Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

Ikebana

Ikebana - Ivaki Tosiko - Régikönyvek
(1 vélemény)

Amikor elhatároztuk férjemmel, hogy Magyarországra jövünk tanulni és dolgozni, először a magyar történelem legjelentősebb fejezeteit kezdtük tanulmányozni, mert ebből ismerhettük meg legjobban e nép nemzeti szokásait, tulajdonságait, érzés- és gondolatvilágát. Örömmel fedeztem fel, hogy Magyarországon is, akárcsak Japánban, ősidők óta sajátos jelentése van a virágoknak, fáknak, cserjéknek. Olvastam, hogy a szerelem színe égőpiros, tehát egy szál szegfű vagy rózsa többet árul el színével annak, aki azt kapja, mint egy levélbeli vallomás; hogy a legények házasodási hajlamát a kalapjuk mellé tűzött rozmaring jelentette, a fehér liliom a tisztaság, szűziesség jelképe, és felsorolhatnék még sok példát. Ezeknek mind megtalálhatók a japán megfelelői is. A magyar népdalok (amelyekkel zenetudós férjem ismertetett meg) a virágnyelv egész kötetét hordozzák. Éppen ezért biztosan megértésre találnak gondolataim az ikebana-művészetről. Az ikebana számomra hivatás. Egy-egy ikebanába foglalt virág friss jelentése ismét ráébreszti a mai embert arra, hogy együtt él a földön ember, állat, növény, és az együttélésnek mindig megvolt, ma is megvan az új tartalma. Nálunk Japánban ez nem mai felismerés, hanem hagyomány. Napjaink ugyanolyan foglaltak, kötöttek, mint bárhol a világon, de mégis áldozunk perceinkből és elhelyezzük a virágot, a növényt, az ágat a vázába, s csöndben eltűnödünk megtalált jelentésén. A természettudományok és a civilizáció rohamos fejlődése következtében a huszadik század embere hajlamos arra, hogy szem elől tévessze a természet és ember szoros kapcsolatát. Az ikebana-művészet lényege pedig éppen az, hogy ezt a kapcsolatot naponta újjáélessze. Az ikebana az ember és a természet együttélésének jelképe. Az ember egyéniségén és képzeletén átszűrt kompozíció a saját önálló életét éli újra, vagyis az ember és a természet összhangjának tükre. Az ikebana-művészetben tehát mind az alkotó, mind pedig a néző részese lehet egy önálló világ hatásainak.

Fordítók:
Ivaki Hadzsimu
Borító tervezők:
Hódosi Mária
Kiadó:
Natura
Kiadás éve:
1978
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Kossuth Nyomda
ISBN:
9632330331
Kötés típusa:
fűzött egészvászon kiadói borítóban
Terjedelem:
159
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 13.00cm, Magasság: 19.00cm
Kategória:
Bevezetőül 5
A virágkultúra egyetemessége 9
A virágnak is vannak gesztusai 10
Térbeli és fogalmi absztrakció 11
Az "ikebana" szó jelentése 14
A japán ember vallomása a szépről és a művésziről 15
A kertépítő-művészet sajátos természetszemléletet tükröz 15
A zen filozófia a japán természetszemléletben 20
A japán művészefelfogás jellegzetes példája az ősi szumi-e-festészet 23
A japán otthonok teaszertartása 28
Az ikebana-művészet filozófiai és esztétikai alapelvei megegyeznek a hagyományos japán művészetekével
A japán nép történelme egybeforrt az ikebana történetével 39
A művelődés hajnala Japánban és a buddhizmus megjelenése 39
Az első ikebana a templomszenteléskor, a császárság alapításának idején 42
A szamuráj-korszak a katonai szervezet kibontakozásának ideje, mégis kedvez az ikebanának 43
A középkorban válik az isteneknek és a halottaknak való virágfelajánlás szertartássá 47
A középkori kultúra kivirágzása óta jelentette az ikebana azt, amit ma is jelent 51
Az első művészi ikebana, a tatebana születése 53
A díszítő hatású rikka-ikebana létrejötte 58
A rikka-ikebana kiteljesedése 61
A változást, kiutat jelentő nageire 66
A rikka hagyomány és a nageire stílus ötvözete: szeika ikebana 67
A XX. század ikebanája 68
A moribana lett az európai stílusú japán otthonok dísze 70
A bundzsin-ike nem válhatott közkinccsé 71
Az úgynevezett "modern" ikebana 72
Így készül az ikebana 76
Mindig kövessük a "természet rendjét" 76
Először tisztázzuk az alapelvet 77
A kiválasztott növény meghatározza a váza formáját és színét 77
Minden ikebanának van egy láthatatlan középpontja 78
Az arány és az egyensúlynem csupán formai követelmény 78
A három főág alkotta tér szerepe 79
Kövessük nyomon az alkotás technikai folyamatát 80
Amit a bemutatott ikebanáim a XX. század emberének mondhatnak 95
Vallomásom a "modern" ikebanáról 153

Ivaki Tosiko

Ivaki Tosiko  további könyvei

20%
Hűségpont:
 
Antikvár könyv
600 Ft 480 Ft
20%
Hűségpont:
 
Antikvár könyv
900 Ft 720 Ft

Az Ön ajánlója

Vélemények a könyvről

  • (1980Natura) 2021. 06. 17. 17:54

    A keleti virágkötészet kerekségi esztétikán messze túlmutató szellemisége iránt érdeklődőknek nagyon jó olvasmány.