A magyar repülés története

A szerzők a kezdetektől a 70-es évekig bezárólag részletesen ismertetik a hazai katonai, polgári és sportrepülés történetét. A két kiadásban is megjelent mű fontos része a második világháborút megelőző időszak és a háborús évek aviatikáját tárgyaló két fejezet. Az említett korszak hadi repülésével foglalkozó olvasó számára nélkülözhetetlen ez a munka.
- Illusztrátorok:
- Sós Péterné
- Borító tervezők:
- Kovács Tibor
- Kiadó:
- Műszaki Könyvkiadó
- Kiadás éve:
- 1974
- Kiadás helye:
- Budapest
- Nyomda:
- Egyetemi Nyomda
- Nyomtatott példányszám:
- 5.100 darab
- ISBN:
- 9631006301
- Kötés típusa:
- kemény papírkötés
- Terjedelem:
- 286 oldal
- Nyelv:
- magyar
- Méret:
- Szélesség: 22.50cm, Magasság: 24.50cm
- Súly:
- 0.90kg
- Kategória:
ELŐSZÓ 5
I. Fejezet. A MAGYAR REPÜLÉS TÖRTÉ-
NETI EMLÉKEI 9
1. Hazai kísérletezések 9
2. Elméleti kutatások 11
3. A léggömbrepülés 13
4. Schwarz Dávid kormányozható léghajója 14
II. Fejez e t. A MAGYAR REPÜLÉS KEZDETE 17
1. Az első magyar szárnypróbálgatások 17
2. Blériot bemutatkozása Budapesten és hatása a
hazai repülésre 19
3. A rákosi hangárváros lakóinak munkái 21
4. A repülőélet kialakulása Magyarországon 35
5. Repülőbemutatók és -versenyek 43
III.Fejezet. REPÜLŐINK AZ ELSŐ VILÁG-
HÁBORÚBAN 56
A) Az események leírása 56
1. A fegyvertelen felderítések kora 56
2. Olaszország hadba lépése. Fegyver kerül a gé-
pekre 59
3. Az első légibombázások a világháborúban .. • 61
4. Magyar haditengerészeti repülők 64
5. Megkezdődik a tömeges légi tevékenység . • 66
6. Az első magyar vadászrepülők harcai 70
7. A gyorsfelderítők küzdelmei az ellenség légi fö-
lénye ellen 73
8. Az erdélyi repülőszázadok tevékenysége 74
9. Súlyos légi helyzet az olasz fronton 77
B) A repülőipar kialakulása 1914-1918 között 89
C) A légierők CZ első világháborúban 93
IV. Fejezet. A TANÁCSKÖZTÁRSASÁG
VÖRÖS REPÜLŐCSAPATA 98
1. Szervezeti felépítés 98
2. A repülőipar helyzete 103
3. Nemzetközi repülőutak 104
V. Fejezet. A KÉT VILÁGHÁBORÚ
KÖZÖTT 108
1. Átmeneti időszak a repülési tilalom bevezetéséig 108
A) A motoros repülés újjáéledése a békeszerződés
után 111
1. A Műegyetemi Sportrepülő Egyesület (MSrE)
gépei 113
2. Egyéni kísérletek a magyar repülőgépipar
felélesztésére 116
3. Rotter Lajos repülőgépei (1923-1925) 117
4. A Műegyetemi Sportrepülő Egyesület fej-
lődése (1927-1929) 119
5. Bánhidi Antal repülőgépei (1928-1938) 120
6. Repülőbemutatók, versenyek és rekordok 123
7. Asbóth Oszkár helikopterkísérletei
(1928-1930) 124
8. Az első magyar óceánrepülés története
(1930-1932) 125
9. Kiemelkedőbb repülőesemények (1933-
1944) 130
10. A polgári repülőipar (1930-1944) 143
11. A Műegyetemi Sportrepülő Egyesület gépei
(1934--1944) 144
12. A repülés szervezetei a két világháború
között 146
B) A magyar vitorlázórepülés kialakulása 147
1. A Karakán 155
2. Új utak — új eredmények 158
3. Vitorlázórepülőgép-gyártásunk 1945-ig 162
C) Katonai repülés a két világháború között 171
1. Törekvések a hazai repülőipar feltámasztá-
sára és a titkos légierő megteremtésére
(1921-1928) 171
