Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

Hogyan válnak felnőtté a gyerekek? A serdülő és az ifjúkor

Hogyan válnak felnőtté a gyerekek? - Hartmut Kasten - Régikönyvek
(0 vélemény)

"Kis gyerek kis gond - nagy gyerek nagy gond!"Így vígasztalódik sok szülő, ha a pubertás miatt a gyerekkel kapcsolatos problémák kiéleződnek. Képzés és hivatásválasztás, barátságok és az első szerelem - visszavonulások és tiltakozások egész sora fejezi ki a fiatalok szükségleteit és vágyait. Hartmut Kasten pszichológus és pedagógus, könyvében felsorolja a serdülő- és ifjúkor fejlődési szakaszát megnehezítő sokféle okot. Apaként, mesterségét értő szakemberként és a tudományos ismeretek közérthető terjesztőjeként a szülőknek és nevelőknek reális tanácsokkal szolgál.

Sorozatcím:
A mi gyerekünk
Fordítók:
Huba Judit
Borító tervezők:
Kállai Nagy Krisztina
Kiadó:
Akkord Kiadó
Kiadás éve:
2004
Nyomda:
Borsodi Nyomda
ISBN:
9639429309
Kötés típusa:
ragasztott papír
Terjedelem:
231 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 12.50cm, Magasság: 18.00cm
Kategória:
Bevezetés / 11
I. A fejlődés alapelméletei, a serdülő- és Ifjúkor változásai / 13
1. Átmenet a gyermek- és a felnőttkor között / 13
2. Az ifjúkor időbeli határai a gyermek- és a felnőttkorhoz viszonyítva / 13
3. A serdülő- és ifjúkorral foglalkozó fejlődési elméletek:
még mindig nincs egységes szemléletmód? / 15
4. Környezetfüggő elméletek: az ember tiszta lap / 15
5. Kölcsönhatás-elméletek: a környezeti tényezők és az adottság együttesen hatnak / 18
Gyenge kölcsönhatás-elméletek: az együttes hatásban alá- és fölérendeltség van / 18
Közepes kölcsönhatás-elméletek: az adottságok és a környezeti tényezők szakaszos egymásra hatása / 20
Erős kölcsönhatás-elméletek: mindenki egyidejűleg produktuma és alkotója saját fejlődésének / 22
6. Fejlődési feladatok, amiket a társadalom határoz meg az ifjúság számára / 23
II. Biológiai és testi változások a serdülő- és ifjúkorban / 27
1. A külső nemi jelleg változásai / 27
2. A test nemi jellegének kialakulása különbözik a fiúknál és lányoknál - a nők fejlődése egyszerűbb / 28
Eltérés a normális fejlődéstől: az androgénérzéketlenség hatásai / 29
3. A hossznövekedés gyorsaságának megduplázódása / 30
4. Megváltozik a test felépítése / 32
Fizikai erő: az izmok gyors növekedése a fiúknál / 32
A nagy- és finommozgások átmeneti bizonytalansága mindkét nemnél / 33
5. Változások a szervrendszerekben / 34
6. Hormonális vagy endokrin változások: komplex szabályozó körfolyamatok aktiválódása / 37
7. A hormonális kölcsönhatások három iránya / 38
8. A nemi hormonok és a magatartás / 39
9. A szexuális érés folyamata a lányoknál / 40
10. A szexuális érés folyamata a fiúknál / 43
11. Testi panaszok / 44
12. A testkép / 46
III. A serdülőkor nagy lelki átalakulás kezdete / 49
1. A pubertás kezdetét meghatározó tényezők / 52
2. A pubertás két fázisa / 53
Prepubertás a fiúknál / 53
Prepubertás a lányoknál / 55
A fiúk többet változnak, mint a lányok / 56
3. A pubertás kultúra függősége / 57
„Rövidebb (primitív) pubertás" a társadalom alsóbb rétegeiben / 58
„Hosszabb (kultúr) pubertás" a társadalom közép és felső osztályaiban / 59
4. A társadalmilag meghatározott fejlődési feladatok teljesítése / 60
A megfelelő énkép kialakítása / 60
A fiúk és lányok különböző orientációs mintái / 60
Kutatási eredmények: fiúk és lányok kelet-nyugati összehasonlításban / 62
Sikerorientált fiúk és a sikertelenségtől félő lányok / 64
