Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

Ikebana

Ikebana - Ivaki Tosiko - Régikönyvek
Ikebana - Régikönyvek Ikebana - Régikönyvek Ikebana - Régikönyvek
(1 vélemény)

Amikor elhatároztuk férjemmel, hogy Magyarországra jövünk tanulni és dolgozni, először a magyar történelem legjelentősebb fejezeteit kezdtük tanulmányozni, mert ebből ismerhettük meg legjobban e nép nemzeti szokásait, tulajdonságait, érzés- és gondolatvilágát. Örömmel fedeztem fel, hogy Magyarországon is, akárcsak Japánban, ősidők óta sajátos jelentése van a virágoknak, fáknak, cserjéknek. Olvastam, hogy a szerelem színe égőpiros, tehát egy szál szegfű vagy rózsa többet árul el színével annak, aki azt kapja, mint egy levélbeli vallomás; hogy a legények házasodási hajlamát a kalapjuk mellé tűzött rozmaring jelentette, a fehér liliom a tisztaság, szűziesség jelképe, és felsorolhatnék még sok példát. Ezeknek mind megtalálhatók a japán megfelelői is. A magyar népdalok (amelyekkel zenetudós férjem ismertetett meg) a virágnyelv egész kötetét hordozzák. Éppen ezért biztosan megértésre találnak gondolataim az ikebanaművészetről. Az ikebana számomra hivatás. Egy-egy ikebanába foglalt virág friss jelentése ismét ráébreszti a mai embert arra, hogy együtt él a földön ember, álat, növény, és az együttélésnek mindig megvolt, ma is megvan az új tartalma. Nálunk Japánban ez nem mai felismerés, hanem hagyomány. Napjaink ugyanolyan foglaltak, kötöttek, mint bárhol a világon, de mégis áldozunk perceinkből és elhelyezzük a virágot, a növényt, az ágat a vázába, s csöndben eltűnődünk megtalált jelentésén. A természettudományok és a civilizáció rohamos fejlődése következtében a huszadik század embere hajlamos arra, hogy szem elől tévessze a természet és ember szoros kapcsolatát. Az ikebana az ember és a természet együttélésének jelképe. Az ember egyéniségén és képzeletén átszűrt kompozíciój a saját önálló életét éli újra, vagyis az ember és a természet összhangjának tükre. Az ikebana-művészetben tehát mind az alkotó, mind pedig a néző részese lehet egy önálló világ hatásainak.

Kiadó:
Natura
Kiadás éve:
1980
Kiadás helye:
Budapest
Kiadás:
Második, javított kiadás
Nyomda:
Kossuth Nyomda
ISBN:
9632330587
Kötés típusa:
egészvászon, kiadói borítóban
Terjedelem:
160 oldal
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 13.00cm, Magasság: 19.00cm
Súly:
0.20kg
Kategória:
Bevezetőül 5
A virágkultúra egyetemessége 9
A virágnak is vannak gesztusai 10
Térbeli és fogalmi absztrakció 11
Az „ikebana" szó jelentése 14
A japán ember vallomása a szépről és a művésziről 15
A kertépítő-művéset sajátos természetszemléletet tükröz 15
A zen-filozófia a japán természetszemléletben 20
A japán művészetfelfogás jellegzetes példája az ősi szumi-e-festészet 23
A japán otthonok teaszertartása 28
Az ikebana-művészet filozófiai és esztétikai alapelvei megegyeznek a ha-
gyományos japán művészetekével 32
A japán nép történelme egybeforrt az ikebana történetével 39
A művelődés hajnala Japánban és a buddhizmus megjelenése 39
Az első ikebana a templomszenteléskor, a császárság alapításának
idején 42
A szamuráj-korszak a katonai szervezet kibontakozásának ideje, mégis
kedvez az ikebanának 43
A középkorban válik az isteneknek és a halottaknak való virágfelajánlás
szertartássá 47
A középkori kultúra kivirágzása óta jelentette az ikebana azt, amit ma is
jelent 51
Az első művészi ikebana, a tatebana születése 53
A díszítő hatású rikka-ikebana létrejötte 58


A rikka-ikebana kiteljesedése 61
A vgltozást, kiutat jelentő _nageire 66
A rüdm hagyomány és a nageire stílus ötvözete: szeika ikebana 67
A XX. század ikebanája 68
A moribana lett az európai stilus6 japán otthonok dísze 70
A bandzsin-ike nem válhatott közkinccsé 71
Az úgynevezett „modern" ikebana 72
Így készül az ikebana 76
Mindig kövessük a „természet rendjét" 76
Először tisztázza az alapelvet 77
A kiválasztott növény meghatározza a váza formáját és nemét 77
Minden ikebanának van egy láthatatlan középpontja 78
Az arány és az egyensúly nem csupán formai követelmény 78
A három fóág alkotta tér szerepe 79
Kövessük nyomon az alkotás technikai folyamatát 80
Amit a bemutatott ikebanáim a XX. század emberének mondhatnak 95
Vallomásom a „modern" ikebanáról 153

Ivaki Tosiko

Ivaki Tosiko  további könyvei

akár 63%
Hűségpont:
 
akár 53%
Hűségpont:
 
53%
Hűségpont:
 
Antikvár könyv
720 Ft 338 Ft
33%
Hűségpont:
 
Antikvár könyv
2 500 Ft 1 675 Ft

Az Ön ajánlója

Vélemények a könyvről

  • 2021. 06. 17. 17:54

    A keleti virágkötészet kerekségi esztétikán messze túlmutató szellemisége iránt érdeklődőknek nagyon jó olvasmány.