Idegennyelv-oktatás kisebbségi környezeteben

2002 novemberében a Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskola adott otthont annak a tudományos konferenciának, melyen neves külföldi és helyi szakemberek, valamint a kárpátaljai magyar iskolák pedagógusai az idegennyelv-oktatás kérdéseit boncolgatták, különös tekintettel a kisebbségi helyzetből adódó jellegzetességekre. A nagy érdeklődés kísérte tudományos tanácskozás anyagainak írott változatát a főiskola tanulmánykötet formájában is megjelentette Huszti Ilona szerkesztésében. A kiadvány nem titkolt célja, hogy a kárpátaljai magyar iskolákban oktató idegen nyelv szakos tanárok szélesebb köréhez juttassa el azokat az elméleti és gyakorlati információkat és tudományos eredményeket, melyek az idegennyelv-oktatás színvonalas és eredményes műveléséhez szükségesek. A 21. században ugyanis az eddigieknél még fokozottabb mértékben szükség van egy világnyelv ismeretére ahhoz, hogy egyén és közösség ne szegregálódjon, részese lehessen az európai folyamatoknak. A kötetben tizenegy tanulmány olvasható. Huszti Ilona bevezető tanulmányában az idegennyelv-oktatás helyzetét vázolja fel a kárpátaljai magyar iskolákban. Beregszászi Anikó a szociolingvisztika módszereit felhasználva szól a kárpátaljai magyar közösség nyelvtudásáról és nyelvi céljairól. Orosz Ildikó Nyelvoktatás - kinek, mikor, hogyan? című írásában a nyelvoktatás módszertanának általános kérdéseit elemzi, különös tekintettel a hatékony nyelvoktatás lényegi szabályaira. Nikolov Mariann (Pécsi Tudományegyetem) a korai idegen nyelvi programokról értekezik az érvek és ellenérvek síkján, Ábrahám Károlyné (Fővárosi Pedagógiai Intézet, Budapest) egy kisiskolásoknak készült nyelvkönyv alapján elemzi a kisebbségi környezetben használható nyelvtanítási eljárásokat. Lizák Katalin a beszédkészség-fejlesztés feladatairól és kudarcainak okairól értekezik, Fábián Márta a nyelvi készségek kisgyermekkori fejlesztéséről ír. Olvashatunk továbbá az énektanítás szerepéről az idegennyelv-órákon (Orosz Magdolna és Hires Emőke), valamint egy új kétnyelvű szótárról (Lázár A. Péter és Varga György). Csernicskó István záró tanulmánya a kárpátaljai magyar iskolák egy másik megoldatlan problémáját, az államnyelv oktatását vizsgálja a kárpátaljai magyar tannyelvű iskolákban. A tanulmánykötetet ajánljuk minden gyakorló pedagógus és érdeklődő nyelvtanuló figyelmébe.
- Borító tervezők:
- Berghauer Sándor, Kucsinka István
- Kiadó:
- Kárpátaljai Magyar Tanárképző Főiskola
- Kiadás éve:
- 2004
- Kiadás helye:
- Ungvár
- Nyomda:
- PoliPrint Kft.
- ISBN:
- 9667966224
- Kötés típusa:
- ragasztott papír
- Terjedelem:
- 124
- Nyelv:
- magyar
- Méret:
- Szélesség: 14.00cm, Magasság: 20.00cm
- Kategória:
Előszó 5
Ihipz,ti Ilona
Az idegennyelt'-oktatás helyzete a mai Kárpátalja magyar
tannyelvű iskoláiban 7
arregszászi Anikó
Idegennyelv-oktatásunk gondjairól és feladatairól szociolin-
rwisztikai nézpontból 10
lov Marianne
A korai idegen nyelvi programok: érvek és ellenérvek 21
Lr..ár A. Péter és Varga György
ktroducing a new-concept bilingual dictionary 39
iiirahám Károlyné
Nyelvtanítási eljárások kisebbségi környezetben (kisisko-
-isoknak készült nyelvkönyv alapján) 47
Ildikó
Nyelvoktatás - kinek, mikor, hogyan P 53
Lizik Katalin
Abeszédkészség-fejlesztés feladatairól, kudarcaink okairól
sikereink titkairól 69
,marón Márta
N!elvi készségek fejlesztése kisgyermekeknél 82
Thompson
Discovering the British Isles 94
Magdolna és Hires Emőke
Énekek tanítása idegennyelv-órán 99
kó István
megoldatlan probléma: az államnyelv oktatása a
hírpátaljai magyar tannyelvű iskolákban 113
Az Ön ajánlója
Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...