Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

Médiadidaktika Felsőoktatási jegyzet

Médiadidaktika - Forgó Sándor, Nádasi András, Hauser Zoltán, Tompa Klára - Régikönyvek
Médiadidaktika - Régikönyvek Médiadidaktika - Régikönyvek Médiadidaktika - Régikönyvek
(0 vélemény)

Az információs és tudás társadalom évezredében az interdiszciplináris ismeretek jelentősége egyre nagyobb értékűvé válik. Szaktudásunkat, mérnöki készségeinket valamilyen cél, társadalmi kihívás szolgálatára kell fordítanunk. Az egyik legnagyobb "piac" az oktatás és a képzés, annak is a tartalom ipari része. A gyakorlat azt mutatja, hogy a közel 300, hazai elektronikus médiafejlesztéssel is foglalkozó "tanszeripar" leginkább olyan informatikai szakembereket keres, akik a felhasználói oldalt is ismerik, valamint a szerkesztői ismeretek és készségek birtokában vannak. A médiadidaktika tantárgy oktatásának és ennek a jegyzetnek is, a fő célja az, hogy megismertesse a hallgatókkal az oktatást és képzést segítő információhordozó rendszerek - nyomtatott, három dimenziós, audiovizuális és elektronikus médiumok, különösen az új információs és kommunikációs technológiák, lokális és hálózati elérésű interaktív multimédia oktatóprogramok - tervezésének, fejlesztésének, értékelésének és alkalmazásának pedagógiai, tanulás lélektani, didaktikai és oktatástechnológiai alapelveit és főbb műveleteit. A didaktika leíró jellegű, a tanítás tanulás folyamatával foglalkozó, feltáró, az oktatástechnológia stratégiai, a tervezést, fejlesztést, alkalmazást előíró, a médiadidaktika interdiszciplináris, orientáló tudományterület, amely gondolati hátteret ad - többek között - az új információs és kommunikációs technológiák alkalmazásával foglalkozó szakembereknek. Jegyzetünk I. része a médiarendszerek didaktikai alapkérdéseivel foglalkozik, feldolgozza az audiovizuális oktatás, a programozott tanítás és a multimédia oktatóprogramok kialakulásának, alkalmazásának, elemzésének és értékelésének kérdéskörét. A médiadidaktikai, oktatástechnológiai, tanulás lélektani, információtechnológiai alapozó témakör tehát, a rendszerszemléletű tanterv-, tananyag- és médiafejlesztés és alkalmazás elméletével ismerteti meg a hallgatókat. A II. rész a számítógéppel támogatott multimédia-fejlesztés gyakorlatára koncentrál. Az oktatómédia fejlesztés és szerkesztés média specifikus műveletrendszerének feldolgozásakor a fő cél a gyakorlati, mérnöki készségek fejlesztése.

Kiadó:
LSI Informatikai Oktatóközpont
Kiadás éve:
2002
Kiadás helye:
Budapest
Kötés típusa:
ragasztott papír
Terjedelem:
159
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 16.00cm, Magasság: 23.00cm
Kategória:
BEVEZETÉS 3

1. A MÉDIARENDSZEREK DIDAKTIKAI ALAPKÉRDÉSEI 5
1.1 Az audiovizuális oktatástól az információtechnológiáig 5
1.1.1 Az audovizuális oktatás kibontakozása 5
1.1.2 A programozott oktatás 7
1.1.3 Az oktatógépek fejlődéstörténete 11
1.1.4 Az oktatástechnikától az oktatástechnológiáig 20
Az oktatás technológiája 21
A rendszerelmélet alkalmazásának problémái 23
1.2 Az oktatástechnikától a pedagógiai technológiáig 24
1.2.1 Oktatástechnika és oktatástechnológia 25
1.2.2 Az oktatástechnológia térnyerése 27
1.2.3 Az oktatástechnológiaí szakismeretek legfontosabb
elemei 30
Oktatástechnológia a tanárképzésben 33
Az oktatástechnológiai képzés aktuális problémái 34
1.2.4 Informatizálódó oktatástechnológia: információtech-
nológia 36
1.3 A multimédia oktatórendszerek 40
1.3.1 Médiakutatás, eredményesség és hatékonyság 41
Az oktatástechnológia stratégiai jellege 42
Kutatási irányok és problémák 44
Általánosítható médiakutatási eredmények 46
Média-fejlesztői készségek, kompetenciák 47
1.3.2 Média-kiválasztás, funkcionális didaktikai elemzés 49
Média-kiválasztási szempontrendszerek 50
Az értékelés irányzatai és módozatai 51
Az önálló tanulásra alkalmas információhordozó di-
daktikai alapfunkciói 53
1.3.3 A multimédia programelemzés és értékelés 59
A multimédia program elemei 61
A multimédia információ bemutató komponensei 68


1.3.4 Információ-technológiai szemlélet a kerettantervekben 80
A kerettantervek szerkezeti elemei 83
Az alsó tagozat és az információs-technológiai
szemlélet 84
Az információs-technológiai szemléletmód a tantár-
gyi célok és feladatok körében 84
Információs-technológiai elemek a fejlesztési köve-
telményekben 85
A kerettanterv tantárgyi, tartalmi elemei és az infor-
mációs-technológiai szemlélet 86
A gyakorlat és néhány módszertani, didaktikai meg-
fontolás 87

2. A MULTI M-DIA TERVEZÉSE ÉS KIVITELEZÉSE 95
2.1 A multimédia-alkalmazás készítésnek feltételei 98
2.1.1 A kivitelezés szakemberei 98
2.1.2 Informatikai és médiakompetenciák 100
2.1.3 Multimédia-szerzői rendszerek típusai 101
2.1.4 A fejlesztéshez szükséges eszközök, a szükséges funk-
cióik 102
2.1.5 A tervezés pedagógiai, pszichológiai, ergonómiai
szempontjai 105
2.2. Számítógépes oktatóanyagok tervezésének modellje 106
2.2.1 A multimédia, hipertext, hipermédia programstruktúra 111
2.2.2 A navigációs rendszerek 116
2.3 A multimédia tervezésének folyamata 119
2.3.1 A tervezés, előkészítés szakasza 119
2.3.2 A multimédia-kivitelezés folyamat 135

Összefoglaló 143
Ellenőrző kérdések 144
Irodalom 146
Melléklet 159

Forgó Sándor

1952 -
Forgó Sándor (Gyöngyös, 1952. június 11.) habilitált főiskolai tanár, az egri Eszterházy Károly Főiskola távoktatási–továbbképzési igazgatója 2002–2010 között. A Médiainformatika Intézet Oktatás- és Kommunikációtechnológia Tanszék oktatója, 2009-től megbízott tanszékvezetője.

Forgó Sándor  további könyvei

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...