Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

A művészet szociológiája

A művészet szociológiája - Hauser Arnold - Régikönyvek
A művészet szociológiája - Régikönyvek A művészet szociológiája - Régikönyvek A művészet szociológiája - Régikönyvek A művészet szociológiája - Régikönyvek A művészet szociológiája - Régikönyvek
(0 vélemény)

Jelen munkámat abban a tudatban adom közre, hogy a tárgy első átfogó feldolgozása. Átfogó, a szónak abban az értelmében, hogy a művészetszociológia minden lényeges és aktuális problémájának módszeresen összefüggő, egységes képét és summázását adja, de nem abban az értelemben, mintha tárgyát kimerítené, mert ehhez a látomásnak olyan teljessége kell, ami legfeljebb a művészi fantázia révén érhető el, tudományos úton soha. S minthogy a művészet mindig céljánál van, ha szabad önmagamat idéznem, a tudomány ellenben mindig csak úton elérhetetlen célja felé, az imént elhangzott megállapítás, miszerint könyvem a tárgy első teljes kifejtése, korántsem úgy értendő, mintha a művészetszociológia problémáit előttem nem vizsgálták volna mások is, nemegyszer fényes eredménnyel; hiszen igen sok idevágó tanulmány látott napvilágot, részint különálló kutatások gyümölcseként, részint nagyobb művek keretébe ágyazva, s ezek közül némelyik olyannyira alapvető és gondolatgazdag, hogy nélkülük lehetetlen lett volna e munkát jó végre vinnem, sőt, akár csak belevágnom. Ez egészen soha meg nem szakadó s csupán olykor-olykor kihagyó sor kezdetén olyanok állnak, mint Diderot, Lessing, Mme de Stäel, Marx és Hegel, folytatói napjainkig olyan kritikusok és szociológusok, mint Sartre, Edmund Wilson, Walter Benjamin, Lukács György és Adorno. Korábbi kísérletekhez hasonlóan jelen kötet sem vállalkozik rá, hogy a felvetett probléma végérvényes, vitathatatlan és változhatatlan megoldását nyújtsa. Minden megoldási kísérlet szükségképpen történetileg-társadalmilag determinált, sajátos nézőpontot képvisel, s a probléma különböző aspektusai csigavonalat alkotva járják körül tárgyukat, ahelyett, hogy egyenesen felé tartanának. S amiképpen megoldási javaslatunknak megvan a maga hosszú, tekervényes, több önálló fejlődési szakaszra oszló előtörténete, szubjektíven és fokozatosan alakultak ki, tisztázódtak és fogalmazódtak meg e tanulmány szempontjai és problémái is. Minden előző munkám mintegy a kiinduló kérdésre adandó válasz vázlata, bevezetése volt vagy előkészület rá. Maga a kérdés pedig egy filmvállalat alkalmazásában kifejtett tevékenységemből nőtt ki, s egy olyan esemény sugallta - egy új művészeti ág létrejötte -, amihez foghatót a történelem nem produkált a görög dráma kialakulása óta; én ezt a folyamatot mondhatni laboratóriumi körülmények között tanulmányozhattam, hiszen filmpropagandával foglalkoztam, s lévén munkaköri kötelességem megfigyelni mű és fogadtatás viszonyát, észleleteim első perctől fogva a szociológia körébe vágtak. De kezdetben csupán tapasztalataim és ismereteim ama alapvető készletét gyarapították, mely sokáig hozzáférhetetlen, s csak hosszú évek múltán válik kiaknázhatóvá és kitermelhetővé. Figyelmem az első szakaszban egyes-egyedül a művészetre irányult, művészet és társadalom kapcsolatára alig-alig; ilyen irányú érdeklődésem a wölfflini elvek értelmében tisztán formális volt, esztétikai nézőpontom pedig még sokáig kizárólag a művészettörténet "belső logikájára" utalt.

Fordítók:
Görög Lívia
Borító tervezők:
Haiman György
Kiadó:
Gondolat
Kiadás éve:
1982
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Kossuth Nyomda
ISBN:
9632811542
Kötés típusa:
egészvászon kiadói borítóban
Terjedelem:
894 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 16.00cm, Magasság: 24.00cm
Súly:
1.20kg
Kategória:
ELŐSZÓ
ELSŐ RÉSZ
ALAPFOGALMAK
I. Az ÉLET ÉS A MŰVÉSZET TELJESSÉGE I 3
H. SPONTANEITÁS ÉS KONVENCIÓ 3o
III. SZOCIOLÓGIA ÉS LÉLEKTAN 55
IV. MŰVÉSZET ÉS TÖRTÉNETISÉG 91

