Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

Határolt - Határtalanság (Ungvári Tamásnak dedikált példány) Maimonidész istenkeresései

Határolt - Határtalanság (Ungvári Tamásnak dedikált példány) - Babits Antal - Régikönyvek
Határolt - Határtalanság (Ungvári Tamásnak dedikált példány) - Régikönyvek Határolt - Határtalanság (Ungvári Tamásnak dedikált példány) - Régikönyvek Határolt - Határtalanság (Ungvári Tamásnak dedikált példány) - Régikönyvek Határolt - Határtalanság (Ungvári Tamásnak dedikált példány) - Régikönyvek Határolt - Határtalanság (Ungvári Tamásnak dedikált példány) - Régikönyvek Határolt - Határtalanság (Ungvári Tamásnak dedikált példány) - Régikönyvek
(0 vélemény)

Babits Antal. Határolt határtalanság. Maimonidész istenkeresései. Budapest, 2015. Logos Kiadó (Logos Műhely). 334 + [2] p. Ungvári Tamásnak dedikált példány. "Tisztelettel Prof. Ungvári Tamásnak. Bp. 2015. XII. 16. Dr. Babits Antal." "Reményeim ​szerint a nem túl távoli jövőben sokan lesznek akik egyetértenek, és sokan, akik vitatják Babits Antal legújabb könyvének következtetéseit. Abban bízva írom ezt, hogy folyamatosan bővül azoknak a száma, akik elmélyülve foglalkoznak zsidó vallásbölcselettel, és elegendő ismerettel rendelkeznek, hogy a Széfer Jecirá és A tévelygők útmutatója közti különbségeket és hasonlóságokat elemezni tudják. Tiszta szívből kívánok számtalan – lesém sámmájim, az Ég nevében folytatott – vitát a szerzőnek és az olvasóknak egyaránt! A könyv legnagyobb pozitívumának azt tartom, hogy nagyon sok ajtót megnyit és tanulásra serkent, mert Rabbi Akibával együtt vallom, hogy a “tanulás cselekedethez vezet”, és rabbiként csak a Teremtő áldását kérhetem egy ilyen műre! (Darvas István, rabbi) A Széfer Jecírá és Maimonidész Útmutatója közötti kapcsolat eleddig fehér foltnak számított a tudományos világban. Babits Antal munkája nemcsak szellemtörténeti és terminológiai szempontból bizonyítja meggyőzően a két mű közötti szoros kapcsolatot, hanem a konkrétumokból kiindulva egyetemes filozófiai-teológiai konklúziókat von le. Ezek közé tartozik a Maimoni által már jóval Kant előtt alkalmazott transzcendentális módszer ismeretelméleti megalapozása, amely kiegészül az ezoterikus-misztikus, szentírási alapon álló egyéni „utazással”. Végső soron a filozófia és a teológia transzcendensre irányuló megismerő képességének komplementer alkalmazásáról van szó, amely még így is csak lehatárolt módon lesz képes az istenismeretre ezen a világon. (Fodor György, teológus) Babits Antal könyve üdvözlendő, két szempontból is. Egyrészt azért, mert ha valaki a középkori zsidó filozófiai nyelvet akarja megismerni, akkor hosszú ideig tanulmányozhatja a különböző kifejezéseket, míg valamilyen (és talán nem is mindig jó) értelemre jut; e könyv nagy segítség ezen az úton. Másrészt pedig a szétszóratásban élő zsidóság tradíció ápolásának és tradíció képződésének jó példáját adja ez a könyv – egy olyan szellemi termék bemutatásaként, ami a maga nemében egészen páratlan az egész világon. Magam részéről még egy harmadik aspektust is fontosnak látok: Európát joggal nevezzük a zsidó és görög-latin kultúra örökösének egyaránt. A filozofikus gondolkodást azonban eléggé egyoldalúan európaiként fogjuk fel, ami bizonnyal helytelen, hiszen zsidó részről éppúgy történtek hozzájárulások a filozófia történetéhez, mint arab részről – hogy a többit most ne is említsük. Ez a könyv a zsidó kultúra egyik kimagasló példáját veszi górcső alá, s ezzel a szakértő olvasónak nagy örömöt szerez! (Karasszon István, hebraista) Amikor (az 1180-as években) Móse Maimuni filozófiai főművének, A tévelygők útmutatójának megírásába belefogott, bő két és fél évszázad óta terebélyesedő tradíciót követve nagynevű elődök nyomába lépett. Ám az az út, amelyen járni kényszerült, szinte kizárólag paradoxonokkal volt (és van) kikövezve, s mérföldkövek gyanánt legfeljebb a néha már-már komikus módon hagyományozott hellén filozófiai irányzatok szolgálnak a modern kor jámbor filológusa számára. Aki erre a szellemi terrenumra merészkedik – miként Babits Antal is – különleges tudósi kurázsiról tesz tanúbizonyságot. Ráadásul teljesítményének megítélését illetően nem lehetünk türelmetlenek; az egyetlen szekértáborba rekesztett hajdani auctor, jelenkori műítész, filológus, olvasó egyaránt várakozni kényszerül, hiszen ugyanaz az örökkévalóság tornyosul előttük. (Rugási Gyula, filozófiatörténész)" (Historia - Diaspora. XVIII.) Puha fűzött papírkötés.

