekötő vasúthálózat. Az ősi közlekedési eszközök, a szekér és a postakocsi helyébe lépő vasút nemcsak az ország gazdasági vérkeringését gyorsította meg, hanem az egyes emberek számára is új távlatokat nyitott.

Sorozatcím:
Népszerű történelem
Borító tervezők:
Szántó Tibor
Kiadó:
Kossuth Könyvkiadó
Kiadás éve:
1987
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Athenaeum Nyomda
ISBN:
9630931265
Kötés típusa:
kemény papírkötés, kiadói borítóban
Terjedelem:
201 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 13.00cm, Magasság: 19.00cm
Súly:
0.20kg
Kategória:
Előszó 5
A lokomotív diadala 7
Országgyűlési tárgyalások és viták 13
Vasúti törvények a rendi diétákon 17
Az 1848-ig elkészült magyar vonalak 20
Az elsó' lóvasutak 20
Párhuzamos vonalak a Duna partján 24
A Középponti Vaspálya 29
Gőzmozdónnyal Sopronba és Pozsonyba 36
Elképzelések a jövőről 38
Vukovár vagy Buda? 39
Széchenyi István centrális hálózati terve 44
A vasút ügye a polgári forradalomban 48
Megy a gőzös, megy a gőzös Kanizsára 51
Kísérlet az államvasúti rendszer megvalósítására 53
Vasútfejlesztés birodalmi célokért 57
A, vasútfejlesztés magyar bírálata 73
A kiegyezés utáni hálózatbővítés 77
Az állam engedélyezési gyakorlata 80
Fővonalak, pályaudvarok — parlamenti jóváhagyással 83
Megváltozott körülmények — megváltozott módszerek 94


A Magyar Államvasutak 102
Csődből dicsőség 102
Állami érdekek — állami építkezések 107
A „vasminiszter" államosít 114
Egységes állomások, mozdonyok, kocsik 120
Az olcsó vasutak 126
Helyi érdekek — helyi vasutak 128
Girbegurba vonalak 132
Az utolsó békeévek építkezései 137
A keleti vidékek fejlesztése 137
Vasúti hidak a Dunán 141
A keskeny nyomtávú vasutak 144
Működik a vasút 147
A vasút mindent begyűjt 148
Vasutasok . . . 150
... és az utasok 159
Kitekintés Európára és a világra 167
Az ipari fejlettség és a közlekedés 167
A belső piac és a stratégiai szempontok hatása a vasúthálózat
építésére 171
Vasutak Európában és más kontinenseken 174
Utazás Brassóból Pöstyénbe 177
Mellékletek 187
Bibliográfia 197

Majdán János

Majdán János  további könyvei

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...