Általános pszichológia

- Kiadó:
- Comenius BT.
- Kiadás éve:
- 2000
- Kiadás helye:
- Pécs
- Kiadás:
- 2.
- ISBN:
- 9630358077
- Kötés típusa:
- ragasztott papír
- Terjedelem:
- 264 oldal
- Nyelv:
- magyar
- Méret:
- Szélesség: 16.50cm, Magasság: 23.50cm
- Súly:
- 0.40kg
- Kategória:
Előszó 5
1. A pszichológia tudománya és annak kialakulása 7
Mivel foglalkozik a pszichológia? 7
A laikus és az önismereti pszichológia 11
A pszichológia módszerei 13
A) Az ellenőrzött kísérletezés 14
B) A természetes megfigyelési módszer 16
C) Az esettanulMány 16
D) A statisztikai módszer 17
A teszt 17
Leírási kategóriák és mérés a pszichológiában 19
A pszichológia és más tudományok kapcsolata 20
A pszichológia ágazatai 21
A pszichológia történeti gyökerei 23
Összefoglaló kérdések 30
2. A viselkedés biológiai alapjai 31
A funkciók specializálódása 31
A receptorrendszerek 31
Az effektorrendszerek 32
Az idegrendszer 34
A neuron 34
A szinaptikus kapcsolatok 36
A környéki idegrendszer 37
A központi idegrendszer 39
Az ember központi idegrendszere 39
Az agy működési szintjei, az aktiváló rendszer
és az alkalmazkodás 47
Összefoglaló kérdések 51
3. Az érzékelés és az észlelés 52
A megismerési folyamatokról általában 52
Az érzékelés és az észlelés különbségei 54
Az érzékletek jellemzői 56
Az ingerküszöb 58
A látásérzet keletkezése 60
A hallásérzéklet keletkezése 63
Egyéb érzékelésfajták 65
A tárgyak és események észlelése 67
Összefoglaló kérdések 76
4. A figyelem 77
A perceptuális kiemelés és a figyelem 77
A figyelem (közvetlen emlékezet) terjedelme 78
Észlelhetünk-e egy dolognál többet egyszerre? 78
A spontán figyelem 81
A kitartó figyelem (éberség) 83
A figyelem fejlesztése 86
Összefoglaló kérdések 86
5. A tanulás elemei 87
A tanulás fogalma 87
A klasszikus kondicionálás 90
Az operáns tanulás 94
A programozott oktatás és más alkalmazások 99
Megfigyeléses tanulás és összetett tanulásformák 100
A gyakorlási transzfer 101
Összefoglaló kérdések 103
6. Az emlékezet és a felejtés 104
A verbális tanulás és az emlékezet 104
Az emlékezeti megtartás 106
Az emlékezeti megőrzés mérése (az emlékezés típusai) 107
A felejtés okai 109
Túltanulás, szervezés, csoportosítás 111
A kettős emlékezet elmélete 113
A vizuális (képi) és a verbális (szóbeli) feldolgozás 116
Szemantikus és epizodikus emlékezet 118
A tanulást és az emlékezetet segítő tényezők 122
Összefoglaló kérdések 125
7. A képzelet 126
A képzelet fogalma 126
A „lelki térkép" 127
A szemléletes kép jellemzői 128
Az álomkép 131
Az észlelés és a képzelet kölcsönhatása 132
Képzelet és alkotás 135
Összefoglaló kérdések 137
8. A gondolkodás 138
Mi a gondolkodás? 138
A nyelv és a kommunikáció 141
A nyelv elsajátítása 143
A fogalomalkotás 147
Következtetés 150
Döntéshozatal 151
Problémamegoldás 152
Szakértők és kezdők tudása 155
Intelligencia és kreativitás 157
Összefoglaló kérdések 163
9. A motiváció és az érzelem 164
Motivációs mechanizmusok, a motiváció alapfogalmai 164
A motiváció alapfogalmai 165
A drive a viselkedés hajtóereje, motorja 166
A környezeti hatások szerepe a motivációs állapotok
kialakításában 169
A motívumtanulás alapvető formái 171
A motivált viselkedés pszichofiziológiai alapjai 173
Az éhség és az evés 176
Szexuális motiváció 178
Az érzelmekről általában 179
Az emóció és a motiváció kapcsolata 182
Érzelmek és kifejező mozgások 183
Az érzelmek kialakulása 186
Az érzelmek osztályozása 188
A félelem 190
A harag és az agresszív viselkedés 193
A boldogság 195
Stressz: amikor az érzelem ártalmas 195
Kíváncsiság és kompetencia motiváció 198
Teljesítménymotiváció 201
A szándék mint motiváló tényező 205
Az akarati cselekvés 207
Összefoglaló kérdések 208
10. A személyiség 210
A személyiség fogalma 210
Személyiségelméletek 212
A személyiségalakulás folyamata 220
A szociális magatartásformák elsajátítása 221
A spontán aktivitás, a „kíváncsiság-" és a „kompetencia-
késztetés" szerepe a személyiségfejlődésben 225
Az önszabályozó funkciók alakulása 230
A személyiség és a közösség viszonya 236
A csoport, a státus és a szerep 237