Sorozatcím:
Historia - Diaspora
Kiadó:
Logos Kiadó
Kiadás éve:
2015
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Logos Műhely
ISBN:
9789638159335
Kötés típusa:
ragasztott papír
Terjedelem:
334
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 17.00cm, Magasság: 24.00cm
Kategória:
LECTORI SALUTEM (Rugási Gyula) 7


HATÁROLT — HATÁRTALANSÁG
Maimonidész bölcseleti háttere és hermeneutikai megközelíthetősége 157; Hellén
műveltség és keleti bölcsesség 158; Az enciklopédikus Mester 159; Amíg
Izrael szabadon élt 162; Az Útmutató filozófiai forrásai és hivatkozási mód-
szere 163; Befogadás és elfogadás 166; Hit és tudás 170; Maimoni episztemo-
lógiai horizontja 170
IBN TIBBON AZ ÚTMUTATÓ LEGHITELESEBB FORDÍTÓJA
ÉS ÉRTELMEZŐJE
Ibn Tibbon az Útmutató leghitelesebb fordítója és értelmezője 173; Törté-
nelmi háttér és rövid életrajz 174; Ibn Tibbon egyedi fordítási módszere és rend-
szere 175; Ibn Tibbon fordításának megítélése és recepciója 176; Ibn Tibbon
fordítói módszerének összefoglalása 187
AZ ÚTMUTATÓ SZERTEÁGAZÓ EZOTERIKUS MEGÍTÉLÉSE
Az Útmutató ezoterikus értelmezése Ibn Tibbon fordításával kezdödött
el 189; Maimoni utalásainak ezoterikus jellege 190; Vélekedések az Útmutató
ezoterikus jellegéről 193; Külön alfejezetben tárgyaljuk Menachem Kellner tanul-
ságos vonatkozó művét 201
A PROTO- TRANSZCENDENTÁLIS EZOTERIKUS ÉRVELÉS „AXIÓMÁI"
Gershnm Scholem és Moshe Idei Jecírá megközelítésének előtörténete és hát-
tere 209; Az Útmutatóban található ezoterikus jecírá fogalmak vizsgálata 211
A SZÉFER JF.CfRÁ EZOTERIKUS ALAPFOGALMAI AZ ÚTMUTATÓBAN
A Széfer Jecírú ezoterikus alapfogalmai az Útmutatóban 213; Summa 240
ÖSSZEGZÉS, RECEPCIÓ, KITEKINTÉS
Maimonidész ezoterikus vallásbölcseleti módszerének összefoglalása 247
AZ ÚTMUTATÓ EZOTERIKUS RECEPCIÓJA
ÚTMUTATÁS AZ ÚTMUTATÓHOZ
Az Útmutató ezoterikus recepciója: Útmutatás az Útmutatóhoz 253; Vissza-
tekintés és kitekintés 281; Nyitott kérdések az Útmutató ezoterikus kutatásá-
ban 283; Ravitzky öt nyitott kérdése 285; Paradigmaváltó kísérlet 287; Hét
kiegészítő szempont 290
KONKLÚZIÓ
Konklúzió 295; Rövidítések jegyzéke 299; Szakkifejezések jegyzéke 299;
FELHASZNÁLT IRODALOM
Felhasznált irodalom 303
FÜGGELÉK
Magyar nyelvű Maimon.idésszel kapcsolatos publikációk 316
MELLÉKLET
Az Útmutató összkiadásainak címlapjai 319

Babits Antal

Babits Antal  további könyvei

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...