Reformvitáink

Ez a kötet azokat a cikkeket és tanulmányokat tartalmazza, amelyeket 1988 és 1991 között írtam. Ez a korszak a demokratikus fordulat ideje Magyarországon, valamint az azt közvetlenül előkészítő, illetve folytató időszak. Csupán néhány esetben tértem el a kiválasztott időponttól. Az Oktatás az ezredfordulón című munkaanyag egy évvel korábban, 1987-ben keletkezett; három további írás pedig 1991-92 fordulóján. Célom annak a bemutatása volt, hogyan gondolkodunk - és személy szerint miként gondolkodtam én - iskoláról, egyetemről, tanítóról és tanulásról a rendszerváltozás idején. Ebből következik, hogy a kötet mondanivalója nem egységes. Összeállítása közben három szakaszt véltem fölfedezni. Az 1988-89-es cikkekre a magyarországi "peresztroika" volt hatással; az az erőfeszítés, hogy a rendszer kereteit meddig lehet tágítani anélkül, hogy az előző rendszer pozitívumait el ne veszítenénk. Ezeknek a cikkeknek a stílusa és mondanivalója nem sokban különbözik más, mérsékelten ellenzéki hangvételű írásoktól, és azokat a gondolatokat fogalmazzák meg, amelyekből később valamennyi politikai mozgalom oktatási-pedagógiai elgondolásai táplálkoztak. (Ma ezeket az eszményeket leginkább "liberálisoknak" szokás nálunk nevezni.) Ma nem mindenben azonosulok az 1988-89-es cikkeimmel. Részben mert úgy gondolom, hogy 1989/90 alapvető változásokat hozott, részben mert az új kérdésekre már nem elegendők a régi válaszok. Gondoljunk azonban vissza arra, hogy a demokratikus fordulat előtt a szovjet mintájú bürokratikus oktatás kritikájában sokan egyetértettünk. Erre is emlékeztetnek ezek az írások.
- Sorozatcím:
- Társadalom és oktatás
- Kiadó:
- Educatio Kiadó
- Kiadás éve:
- 1992
- Kiadás helye:
- Budapest
- Nyomda:
- Oktatáskutató Intézet sokszorósítóüzeme
- ISBN:
- 9634042759
- Kötés típusa:
- ragasztott papír
- Terjedelem:
- 238
- Nyelv:
- magyar
- Méret:
- Szélesség: 14.50cm, Magasság: 20.50cm
- Kategória:
1Lancepciók
Oktatás az ezredfordulón 13
Tézisek a közoktatásról 33
Tézisek a felsőoktatásról 44
Levél a miniszterhelyettesnek 58
A rendszerváltás két útja 67
Oktatáspolitikai kiskáté 72
A reform kilát4q2i 80
Visszapillantás
Kié a főiskola? 89
Hallgatói részvétel 101
A felsőoktatási elit 109
Rejtőzködő bürokrácia 118
Politikai kultúra az egyetemen 123
Vita
Esélyegyenlőség vagy elit képzés? 135
Viták az oktatás finanszírozásáról 142
Vitairat egy törvénytervezetről 152
Közoktatási törvény — kinek kell? kinek nem? 158
Közkeletű félreértések az iskolai szerkezetváltásról 164
Autonómia: mítosz és való 182
Egyházi szerepvállalás a magyar közoktatásban 186
Interjú
Iskola és demokrácia 197
Reformvitáink 204
Jegyzetek 219
Az Ön ajánlója
Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...