Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

Magyar néptánchagyományok

Magyar néptánchagyományok - Martin György, Andrásfalvy Bertalan, Borbély  Jolán, Lányi Ágoston, Pesovár Ernő, Pesovár Ferenc - Régikönyvek
Magyar néptánchagyományok - Régikönyvek Magyar néptánchagyományok - Régikönyvek Magyar néptánchagyományok - Régikönyvek Magyar néptánchagyományok - Régikönyvek Magyar néptánchagyományok - Régikönyvek
(0 vélemény)

A ​magyar néptáncok művelődéstörténeti jelentőségét, valamint a jövőbe átmentendő művészi értékeit valójában csak az európai tánckultúra egészébe, egyetemes fejlődésének menetébe illesztve érthetjük meg. Európa különböző nagyobb tájain a paraszti táncélet más-más divatkorszakok jellemző táncformáit megtartva haladt sajátos útján, eltérő ütemben az egyenlőtlen történelmi-társadalmi fejlődés következtében. Az egyes korszakokra jellemző táncműfajok mintegy területenkénti fáziseltolódással határozták meg Európa parasztságának táncéletét szinte napjainkig. A nemzeti tánckultúrák kialakulása, a nemzeti táncjelleg megfogalmazásának 18-19. századi törekvése már ezekre a történeti-társadalmi okokból kialakult divatbeli eltérésekre épült. Mindezeket szem előtt tartva készültek el a könyv tanulmányai. Tekintettel a tánckutatás fiatal korára, a tanulmányok nem „tankönyvszerűen”, hanem különböző módszerrel közelítik meg az egyes témaköröket, mintegy bemutatva a néprajz, és ezen belül a néptánckutatás sokrétű feladatait. A magyarság jellemző tánctípusainak bemutatása előtt a szerzők röviden jellemzik a három nagy táncdialektust (a dunántúlit, az alföldit és az erdélyit). A táji különbségek után pedig a körtáncok – lánctáncok, a fegyvertánc – mutatványos szólótánc – hajdútánc, a legényes – verbunk, a párostáncok és a dramatikus táncok történeti kialakulását és jellemző stílusjegyeit elemzik a tánc-, dallampéldákkal és fényképekkel illusztrálva.

Borító tervezők:
Korniss Péter
Kiadó:
Zeneműkiadó
Kiadás éve:
1980
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Dabasi Nyomda
Nyomtatott példányszám:
7.200 darab
ISBN:
9633303176
Kötés típusa:
kemény papírkötés
Terjedelem:
384 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 16.00cm, Magasság: 24.00cm
Súly:
0.80kg
Kategória:
TARTALOM

Előszó (Vargyas L) 5
Európai tánckultúra — nemzeti tánckultúrák (Pesovár E) 8
A Kárpát-medence népeinek tánckultúrája (Martin Gy) 11
. A improvizatív táncalkotás nagy szerepe 12
A táji különfejlődés 14

MAGYAR.TÁNCDIALEKTUSOK (Martin Gy) 17
A dunántúli tánchagyomány történeti rétegei (Pesovár F) 19
A tánctípusok jól elkülöníthetők 19
A tánczene régies jellege 26
A táncalkalmak és a táncrend 27
A ráncok szomszédnépi kapcsolatai 27
Az alföldi tánchagyomány és Szabolcs-Szatmár megyei táncai
Martin Gy.—Pesovár E) 29
Táncélet, táncrend, tánctanulás 29
A pásztortánc és a botoló 30
A verbunk elnevezései és formái 32
A Felső-Tisza-vidéki csárdás 33
A cigányok archaikus táncformái 34
Tánczenei kísérettípusok és a táncdallamok 35
A Felső-Tisza-vidéki ráncok jelentősége 36
Az erdélyi tánchagyomány földrajzi tagolódása (Martin Gy) 37
Kalotaszegi táncok 38
Mezőségi táncok 39
Székely ráncok 41
Csángó ráncok 42

KÖRTÁNCOK, LÁNCTÁNCOK (Martin Gy) 45
A francia reneszánsz branle-ok és a kelet-európai lánctáncok (Martin Gy) 46
A branle a legnépszerűbb 16. századi francia lánctánc 52
Forgalma és elnevezése 52
Szerepe és alkalmazása 54


Formája, mozgás- és motívumkincse 55
Zenéje 59
A ritmikai variálás, a proporciós gyakorlat 60
A magyar körtánc és kelet-európai kapcsolatai (Martin Gy ) 70
A karikázó általános vonásai 71
A déli karikázókban a régi és új vonások ötvöződnek 74
Az északi karikázók énekes körtáncaink újabb rétegét képviselik 76
Az erdélyi körtáncok között az énekes karikázók szerepe csekély 79
A vegyes körtáncok hangszeres zenére járt mulatsági táncok 80
Körtáncaink szomszédnépi kapcsolatai 83
Délszláv kapcsolatok 83
Szlovák kapcsolatok 86
Román kapcsolatok 87
Körtáncaink fejlődése és helye az európai tánckultúrában 89
Egy horvát kóló magyar kapcsolatai (Borbély J ) 92
A „csizmaverős" táncban a láncforma ötvöződik a szolisztikus rögtönzéssel 92
A tánc motívumai 96
A tánc felépítése 100
A tánc a délszláv és magyar érintkezés sajátos terméke 102

