Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

A (kenő)pénz nem boldogít? Gazdaságszociológiai és politikai gazdaságtani elemzések a magyarországi korrupcióról

A (kenő)pénz nem boldogít? - Szántó Zoltán, Tóth István János (szerk.), Varga Szabolcs - Régikönyvek
A (kenő)pénz nem boldogít? - Régikönyvek A (kenő)pénz nem boldogít? - Régikönyvek A (kenő)pénz nem boldogít? - Régikönyvek A (kenő)pénz nem boldogít? - Régikönyvek A (kenő)pénz nem boldogít? - Régikönyvek A (kenő)pénz nem boldogít? - Régikönyvek A (kenő)pénz nem boldogít? - Régikönyvek
(0 vélemény)
Kiadó:
Ad Librum Kft.
Kiadás éve:
2012
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Litofilm Kft.
ISBN:
9789635034901
Kötés típusa:
ragasztott papír
Terjedelem:
271 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 14.50cm, Magasság: 20.50cm
Kategória:
Előszó 11
I. Elméleti-fogalmi keretek 13
Szántó Zoltán
Kontraszelekció és erkölcsi kockázat a politikában.
Vázlat az információs aszimmetria közgazdaságtani fogalmainak
politikatudományi alkalmazhatóságáról 15
Az információs aszimmetria piaciverseny-torzító hatásai 16
Védekezés a kontraszelekció és az erkölcsi kockázat ellen 17
Az információs aszimmetria következményei a politikában 18
A képviseleti demokrácia mint megbízási probléma — rejtett információk
és rejtett cselekvések a politikában 20
Összegzés helyett
Irodalom 23
Szántó Zoltán — Tóth István János —Varga Szabolcs
A korrupció fogalma és ideáltípusai 29
A korrupció fogalma 29
A korrupció ideáltípusai 30
Irodalom 34
II. Empirikus elemzések és esettanulmányok 37
Szántó Zoltán — Tóth István János —Varga Szabolcs — Cserpes Tünde
Korrupciógyanús esetek médiareprezentációja
Magyarországon (2001-2009) 39
Bevezetés 39
A minta és a módszer 40
Eredmények 42
A korrupciógyanús esetek szereplőinek jellemzése 42
A korrupciós szituációk jellemzése 46
Irodalom 55


Szántó Zoltán — Tóth István János — Varga Szabolcs
A korrupció társadalmi és intézményi szerkezete. Korrupciós
tranzakciók tipikus kapcsolatháló-konfigurációi Magyarországon 57
Bevezetés 57
Néhány tipikus korrupciós kapcsolatháló Magyarországon 57
Következtetések 69
Irodalom 71
Szántó Zoltán — Tóth István János —Varga Szabolcs — Cserpes Tünde
Gazdasági érdekcsoportok, szabályozási kudarcok, járadékvadászat
és korrupció 73
Bevezetés 73
A járadékvadászat fogalmai 74
Első esettanulmány: A törvényhozói pozíció, mint a korrupciós járadék
potenciális forrása 80
Második esettanulmány: A törvényalkalmazói pozíció, mint a korrupciós
járadék potenciális forrása 88
Következtetések 93
Irodalom 96
Tóth István János — Cserpes Tünde — Kotek Péter — Vereckei András
Kormányzati kudarcok, járadékvadászat és korrupciós kockázatok
a magyar villamosenergia-szektorban 99
Bevezetés 99
1. Elméleti megfontolások 102
1.1 Alapfogalmak és modellek 102
Megbízó-ügynök elmélet 105
Az állam foglyul ejtése és járadékvadászat 107
1.2 A villamosenergia-piac általános jellemzői 109
1.3 Energiapiaci korrupció — néhány megfigyelés 112
2. Szabályozás, érdekcsoportok és a villamosenergia-piaci
„liberalizáció" 114
2.1 Bevezetés 114
2.2 A magyar szabályozás jellemzői 115
Szereplők, intézményi környezet, a „liberalizáció" érvrendszere 116
A szabadpiacra lépés nehézségei vállalati szemszögből 122
A villamosenergia-ipari piacnyitás szabályozásának előkészítése 126
A törvényhozó és a járadékvadász 127
Személyes kapcsolatok és a mutyizás 130


Világos politikai célok hiánya 131
Kiszámíthatatlan szabályozás 132
Járadékvadászat a szabályozás különböző szakaszaiban 132
Szabályozásgyakorlati kalauz 137
Amikor a törvényhozók befolyásolják a piaci szereplőket 137
Amikor a piaci szereplők befolyásolják a törvényhozókat 139
2.3. Járadékbecslés: a 2007. októberi MVM-nagyaukció 140
3. A szélerőművek építésének szabályozása 145
3.1 Bevezetés 145
3.2. Rövid szabályozástörténet és kvótakiosztás 154
A KÁT-rendszer és bővülése 155
Az „ellátásbiztonság" 161
A probléma a szabályozó szemszögéből 162
A probléma a piaci szereplők szemszögéből 163
A 2005-2006-os kötelezően előírt MEH-engedélyeztetési eljárás
és a kvótakiosztás 165
3.3. Három szabályozási lépés 169
Első: a MAVIR és a kormányzat 169
Második: drákói MAVIR és elnéző MEH 170
I-larmadik: „Ha biztosan nyerni akarsz, nem kérsz az általam
biztosított előnyökből" 171
4. Általános tanulságok 173
I. Miért elengedhetetlen a kormányzati beavatkozás? 173
2. Miért kínálkozik kedvező terep a járadékvadászat
és a korrupció számára? 174
a) Kevés az eladó 174
b) Sok a vevő 174
bl) Az egy vevőre jutó átlagos veszteség minimális 174
b2) Az ellenlobbi-szervezés magas tranzakciós költségei 175
c) Információs aszimmetria 175
3. Korrupció esetén alacsony a lebukás kockázata, magas
a korrupciós jutalék, és alacsonyak a tranzakciós költségek 176
4. A világos kormányzati szándékok hiánya 177
a) Bizonytalanság a piacra lépést fontolgatók számára 178
b) Megnehezíti az egyes szabályozási döntések elemzését 178
5. Közcélú adatok, információk elérésének megnehezítése, titkolózás 179
6. A jogalkotás, a döntés-előkészítés menete nem világosan
szabályozott, illetve az ehhez kapcsolódó szokásjog is többször sérül 181