A fiatal lányok véleménye saját teljesítményeikről / 65
A fiatal lányok véleménye saját adottságaikról / 65
A fiatal lányok véleménye „szociális és társas kapcsolataikról" / 65
A fiúk véleménye saját magukról / 67
A férfi és női nemi szerep jellemzői / 69
5. Az alapvető értékek megválasztása / 70
A biztonságot igénylő fiatalok / 70
Kreatív altruisták / 71
Hedonista materiális individualisták / 71
6. Férfi és női morál / 72
7. A keleti és nyugati fiatalok jövővel kapcsolatos gondjai / 74
8. A fiúk a világ dolgai iránt érdeklődnek / 76
9. A lányok embertársaik iránt érdeklődnek / 76
10. A szexuális magatartás fejlődése / 77
A szexuális ösztön, igény és érzés kiváltása / 78
A férfi és női szexuális magatartás különbségei / 79
Az utolsó három évtized változásai / 81
Homoszexualitás / 83
11. A felnőtté válás mai útjai / 84
A fiatalkorúak zavargásai, az egyetemisták ellenállási mozgalmai, békemozgalmak: az ifjúságnak mindig van követelnivalója / 84
A fiatalok önállóvá válásának formái / 85
12. Gyakorlati önállósodás / 89
Dohányzás és alkohol / 89
A nemi szerep vállalása / 90
A zsebpénz felhasználása / 90
Külső megjelenés: hogyan öltözködjem? / 91
A barát/barátnő megválasztása / 91
A szülők befolyása a szabadidős programokra / 91
Iskola, képzés és politika / 92
A saját szoba berendezése / 92
Személyes ízlés és stílus / 92
13. Szociális önállósodás / 93
Háztartási munkák: ok a veszekedésre / 93
További konfliktushoz vezető alkalmak / 94
A problémák megoldása: el a szülőktől - a barátokhoz / 95
A családi légkör kissé feszültebb lesz / 95
14. A kognitív önállósodás lépései / 96
15. Összefoglalás: a gyerekek keleten vagy nyugaton nőnek fel gyorsabban? / 96
IV. Milyen családban nőnek fel gyermekeink? / 98
1. Megváltozott családformák / 98
2. A családban élők közérzete: a család légköre és a családforma / 99
3. Testvérek és egykék / 100
4. A családok foglalkozási viszonyai és szociális státusa / 101
5. Lakásviszonyok: saját szoba? / 102
6. A zsebpénz: keleten kevesebb / 103
7. Események, melyek megváltoztatják az életet / 104
8. A szülő-gyermek kapcsolat jelentősége / 106
9. A zenei ízlés átalakulása / 106
10. Akivel meg lehet beszélni a napi dolgokat / 106
11. A magánélet tiszteletben tartása / 107
12. A szülő-gyerek kapcsolatok formái és minősége / 108
Erősen szülőközpontú és kevésbé szülőközpontú családok / 110
Ritkán és gyakrabban büntető szülők / 112
A szülők támogató és kontrolláló figyelme / 112
Mennyire tartja tiszteletben a szülő gyermeke érdekeit? / 113
A gyerekek érvényesülési stratégiái / 115
13. A szülő-gyerek kapcsolatok sokfélesége és összetettsége / 117
14. A szülő-gyermek viszony fejlődése / 120
A családok négy csoportja, a gyermekkorból kivezető nyolc út / 127
Állandó pozitív légkörű fiús családok / 128
Rosszabbodó légkörű fiús családok / 129
Javuló légkörű fiús családok / 130
Állandó negatív klímájú fiús családok / 131
Állandó pozitív légkörű lányos családok / 132
Rosszabbodó légkörű lányos családok / 133
Javuló légkörű lányos családok / 134
Állandó negatív klímájú lányos családok / 135
Azonosságok a lányos és fiús családok között / 136
15. Pedagógiai konzekvenciák / 137
V. Barátságok, ismeretségek, társaságok: az azonos korúak kapcsolatai / 139
1. A szülőket vagy a barátokat részesítik előnyben? / 139
2. A barátságok változása / 143
3. Barátságok, azonos korú csoportok és párkapcsolatok / 146
4. Az iskola mint szociális közeg / 147
Az iskola a tanulás helye / 148