Személyiségzavarok, személyiségvizsgáló módszerek 242
Összefoglaló kérdések 246
Magyarázó szótár 948
Tájékoztató irodalom 263
1. A pszichológia tudománya és annak kialakulása 7
Mivel foglalkozik a pszichológia? 7
A laikus és az önismereti pszichológia 11
A pszichológia módszerei 13
A) Az ellenőrzött kísérletezés 14
B) A természetes megfigyelési módszer 16
C) Az esettanulMány 16
D) A statisztikai módszer 17
A teszt 17
Leírási kategóriák és mérés a pszichológiában 19
A pszichológia és más tudományok kapcsolata 20
A pszichológia ágazatai 21
A pszichológia történeti gyökerei 23
Összefoglaló kérdések 30
2. A viselkedés biológiai alapjai 31
A funkciók specializálódása 31
A receptorrendszerek 31
Az effektorrendszerek 32
Az idegrendszer 34
A neuron 34
A szinaptikus kapcsolatok 36
A környéki idegrendszer 37
A központi idegrendszer 39
Az ember központi idegrendszere 39
Az agy működési szintjei, az aktiváló rendszer
és az alkalmazkodás 47
Összefoglaló kérdések 51
3. Az érzékelés és az észlelés 52
A megismerési folyamatokról általában 52
Az érzékelés és az észlelés különbségei 54
Az érzékletek jellemzői 56
Az ingerküszöb 58
A látásérzet keletkezése 60
A hallásérzéklet keletkezése 63
Egyéb érzékelésfajták 65
A tárgyak és események észlelése 67
Összefoglaló kérdések 76
4. A figyelem 77
A perceptuális kiemelés és a figyelem 77
A figyelem (közvetlen emlékezet) terjedelme 78
Észlelhetünk-e egy dolognál többet egyszerre? 78
A spontán figyelem 81
A kitartó figyelem (éberség) 83
A figyelem fejlesztése 86
Összefoglaló kérdések 86
5. A tanulás elemei 87
A tanulás fogalma 87
A klasszikus kondicionálás 90
Az operáns tanulás 94
A programozott oktatás és más alkalmazások 99
Megfigyeléses tanulás és összetett tanulásformák 100
A gyakorlási transzfer 101
Összefoglaló kérdések 103
6. Az emlékezet és a felejtés 104
A verbális tanulás és az emlékezet 104
Az emlékezeti megtartás 106
Az emlékezeti megőrzés mérése (az emlékezés típusai) 107
A felejtés okai 109
Túltanulás, szervezés, csoportosítás 111
A kettős emlékezet elmélete 113
A vizuális (képi) és a verbális (szóbeli) feldolgozás 116
Szemantikus és epizodikus emlékezet 118
A tanulást és az emlékezetet segítő tényezők 122
Összefoglaló kérdések 125
7. A képzelet 126
A képzelet fogalma 126
A „lelki térkép" 127
A szemléletes kép jellemzői 128
Az álomkép 131
Az észlelés és a képzelet kölcsönhatása 132
Képzelet és alkotás 135
Összefoglaló kérdések 137
8. A gondolkodás 138
Mi a gondolkodás? 138
A nyelv és a kommunikáció 141
A nyelv elsajátítása 143
A fogalomalkotás 147
Következtetés 150
Döntéshozatal 151
Problémamegoldás 152
Szakértők és kezdők tudása 155
Intelligencia és kreativitás 157
Összefoglaló kérdések 163
9. A motiváció és az érzelem 164
Motivációs mechanizmusok, a motiváció alapfogalmai 164
A motiváció alapfogalmai 165
A drive a viselkedés hajtóereje, motorja 166
A környezeti hatások szerepe a motivációs állapotok
kialakításában 169
A motívumtanulás alapvető formái 171
A motivált viselkedés pszichofiziológiai alapjai 173
Az éhség és az evés 176
Szexuális motiváció 178
Az érzelmekről általában 179
Az emóció és a motiváció kapcsolata 182
Érzelmek és kifejező mozgások 183
Az érzelmek kialakulása 186
Az érzelmek osztályozása 188
A félelem 190
A harag és az agresszív viselkedés 193
A boldogság 195
Stressz: amikor az érzelem ártalmas 195
Kíváncsiság és kompetencia motiváció 198
Teljesítménymotiváció 201
A szándék mint motiváló tényező 205
Az akarati cselekvés 207
Összefoglaló kérdések 208
10. A személyiség 210
A személyiség fogalma 210
Személyiségelméletek 212
A személyiségalakulás folyamata 220
A szociális magatartásformák elsajátítása 221
A spontán aktivitás, a „kíváncsiság-" és a „kompetencia-
késztetés" szerepe a személyiségfejlődésben 225
Az önszabályozó funkciók alakulása 230
A személyiség és a közösség viszonya 236
A csoport, a státus és a szerep 237
Személyiségzavarok, személyiségvizsgáló módszerek 242
Összefoglaló kérdések 246
Magyarázó szótár 948
Tájékoztató irodalom 263
Az Ön ajánlója
Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...