FEGYVERTÁNC, MUTATVÁNYOS SZÓLÓTÁNC, HAJDÚTÁNC
(Martin Gy.) • 107
Párbajszerű táncok az európai és a magyar hagyományban (Andrásfalvy B.) 109
1 larcszerű mozzanatok a Felső-Tisza-vidéki botolóban 111
Az albán kardtánc és a magyar botoló hasonlósága 114
A mimikus párbajban a tánc a győzelmet is idéz' 117
A n6 szerepe a fegyvertáncban 119
A botoló és zenéje (Martin Gy) 125
A botoló típusai 125
A botóló nóták vokális, szöveges dalok 127
A botoló nóták ritmikai többalakúsága 128
A proporció.és a botoló nóták 133
Az erdélyi táncdalok ritmikai többalakúsága 138
Az énekelt táncdalok szöveghez való alkalmazkodása 142
A bomló nóta és páratlan ütemű táncdalaink 144
Mutatványos szólótáncaink: kanásztánc, seprűtánc (Pesovár F ) 146
A földre helyezett eszköz körül járt ráncforma a kanásztánc 148
Az eszköz láb alatti átvetée vagy átugrása jellemző a seprűtáncra 155
Mutatványos ráncaink a régi fegyvertáncok emlékét őrzik 157
Kísérő dallamaik nagyobbrészt kanásznóták 158
Az erdélyi román hajdútánc (Martin Gy ) 169
A Maros-vidéki botostánc 170


A haidáu és a legényes viszonya 177
A haidáu és a pásztortáncok 177
A haidáu és a verbunk 180
Az erdélyi román hotostánc magyar zenei kapcsolatai 181

LEGÉNYES, VERBUNK (Martin Gv.—Pesovár E) 185
A mezőségi férfitáncok régi és újabb típusai (Martin Gy . ) 188
A sűrű legényes 191
A verbunk 193
A ritka legényes 194
A lassú magyar 195
A mezőségi férfitáncok összehasonlítása 197
Dallamritmikai különbségek 203
Ritmuskíséreti különbségek 208
Táncritmikai különbségek 208
A táncalkotó elemek viszonya, a típusok különbségei 209
A tempó- és ritmikai változás hatása a tánc szerkezetére 212
A ráncos verbuválás a hadkiegészírés szolgálatában (Pesovár ) 230
Verbuválás Vas megyében 233
A táncos verbuválás célja és módszere 239
A szóló verbunk szerkezeti sajátosságai (Pesovár F ) 241
A ritmus és a motívumkincs 242
A soralkotás elvei 248
A körverbunk szerkezeti felépítése (Pesovár E) 253
Rögtönzés a szigetközi verbunkban 253
Boltíves komponálás a kónvi verbunkban 254
Többsíkú szerkesztés a kapuvári verbunkban 260

PÁROS TÁNCOK (Pesovár F) 265
Régi páros táncaink főbb típusai (Pesovár E ) 266
A küzdő karakterű páros 266
Az ugrós páros 975
A forgós-forgatós páros 279
A csárdás kialakulása (Pesovár L) 283
Az erdélyi tánchagyomány csárdása 283
A dunántúli és az alföldi csárdás 284
A lengyel tánczene és társastáncok hatása a csárdásra (Pesovár E ) 295
A krakowiak ritmusa és a friss csárdás dallamai 295
A mazurka és a népies műtánc 302
Á friss csárdás jellemző motívumai: lippenrős-bukós-félfordulós (Lányi Á.) . 306
A lippenrős motívumok formai sajátosságai 308
A lippentős motívumok altípusai 308


Bukás altípus 309
Félfordtilós altípus 309
Az altípusok variálódása 310
A bukós változatai 313
Támaszték szerinti változatok 313
Ritmus szerinti változatok 313
Szintkülönbség szerinti változatok 314
A félfordulós változatai 314
Támaszték szerinti változatok 314
Ritmus szerinti változatok 315
Szintkülönbség szerinti változatok 315
A lippentős motívumpárok 315
A motívumpár mindkét alkotórésze azonos támasztékú 316
A motívumpár mindkét alkotórésze különböző támasztékú 316
A bővített lippentősök a motívumalkatrészek ismétlődésével jönnek létre 317
A lippentős szerkezeti funkciója a friss csárdásban 317
A páros táncok hagyományos rendje a marosszéki táncciklusban (Martin Gy ) 325
A tánckezdő verbunk 327
A sebes forgatós párostánc 328
A lassú lépő párostánc 328
-A korcsos a második forgatós párostánc 330
A cigánycsárdás a befejező friss páros 330
A táncciklus felépítése és változása 330

DRAMATIKUS TÁNCOK (Pesovár E) 341
Az elveszett juhait kereső pásztor története (Pesovár F) 342
Bene Vendel tánca és más lakodalmi halottas táncok (Pesovár F ) 350
Irodalomjegyzék 355
Táncnév- és tárgymutató 365
Helynévmutató 371
English ,Summary 377

Martin György

1932 - 1983
Martin György (Tinka) (Budapest, 1932. február 5. – Budapest, 1983. október 31.) Erkel-díjas tánctörténész, néprajztudós, a nemzetközi rangú magyar tánckutatás megteremtője.

Martin György  további könyvei

akár 50%
Hűségpont:
 
40%
Hűségpont:
 
Antikvár könyv
1 500 Ft 900 Ft
akár 50%
Hűségpont:
 

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...