2. A katonai repülés rejtett szervezése a két
világháború között 175
3. Erőteljes nyílt légierő-szervezés (1938-
1940) 179
4. A hadba lépést megelőző időszak repülő-
ipara 183
D) A közforgalmi repülés kialakulása 187
1. A légi közlekedés kezdeti lépései, belföldi
és külföldi postajáratok 187
2. Az első légiforgalmi vállalatok 190
3. Hidroplánok a Balatonon és a Dunán 192
4. Közforgalmi repülőgéptípusok 196
5. A háború alatti utolsó események 200
VI. Fejeze t. REPÜLÉS A MÁSODIK VILÁG-
HÁBORÚBAN 201
1. Magyarország belesodródik a második világ-
háborúba 201
2. A nyugati szövetséges légierők harci tevékeny-
sége Magyarországon (1943-1945) 204
3. A második világháború repülőipari termelése 213
VII. Fej eze t. A FEJLŐDÉS ÚTJÁN 217
A) A vitorlázórepülés 217
1. A felszabadulás után 217
2. Új szervezet — új vezetés 220
3. Az 1965-1969-es évek 228
4. Világbajnokságok, nemzetközi versenyek 230
B) A motoros repülés 232
1. Újjáépítés a háború után 232
2. Motoros repülősport 234
3. Műrepülő világbajnokságok, nemzetközi
versenyek 235
4. Versenyről-versenyre 241
C) A közforgalmi repülés 245
1. A MASZOVLET 245
2. A MALÉV 245
D) A munkarepülések 248
1. Mezőgazdasági repülés 248
2. A légi mentőszolgálat 251
3. A vízügyi repülőszolgálat 253
4. Repülés a rendőrség szolgálatában 254
E) A katonai repülés 255
1. Katonai repülés a felszabadulás után 1950-ig 255
2. Fiatalok a harci repülőgépek kormányánál 261
3. A Varsói Szerződés keretében 265
F) A repülés irányítása 268
G) TU-154 új MALÉV forgalmi repülőgép 270
FÜGGELÉK 273
A) Ausztria—Magyarország I. világháborús hadi re-
pülőgépei 273
B) Magyarországon használt repülőgépek jelzései
(1921-1945) 276
C) A magyar vitorlázó nemzetközi rekordok tör-
téneti fejlődése és az érvényben levő magyar
rekordok 1973. december 31-i állapota szerint 280
D) Ezüst-, arany-, gyémántkoszorús magyar vitor-
lázórepülők névsora 283
Felhasznált irodalom 285
I. Fejezet. A MAGYAR REPÜLÉS TÖRTÉ-
NETI EMLÉKEI 9
1. Hazai kísérletezések 9
2. Elméleti kutatások 11
3. A léggömbrepülés 13
4. Schwarz Dávid kormányozható léghajója 14
II. Fejez e t. A MAGYAR REPÜLÉS KEZDETE 17
1. Az első magyar szárnypróbálgatások 17
2. Blériot bemutatkozása Budapesten és hatása a
hazai repülésre 19
3. A rákosi hangárváros lakóinak munkái 21
4. A repülőélet kialakulása Magyarországon 35
5. Repülőbemutatók és -versenyek 43
III.Fejezet. REPÜLŐINK AZ ELSŐ VILÁG-
HÁBORÚBAN 56
A) Az események leírása 56
1. A fegyvertelen felderítések kora 56
2. Olaszország hadba lépése. Fegyver kerül a gé-
pekre 59
3. Az első légibombázások a világháborúban .. • 61
4. Magyar haditengerészeti repülők 64
5. Megkezdődik a tömeges légi tevékenység . • 66
6. Az első magyar vadászrepülők harcai 70
7. A gyorsfelderítők küzdelmei az ellenség légi fö-
lénye ellen 73
8. Az erdélyi repülőszázadok tevékenysége 74
9. Súlyos légi helyzet az olasz fronton 77
B) A repülőipar kialakulása 1914-1918 között 89
C) A légierők CZ első világháborúban 93
IV. Fejezet. A TANÁCSKÖZTÁRSASÁG
VÖRÖS REPÜLŐCSAPATA 98
1. Szervezeti felépítés 98
2. A repülőipar helyzete 103
3. Nemzetközi repülőutak 104