MÁSODIK RÉSZ
MŰVÉSZET ÉS TÁRSADALOM KÖLCSÖNÖS
VISZONYA
BEVEZETÉS. KÖLCSÖNHATÁS ÉS DIALEKTIKA I I 3
I. A MŰVÉSZET MINT A TÁRSADALOM TERMÉKE I 19
I. A művészi alkotás tényezői 119
A természeti tényezők I 23
A nemzedéki tényező 149
A kulturális tényezők 166
2. A történelmi materializmus 225
3. A művész szerepe a társadalom életében 258
Propaganda és ideológia 258
A művészhelyzetének alakulása a történelem során 288
II. A TÁRSADALOM MINT A MŰVÉSZET TERMÉKE 361
I. A művészet mint társadalomkritika 361
2. A l'art pour l'art problémakör 367

HARMADIK RÉSZ
A DIALEKTIKA FÉNYE ÉS LIDÉRCFÉNYE
I. A DIALEKTIKA FOGALMA 387
II. AZ ELLENTMONDÁS ELVE 393
I. A kettős igazság 393


z. A dialektikus folyamat tagolása 402
3. A dialektikus konfliktus 408
4. A „meghaladás" fogalma 419
5. Analízis és szintézis 427
6. Metodológiai és ontológiai dialektika 429
III. A TÖRTÉNELEM ÉS A TERMÉSZET DIALEKTIKÁJA 436
1. Kritikai és prófétikus történettudomány 436
2. A természet állítólagos dialektikája 446
IV. Az ESZTÉTIKUM DIALEKTIKÁJA 454
I. A művészet paradoxiái 454
2. A művészi alkotás folyamata 462
3. A struktúra dialektikája 470
4. A művészettörténeti folyamat 474
V. A DIALEKTIKA KORLÁTAI 484

NEGYEDIK RÉSZ
ÚTBAN A SZERZŐTŐL A KÖZÖNSÉGHEZ
I. ADÁS ÉS VÉTEL 499
II. A MŰVÉSZI ÉLMÉNY 512
M. A MŰVÉSZETFOGYASZTÓ 520
IV. A KÖZVETÍTŐK 536
V. A MŰKRITIKA 547
VI. A KÖZVETÍTÉS INTÉZMÉNYEI 567
VII. A MŰKERESKEDELEM 5 86
VIII. MEGÉRTÉS ÉS FÉLREÉRTÉS 599
IX. SIKER ÉS BALSIKER 617
X. TÁRSADALMI ÉS NEM TÁRSADALMI MOZZANATOK 623

ÖTÖDIK RÉSZ
A MŰVÉSZET DIFFERENCIÁLÓDÁSA
MŰVELTSÉGI RÉTEGEK SZERINT
I. OSZTÁLY ÉS MŰVELTSÉG 631
II. A MŰVELT ELIT MŰVÉSZETE 641
III. A NÉPMŰVÉSZET 648


I. A kérdés elmélete 648
2. A kérdés története 663
IV. NÉPSZERŰ MŰVÉSZET 668
I. A fogalom meghatározása 668
2. Fejlődési fokok 68o
V. TÖMEGMŰVÉSZET 687
VI. MCLUHAN TÖMEGKULTÚRA-ELMÉLETE 702
VII. A TÖMEGKÖZLÉS MÉDIUMAI 710
I. A bestseller 710
2. A film 718
3. Rádió és televízió 727
VIII. POP-ART 733
I. Homogén és heterogén jellemzők 737
2. A pop-zene 742
3. A pop-festészet 746

HATODIK RÉSZ

A MŰVÉSZET JÖVŐJE

I. ELMÉLETEK A MŰVÉSZET PUSZTULÁSÁRÓL 753
II. A JELENKOR MŰVÉSZETÉNEK LÉTFELTÉTELEI 757
1. Világnézeti feltételek 757
2. Stiláris feltételek
al Modernkmus 772
b/ Az avantgarde 779
c/ Expresszionkmus 785
Kubizmus 790
el Szürrealizmus 796
III. VÁLSÁGTÜNETEK KORUNK MŰVÉSZETÉBEN 804
I. Őszinteség és hihetőség 804
2. A menekülés kényszere 8o9
3. A tagadás princípiuma 814
4. A regény válsága
al A műfajok felbomlása 823
b/ A nouveau roman 831
c/ A regény autogenezise 838
d/ A szürrealizmus hagyatéka 843


5. Az abszurd szerepe
al Az abszurd fogalma 85o
b/ A koma absurdus 8 5 4
cl Az érthetetlen megértése 859
6. Hallgatás
a/ A nyelv válsága 86i
b/ A hallgatás kategóriái 864
cl A hallgatás kritikája 867
UTÓSZÓ 871
JEGYZETEK 873
NÉVMUTATÓ 883

Hauser Arnold

1892 - 1978
Hauser Arnold (Temesvár, 1892. május 8. – Budapest, 1978. január 29.) filozófus, az MTA tagja (1977), művészettörténész, a művészetszociológiai irány képviselője.

Hauser Arnold  további könyvei

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...