7. A korrupciós kockázatok figyelembevételének hiánya 182
8. Korrupciós kockázatok megjelenése a törvényhozás szintjén is 183
9. A kormányzati kudarcok bekövetkezése előre kódolt 184
Irodalom 185
Tóth István János — Bakonyi Eszter — Hajdu Miklós — Mohay Linda
A szélerőművek engedélyeztetésének magyar labirintusa 209
Bevezetés 209
1. Az engedélyezési eljárás 210
1.1. A szükséges engedélyek 210
1.2. Az engedélyekkel foglalkozó szervezeti rendszerek bemutatása 211
1.2.1. Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi
Felügyelőség 211
1.2.2. Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal 211
1.2.3. Az engedélyekkel foglalkozó szervezetek internetes
megjelenése 212
1.3. A környezetvédelmi engedély 213
1.3.1. Az engedély kérelmezése 213
1.3.2. Az eljárás kezdete 213
1.3.3. Az engedélyeztetés folyamata 214
1.3.4. Az engedélyezés lezárulása 216
1.4. Az építési engedély 216
1.4.1. Az engedély kérelmezése 216
1.4.2. Az eljárás megkezdése 217
1.4.3. Az engedélyeztetés folyamata 217
1.4.4. Az engedélyezés lezárulása 219
1.5. Használatbavételi engedély 219
1.6. A vezeték engedélyeztetése 220
1.7. Az interjúk során említett problémák, nehézségek 220
2. A piaci szereplők percepciója 222
2.1. A cégek jellemzése 222
2.1.1. A vállalkozók felkeresése 222
2.1.2. A különböző szeles vállalkozások pozitív és negatív vonásai 223
2.2. Az engedélyeztetési folyamat 225
2.2.1. A szélenergia-termelés fázisai 225
2.2.2. Az engedélyeztetési folyamat működése 226
2.2.3. A pályázatok értékelése 227
2.2.4. Az intézményrendszer értékelése 228


2.3. A korrupció érzékelése 232
2.3.1. A korrupció típusai 232
2.3.2. A korrupció percepciója az iparágban 232
2.3.3. A korrupció percepciójának időbeli változása 233
2.3.4. A hiánypótlás folyamata 234
2.3.5. A személyes kapcsolatok és a formalizáltság szerepe 235
2.3.6. A személyes kapcsolatok és a formalizáltság összefüggése
a korrupcióval 236
III. Antikorrupciós politikák elvei és gyakorlata 239
Szántó Zoltán — Tóth István János
Korrupcióellenes kormányzati lépések és közpolitikai reformok
néhány tapasztalata 241
Antikorrupciós kormányzati lépések 241
Antikorrupciós közpolitikai reformok 245
Varga Szabolcs
Hogyan előzzük meg a korrupciót? Hasznos tanácsok és információk
magyar üzletemberek számára 249
Bevezetés 249
A kiadvány célja 249
A korrupció elleni küzdelem erősítése 250
Mi a korrupció? 250
Miért kell küzdeni ellene? 251
Társadalmi és politikai okok 252
Gazdasági és üzleti okok 252
A magyarországi korrupcióellenes törvénykezési gyakorlat 253
Jogszabályi környezet 253
Büntetőjogi felelősség 254
Mérje fel a szituációt, és tesztelje saját magát! 255
Esettanulmány 255
Cégalapítás külföldön 255
Engedélyezési eljárások 257
Támogatási mechanizmusok 257
Ellenőrzések 258
Mit tehet Ön a korrupció ellen? 260
Előzetesen 260
Legyen informált! 260


Tegyen megelőző lépéseket! 260
Szervezeti intézkedések 261
A menedzsmenttel és munkatársakkal kapcsolatos intézkedések 261
Ellenőrzőintézkedősek 261
Mit tehet beosztottként, ha környezetében korrupciógyanús eseményt
észlel? 262
Jellegzetes helyzetek 263
Figyelmeztető jelek 264
Kérjen segítséget! 264
A korrupció megelőzésének eszközei 265
Átláthatósági megállapodások alkalmazása 265
Feddhetetlenségi Záradék 266
Etikai Kódex alkalmazása 267
A Svájci Hozzájárulási Program korrupciót megelőző intézkedései 268


Szántó Zoltán

1893 - 1977
Szántó Zoltán (szül. Schreiber, Nagykanizsa, 1893. december 17. – Budapest, 1977. március 26.) magyar diplomata, kommunista politikus, államminiszter a harmadik Nagy Imre-kormányban.

Szántó Zoltán  további könyvei

Egy per - ötven év távlatából - Szántó Zoltán - Régikönyvek
60%
600 Ft 240 Ft (60%)
Antikvár könyv
A gazdasági élet szociológiája - Lengyel György, Szántó Zoltán - Régikönyvek
10%
4 000 Ft 3 600 Ft (10%)
Antikvár könyv
Metodológia, társadalom, gazdaság - Helmich Dezső (szerk.), Szántó Zoltán - Régikönyvek
10%
1 300 Ft 1 170 Ft (10%)
Antikvár könyv

Az Ön véleménye

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...