Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

Emlékezet

Emlékezet - Baddeley, Alan, Eysenck, Michael W., Anderson, Michael C. - Régikönyvek
Emlékezet - Régikönyvek Emlékezet - Régikönyvek Emlékezet - Régikönyvek Emlékezet - Régikönyvek Emlékezet - Régikönyvek Emlékezet - Régikönyvek
(0 vélemény)
Fordítók:
Racsmány Mihály
Borító tervezők:
Berkes Dávid
Kiadó:
Akadémiai Kiadó
Kiadás éve:
2010
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Akadémiai Nyomda Kft.
ISBN:
9789630589505
Kötés típusa:
kemény papír
Terjedelem:
664
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 17.00cm, Magasság: 24.00cm
Kategória:
A SZERZŐKRŐL 11

ELŐSZÓ 13

1. MI IS AZ A MEMÓRIA? 17
Miért van szükségünk emlékezetre? 17
Egy emlékezet vagy több? 18
Elméletek, térképek és modellek 19
Hányféle emlékezet van? 24
Szenzoros emlékezet 25
Rövid távú emlékezet és munkamemória 29
Hosszú távú emlékezet 30
Mindennapi emlékezet 34
Összefoglalás 39
További irodalom 41

2. RÖVID TÁVÚ EMLÉKEZET 43
Rövid távú emlékezet és munkamemória: mi a különbség köztük? 43
Emlékezeti terjedelem 45
Kétféle emlékezet? 48
A verbális rövid távú emlékezet modelljei 54
A verbális rövid távú emlékezet további elméletei 62
Téri-vizuális rövid távú emlékezet 64
Összefoglalás 73
További irodalom 75

3. MUNKAMEMÓRIA 77
A többkomponensű modell 81
Vizuális képzelet és a téri-vizuális vázlattömb 89
A központi végrehajtó 95


Az epizodikus puffer 100
A munkamemória egyéni különbségei 103
A munkamemória elméletei 105
A munkamemória idegtudományi vizsgálata 110
Összefoglalás 116
További irodalom 118

4. TANULÁS 119
A tanulás sebessége 120
Elosztott gyakorlás 122
Elnyújtott előhívás 125
A tesztelés jelentősége 127
A visszajelzés jelentősége 128
A motiváció szerepe a tanulásban 129
Ismétlés és tanulás 130
Implicit tanulás 134
Tanulás és tudatosság 145
Az implicit emlékezet elméletei 146
Tanulás és az agy 146
Implicit tanulás és az agy 149
Összefoglalás 152
További irodalom 153

5. EPIZODIKUS EMLÉKEZET: SZERVEZÉS ÉS EMLÉKEZÉS 155
Jelentés és emlékezés 161
Tanulás és bejósolhatóság 163
Feldolgozási szintek 165
A feldolgozási szintek korlátai 167
A transzfernek megfelelő feldolgozás 167
Miért hatékonyabb a mélyebb szintű kódolás? 169
Szervezés és tanulás 172
Agyunk és az emlékezet 176
Összefoglalás 181
További irodalom 182

6. SZEMANTIKUS EMLÉKEZET ÉS TÁROLT ISMERETEK 185
Szemantikus emlékezet és epizodikus emlékezet 186
Egyszerű fogalmak tárolása 188
A szemantikus emlékezet agyi szerveződése 196
Új fogalmak elsajátítása 201


Sémák 205
Összefoglalás 212
További irodalom 214

7. ÖNÉLETRAJZI EMLÉKEZET 215
Miért van szükségünk az önéletrajzi emlékezetre? 216
Vizsgálati módszerek 217
Az önéletrajzi emlékezet elmélete 225
Pszichogén amnézia 240
Organikus eredetű önéletrajzi emlékezeti zavarok 243
Az önéletrajzi emlékezet és az agy 244
Összefoglalás 248
További irodalom 249

8. ELŐHÍVÁS 251
„A nyelvemen van" 252
Az előhívási folyamat: általános működési elvek 253
Az előhívás sikerét befolyásoló tényezők 256
Előhívási feladatok 265
A véletlenszerű kontextus fontossága az epizodikus emlékezeti előhívásban 270
Felismerési emlékezet 278
Forrásmonitorozás 287
Összefoglalás 288
További irodalom 290

9. VÉLETLEN FELEJTÉS 291
Kivételes emlékezőképesség 293
A felejtés alapelvei 294
A felejtés természete 297
A felejtést akadályozó tényezők 298
A véletlen felejtést elősegítő tényezők 301
A véletlen felejtés funkcionális szemlélete 326
Összefoglalás 326
További irodalom 328

10. MOTIVÁLT FELEJTÉS 329
Az élet szép, vagy legalábbis az emlékeink azzá teszik 330
A motivált felejtés kutatásának terminológiája 332
A motivált felejtést elősegítő tényezők 333
Az emlékek visszatérését elősegítő tényezők 348


Visszanyert traumatikus emlékek: a motivált felejtés esetei? 358
Összefoglalás 366
További irodalom 368

11. AMNÉZIA 369
Az amnézia tanulmányozása 370
Terminológia 372
Anterográd amnézia 373
Az amnézia elméletei 377
Retrográd amnézia 385
Traumás agysérülés 392
Összefoglalás 397
További irodalom 399

12. GYERMEKKORI EMLÉKEZET 401
Emlékezet csecsemőkorban 403
A gyermekkori emlékezet fejlődése 409
Önéletrajzi emlékezet és infantilis amnézia 420
Gyermekek mint szemtanúk 427
Összefoglalás 434
További irodalom 435

13. EMLÉKEZET ÉS ÖREGEDÉS 437
Munkamemória és öregedés 442
Öregedés és hosszú távú emlékezet 444
Az öregedés elméletei 455
Az idősödő agy 457
Alzheimer-kór 460
Összefoglalás 467
További irodalom 469

14. A SZEMTANÚ VALLOMÁSA 471
A szemtanúk beszámolóinak pontosságát befolyásoló főbb tényezők 472
Arcmemória 486
Rendőrségi eljárások szemtanúk esetében 494
A laboratóriumból a tárgyalóterembe 497
Összefoglalás 504
További irodalom 505


15. PROSPEKTÍV EMLÉKEZET 507
A prospektív emlékezet mérése 510
Miért fordulnak elő légi balesetek? 513
A prospektív emlékezet fajtái 516
Az öregedés hatása a prospektív emlékezetre 519
Elméleti távlatok 521
Összefoglalás 526
További irodalom 527

16. A MEMÓRIA FEJLESZTÉSE 529
Emlékezetjavító eljárások 530
Vizsgára készülés 546
Összefoglalás 558
További irodalom 559

IRODALOM 561

GLOSSZÁRIUM 621

NÉVMUTATÓ 633

TÁRGYMUTATÓ 653


Baddeley, Alan

Alan Baddeley (Leeds, 1934.-) pszichológus, a University of York professzora. Nevéhez fűzödik a Baddeley-féle munkamemória-modell, a rövid távú emlékezet egyik legbefolyásosabb modellje.

Baddeley, Alan  további könyvei

60%
Hűségpont:
 
Antikvár könyv
1 100 Ft 440 Ft
30%
Hűségpont:
 
Kiadás éve: 1988
Antikvár könyv
1 200 Ft 840 Ft

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...