Iskolán kívüli képességfejlesztési lehetőségek / 149
Iskolán kívüli elfoglaltságok / 151
Az iskolával kapcsolatos gyakori gondok / 152
Hogyan látják a tanulók tanáraikat, tanárnőiket? / 153
Iskolai kudarcok és az iskola megtagadása / 154
Az iskolát érintő oktatáspolitikai és pedagógiai eljárások fejlesztése / 154
5. Szegénységben élő gyerekek és fiatalok / 156
A szegénység definíciója / 156
Statisztikai adatok / 157
A szegénység hatásai / 157
Védő és rizikótényezők / 158
Kielégítő és elégtelen megbirkózási stratégiák / 160
VI. Az ifjúkor: visszatérés a nyugodtabb vizekhez, vagy út az ismeretlen tengerek felé? / 161
1. A fiatalok „szubkultúrái" / 161
A mai fiatalok csoportjai / 162
Shell ifjúsági tanulmányok / 164
A fiatalok csoportstílusainak klasszifikációja / 165
Az 1996-os vizsgálatok eredményei / 166
Életkorok és nemek szerinti csoportstílusok / 167
A kelet- és nyugatnémet fiatalok közti különbségek / 168
Az 1981 és 1996 közötti fejlődés: depolitizálódnak a fiatalok? / 169
Szociodemográfiai vonatkozások / 171
Az elutasítás stílusváltáshoz vezet, vagy a kultúra megteremti ellenkultúráját / 172
2. A különböző nemű fiatalok különböző perspektívái / 172
3. A másik nem: az átmeneti távolodás után ismét közeledés / 174
4. Extrém fejlődési folyamatok és veszélyeztetettségek / 175
5. Visszaélés az alkohollal és a droggal / 176
6. Depresszió és más lelki zavarok / 176
7. Étkezési zavarok / 177
8. Agresszió, bűnözés, erőszak / 178
Magyarázatok / 178
Fejlődéspszichológiai megközelítés / 180
Bűnelkövetés és kriminális magatartás / 182
Szexuális erőszak / 184
9. Öngyilkossági (szuicid) kísérletek és öngyilkosságok / 185
Tudományos magyarázat / 185
Az ifjúkor különösen veszélyeztetett időszak / 186
Miért veszélyeztetettebbek a fiúk, a fiatal férfiak? / 186
A megelőzés lehetőségei / 188
VII. A fiatalság gyakori stresszhelyzetei / 190
1. A tanulást a munkával felcserélő fiatalok speciális terhei / 190
2. Mik a „stresszorok"? / 191
3. Milyen tényezők fokozzák a pszichoszomatikus ártalmakat? / 193
4. Milyen tényezők növelik a megbetegedések gyakoriságát? / 194
5. Milyen tényezők vezetnek a gyógyszerfogyasztás emelkedéséhez? / 195
6. Milyen tényezők vezetnek a nikotin- és alkoholfogyasztás emelkedéséhez? / 196
7. Mi erősíti az agresszív magatartást? / 198
8. Összefüggések a pszichoszociális terhek különböző formái között / 199
9. Ha a privát életben nincs összhang, ha az iskolában, munkahelyen túl magasak a követelmények / 200
10. Mit javasolhatunk a teljesítményükkel kapcsolatban túl igényes fiataloknak? / 201
11. A tanácsot igénylők: ki és mikor kér tanácsot? / 202
12. Az iskolán belüli tanácsadás előnyei / 203
13. Munkakeresés hivatalos úton / 204
14. Tapasztalatok a pszichoszociális tanácsadással kapcsolatban / 205
15. Azonosulás a hivatással / 207
A lányok hátrányos helyzete / 209
A fiúk és lányok foglalkozási ábrándjai / 210
A foglalkozással kapcsolatos terveket a mindennapok alakítják / 211
A foglalkozással kapcsolatos terveket az értékorientáció is alakítja: mindenekelőtt a biztonság! / 213
A munkanélküliség akadályozza a személyiség fejlődését / 214
A munkába állás lehetőségei / 215
A foglalkozási identitás kialakulásának formái / 216
16. A jövő fejlődési trendjei / 218
A média / 219
Család és népesedés / 219
Ideológiák és értékválasztás / 220
Az ifjúság „konstruktőrei" / 222
VIII. Összefoglaló áttekintés / 224
Irodalom / 226

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...