Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

A pedagógia és a pedagógusok Egy empirikus vizsgálat eredményei

A pedagógia és a pedagógusok - Falus Iván, Golnhofer Erzsébet, Kotschy Beáta, M. Nádasi Mária, Szokolszky Ágnes - Régikönyvek
A pedagógia és a pedagógusok - Régikönyvek A pedagógia és a pedagógusok - Régikönyvek A pedagógia és a pedagógusok - Régikönyvek A pedagógia és a pedagógusok - Régikönyvek
(0 vélemény)
Borító tervezők:
Fodor Attila
Kiadó:
Akadémiai Kiadó
Kiadás éve:
1989
Kiadás helye:
Budapest
Kiadás:
1.
Nyomda:
Akadémiai Kiadó és Nyomda Vállalat
ISBN:
9630552701
Kötés típusa:
fűzött kemény papír
Terjedelem:
214
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 17.00cm, Magasság: 25.00cm
Kategória:
Előszó 9

1. Bevezetés 11
A kutatás tárgyáról, céljairól 11
A pedagógus tevékenysége és az oktatáselmélet 13
Az oktatás módszereinek jelentősége 13
Stratégia, módszer, szervezési forma, eszköz 16
A pedagógiai tevékenység sajátosságai 17

2. A vizsgálat módszerei, a minta jellemzése 19
A minta 19
A vizsgálat módszere, eszközei 29
A vizsgálati eszközök kidolgozása 29
A vizsgálat végrehajtása 30
Az adatok feldolgozása 31

3. Az oktatási folyamat tervezése 33
A tervezés előkészítő szakasza 34
Milyen forrásokat használnak fel a pedagógusok tervezésük során
szaktárgyi és pedagógiai ismereteik bővítésére? 36
Milyen mértékben befolyásolják a tanulókról szerzett információk az
oktatási folyamat tervezése során hozott döntéseket? 38
Döntések a feldolgozott információk alapján 39
A döntések jellege 40
A célokra vonatkozó döntések 42
A tanulói tevékenység tervezése 44
A döntések tudatossága 45
A tervek elkészítése 46
A tervek típusai 47
A tervek rögzítése írásban 51
A tervek értékelése 52
Összegzés, következtetések 53


4. Szervezési módok, módszerek, eszközök 54
A frontális munka 59
A frontális munka során alkalmazott módszerek kiválasztása 61
A megbeszélés 66
Az eredményes megbeszélés ismérvei a szakirodalomban 66
Az eredményes megbeszélés ismérvei a pedagógusok szerint 67
A gondolkodási idő 69
A felelő kijelölése 70
A reagálás 71
A magyarázat 73
A magyarázat jellemzése 74
Az eredményes magyarázat összetevői 79
A magyarázat sajátosságai 83
A magyarázat céljának közlése 84
A példák szerepe 85
Az oktatási eszközök alkalmazása 86
Differenciálásra alkalmas szervezési módok 88
A differenciálás funkcióinak értelmezése 89
A differenciálásra alkalmas szervezési módok a gyakorlatban 90
A konkrét megoldásmódok sajátosságairól 93
A szervezési módokkal kapcsolatos nézetek összehasonlítása 96
A saját differenciáló tevékenység megítélése 98
A differenciálás megvalósításának akadályai 99

5. A tanulók teljesítményének értékelése 101
Az értékelés funkcióinak és kritériumainak értelmezése a dokumentumokban 104
A pedagógusok nézetei és az elvárások viszonya 106
Az értékelés funkcióinak megítélése 106
Az értékelés kritériumainak megfogalmazása 112
A pedagógusok problémái az értékeléssel kapcsolatban 115

6. A tanár—diák kapcsolat alakítása 119
Néhány általános tendencia 121
A „jó tanár—diák kapcsolat" jelentése és fontosságának megítélése 124
A „jó kapcsolat" fontosságának megítélése 124
A „jó kapcsolat" fontosságának megindoklása 125
A„jó kapcsolat" jelentése 126
A kapcsolat alakulásában szerepet játszó tényezők megítélése a tanár-
osztály érintkezés szintjén 128
Külső tényezők 129
A pedagógus személyéhez kötődő tényezők 130
A diákokhoz kötődő tényezők 131
A „jó kapcsolat" kialakulásában szerepet játszó tényezők a tanár—egyes diák
érintkezés szintjén 123
A rokon-, illetve ellenszenv jelenléte a tanár—diák kapcsolatban 135
A pedagógusok viselkedése a kialakult kapcsolat függvényében 138


A tanár—osztály érintkezés szintjén 138
A pedagógus viselkedése a tanár—egyes gyermek érintkezés szintjén.
Eltérő kommunikációs minták 140
Önfelmentő magyarázatok 142
Összegzés és következtetések 142

• 7. A pedagógusok tevékenységének elemzése és értékelése 144
A pedagógiai tevékenység színvonalának megítélése 144
A gyakorlat elemzésének szerepe a pedagógusok tevékenységének
alakulásában 150
A pedagógiai tevékenység elemzésének forrásai 151
A pedagógiai tevékenység elemzésének módja, eredménye 154
A szakmai irányítás és a pedagógusközösség lehetőségei a pedagógusok
tevékenységének tökéletesítésében 156
A szakfelügyelet jelenlegi rendszerének bírálata 156
A szakfelügyelet továbbfejlesztésével kapcsolatos elvárások 158
A szakmai munkaközösségek megítélése 160
Az iskolavezetés szerepe a pedagógusok munkájának javításában 160
A pedagógus kollégák szerepe a munka javításában 161
Visszacsatolás magnetofon segítségével 163
A továbbképzés szerepe a tevékenység alakításában 164
Összegzés 165

8. Következtetések 168
A pedagógiai tevékenységet alapvetően meghatározó tényezők 169
A pedagógusok viszonya az elvárásokhoz 171
Következtetések a pedagógusképzésre és -továbbképzésre vonatkozóan 172
Pedagógusképzés 173
Pedagógus-továbbképzés 174

Mellékletek 177
1. Kérdőív 179
2. Az interjú kérdései 195
3. Az összetett mutatók jegyzéke 211

Summary: Expectations and Reality in Pedagogy 213


Falus Iván

1943 -
Falus Iván (Budapest, 1943. november 29.) magyar pedagógus, a neveléstudományok MTA doktora (2008), egyetemi tanár. Az ELTE, a PTE, SE, EKF Doktori Iskoláiban témavezető.

Falus Iván  további könyvei

Közvetett ráhatás a csoportmunkában - Bábosik István, M. Nádasi Mária - Régikönyvek
50%
480 Ft 240 Ft (50%)
Antikvár könyv
Hazai pedagógiai nézetek 1945-1949 - Golnhofer Erzsébet - Régikönyvek
50%
1 200 Ft 600 Ft (50%)
Antikvár könyv

Az Ön véleménye

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...