V. Fejezet. A KÉT VILÁGHÁBORÚ
KÖZÖTT 108
1. Átmeneti időszak a repülési tilalom bevezetéséig 108
A) A motoros repülés újjáéledése a békeszerződés
után 111
1. A Műegyetemi Sportrepülő Egyesület (MSrE)
gépei 113
2. Egyéni kísérletek a magyar repülőgépipar
felélesztésére 116
3. Rotter Lajos repülőgépei (1923-1925) 117
4. A Műegyetemi Sportrepülő Egyesület fej-
lődése (1927-1929) 119
5. Bánhidi Antal repülőgépei (1928-1938) 120
6. Repülőbemutatók, versenyek és rekordok 123
7. Asbóth Oszkár helikopterkísérletei
(1928-1930) 124
8. Az első magyar óceánrepülés története
(1930-1932) 125
9. Kiemelkedőbb repülőesemények (1933-
1944) 130
10. A polgári repülőipar (1930-1944) 143
11. A Műegyetemi Sportrepülő Egyesület gépei
(1934--1944) 144
12. A repülés szervezetei a két világháború
között 146
B) A magyar vitorlázórepülés kialakulása 147
1. A Karakán 155
2. Új utak — új eredmények 158
3. Vitorlázórepülőgép-gyártásunk 1945-ig 162
C) Katonai repülés a két világháború között 171
1. Törekvések a hazai repülőipar feltámasztá-
sára és a titkos légierő megteremtésére
(1921-1928) 171
2. A katonai repülés rejtett szervezése a két
világháború között 175
3. Erőteljes nyílt légierő-szervezés (1938-
1940) 179
4. A hadba lépést megelőző időszak repülő-
ipara 183
D) A közforgalmi repülés kialakulása 187
1. A légi közlekedés kezdeti lépései, belföldi
és külföldi postajáratok 187
2. Az első légiforgalmi vállalatok 190
3. Hidroplánok a Balatonon és a Dunán 192
4. Közforgalmi repülőgéptípusok 196
5. A háború alatti utolsó események 200
VI. Fejeze t. REPÜLÉS A MÁSODIK VILÁG-
HÁBORÚBAN 201
1. Magyarország belesodródik a második világ-
háborúba 201
2. A nyugati szövetséges légierők harci tevékeny-
sége Magyarországon (1943-1945) 204
3. A második világháború repülőipari termelése 213
VII. Fej eze t. A FEJLŐDÉS ÚTJÁN 217
A) A vitorlázórepülés 217
1. A felszabadulás után 217
2. Új szervezet — új vezetés 220
3. Az 1965-1969-es évek 228
4. Világbajnokságok, nemzetközi versenyek 230
B) A motoros repülés 232
1. Újjáépítés a háború után 232
2. Motoros repülősport 234
3. Műrepülő világbajnokságok, nemzetközi
versenyek 235
4. Versenyről-versenyre 241
C) A közforgalmi repülés 245
1. A MASZOVLET 245
2. A MALÉV 245
D) A munkarepülések 248
1. Mezőgazdasági repülés 248
2. A légi mentőszolgálat 251
3. A vízügyi repülőszolgálat 253
4. Repülés a rendőrség szolgálatában 254
E) A katonai repülés 255
1. Katonai repülés a felszabadulás után 1950-ig 255
2. Fiatalok a harci repülőgépek kormányánál 261
3. A Varsói Szerződés keretében 265
F) A repülés irányítása 268
G) TU-154 új MALÉV forgalmi repülőgép 270
FÜGGELÉK 273
A) Ausztria—Magyarország I. világháborús hadi re-
pülőgépei 273
B) Magyarországon használt repülőgépek jelzései
(1921-1945) 276
C) A magyar vitorlázó nemzetközi rekordok tör-
téneti fejlődése és az érvényben levő magyar
rekordok 1973. december 31-i állapota szerint 280
D) Ezüst-, arany-, gyémántkoszorús magyar vitor-
lázórepülők névsora 283
Felhasznált irodalom 285
Az Ön ajánlója
Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...