Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

Iskolák, diákok, oktatáspolitika a 19-20. században Tanulmányok

Iskolák, diákok, oktatáspolitika a 19-20. században - Feitl István, Sipos András - Régikönyvek
Iskolák, diákok, oktatáspolitika a 19-20. században - Régikönyvek Iskolák, diákok, oktatáspolitika a 19-20. században - Régikönyvek Iskolák, diákok, oktatáspolitika a 19-20. században - Régikönyvek
(0 vélemény)

Miféle társadalmi stratégiák fedezhetők fel a reformkori Pozsony lakosságának iskoláztatási szokásai mögött? Minő eredményekkel jártak Buda alsó fokú iskoláiban az abszolutizmus korának „modernizáló" törekvései? Mely igények követelték ki a nők középiskolai szintű képzésének megszervezését és milyen útkeresések jellemezték ennek korai szakaszát? Hogyan alakult az egymásra következő reformok nyomán a középfokú oktatási intézmények társadalmi funkciója és arculata a két világháború között? Miképpen befolyásolta a diszkrimináció és az üldözés a zsidó diákok helyzetét a főváros középiskolai piacán, majd hogyan alakultak a vészkorszak túlélőinek pozíciói? Milyen eszközökkel próbálta a hatalom radikális társadalom-átalakító elképzeléseinek hatékony eszközévé tenni a tanítóképzést az ötvenes években és hogyan folyt a képzők élete a hivatalos felszínt borító „vörös drapéria" mögött? Többek között ezekről a kérdésekről szólnak a kötetben összegyűjtött tanulmányok, melyek a Fővárosi Levéltárban 2002-ben rendezett konferencia élőadásain alapulnak. Napjainkban erősödik a felismerés, hogy az oktatás a társadalmi egyenlőtlenségek újratermelésének, az esélyek elosztásának egyik legfontosabb terepe. Hogyan is működik az iskola a társadalmi mobilitás csatornájaként? Mennyire képesek tudatosan élni vele a társadalom különféle csoportjai? Milyen látens funkciókat lát el a tananyag átadásán és deklarált nevelési céljain túlmenően? Milyen eséllyel juthatnak érvényre az oktatáspolitikai célkitűzések az intézmények mindennapjaiban? Az itt olvasható írások tényszerű történeti elemzéseken keresztül közelítenek ezekhez a kérdésekhez, és bőséges dokumentációt nyújtana ezek továbbgondolásához.

Borító tervezők:
Czeizel Balázs
Kiadó:
Napvilág Kiadó
Kiadás éve:
2004
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Alfadat-Press Kft
ISBN:
9639350427
Kötés típusa:
ragasztott papír
Terjedelem:
224
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 19.00cm, Magasság: 22.00cm
Kategória:
TÓTH ÁRPÁD
Iskoláztatás a reformkori Pozsonyban. Az egy-
kori főváros felsőbb iskolái mint a városlakók
társadalmi stratégiáinak eszközei 9
jegyzetek 20

CZAGA VIKTÓRIA
Buda és Óbuda elemi iskolái az eötvösi népis-
kolai reform előtt 25
Jegyzetek 37

MÜLLER ILDIKÓ
A budapesti állami felsőbb leányiskola leány-
gimnáziumi tanfolyama 1897-1918 45
Jegyzetek 57

TIMÁR LAJOS
A középfokú oktatási rendszer intézményei és
társadalmi arculatuk a két világháború közötti
Magyarországon 61
Jegyzetek 75


KARÁDY VIKTOR
Zsidó diákok a budapesti középiskolai piacon
1945 előtt és után.
Adalékok a társadalmi trauma szociológiájához 79
Jegyzetek 88

DONÁTH PÉTER
Vizsgálatok, diagnózisok — a tanítóképzés kosz-
szú, lázas állapota után. Kísérletek a képzők
világnézeti-politikai és szakmai rekonstrukció-
jára a Hegedüs-kormány idején . 91
Jegyzetek 118

MANN MIKLÓS
A főváros oktatásügyéről 1945-1990 139

KALMÁR ELLA
Statisztikai adattár Budapest alsó- és középfokú
iskoláiról, 1873/74-1945/46 151
Jegyzetek 157
Táblázatok 160

Feitl István

Feitl István  további könyvei

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...