Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

Pedagógusszerepek az általános iskolában

Pedagógusszerepek az általános iskolában - Trencsényi László - Régikönyvek
(0 vélemény)

Nemcsak az iskola kívánatos és szükséges megújulását megfogalmazó elméleti szakemberek szerint, hanem a mindennapos pedagógiai gyakorlatban is a korábban képzeltnél jóval szélesebb az a pálya, ahol nevelő és növendékei pedagógiai kapcsolatra lépnek: egyre szélesebb és gazdagabb az iskola tevékenységi rendszere. Egyes tevékenységeknek egyre inkább érvényesül közösségi jellege is, más pedagógiai tevékenységek hangsúlyai más irányban mozdulnak el. Léteznek-e egy-egy iskolai tevékenységfajta egynemű közegéhez rendelhető sajátos pedagógiai magatartás-szabályok? Milyen különbségek írhatók le - mondjuk - egy tanórán, egy-egy szakköri foglalkozáson, egy-egy kiránduláson, sportversenyen, klubesten, az önkormányzat összejövetelén alkalmasnak tűnő pedagógusmegnyilvánulások között? E kötet szerzője az iskolai élet több színteréről - tanárként, mozgalmi vezetőként, művészeti csoport vezetőjeként, klub házigazdájaként, az önkormányzat tagjaként - gyakorlati tapasztalatokkal rendelkezik, s a szerep, a szereprendszer kategóriájának alkalmazásával kísérli meg a válaszadást a kérdésekre, támaszkodva egyrészt történeti elemzésekre, másrészt 975 általános iskola pedagógus körében végzett kérdőíves vizsgálatra. A válaszok elsősorban a pedagógiai önismeretet, a nevelő-növendék viszony magatartás-repertoárjának bővítését, gazdagítását segíthetik.

Kiadó:
Akadémiai Kiadó
Kiadás éve:
1988
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Akadémiai Kiadó és Nyomda Vállalat
ISBN:
963054699X
Kötés típusa:
kemény papírkötés
Terjedelem:
203
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 17.00cm, Magasság: 24.00cm
Súly:
0.30kg
Kategória:
Bevezetés - A hipotézis 7
A szerep kategóriájának alkalmazása a pedagógus-magatartás elemzésében 10
Az alkalmazás lehetőségei és sajátosságai 10
Pedagógusszerepek rendszere, az osztályozás szempontjai 17
Szerepképző tényezők 21
A jelen és a jövő, valamint a tevékenység tárgyának és alanyának szempontjai 21
A személyes hatás módozatai 26
A pedagógus-növendék kapcsolatok aszimmetriája és szimmetriája 28
A pedagógus helye a közösségben 33
A pedagógus nevelési-irányítási stílusa 35
A pedagógus viselkedési stílusa 35
Pedagógusi attributumok: az oktatói és irányítói 36
A pedagógus viszonya "harmadik" személyhez, illetve dolgokhoz 37
A pedagógusszerep kialakulásának, megmerevedésének, szétrobbanásának és rendszerré válásának folyamatáról 39
A tradicionális pedagógusszerep 39
A tradicionális pedagógusszerep kialakulásáról 40
Az első kritikák 50
A szociológiai értelemben vett gyermekkor 52
A forradalmi korszak reményei, a kritika újabb hullámai 54
Szereprendszer az általános iskolában. Napjaink általános iskolai pedagógusainak felkészültsége a szerepváltással gyakorolt komplex nevelőmunkára 62
Az empirikus vizsgálatok módszereinek főbb kérdései 62
Adalékok napjaink általános iskolai pedagógusának pályatükréhez 63
Általános iskolai pedagógusolknak az egyes tevékenységi (pedagógiai) egynemű közegekhez fűződő viszonya 68
Az egyes egynemű közegekhez fűződő viszonyról 68
A gyerekek viszonyáról alkotott megítélés, az egyes egynemű közegek "pedagógiai potenciálja" 71
50 eset (szerepmegnyilvánulás) értékelése 73
Az értékelés szempontjai 73
Az 50 eset elemzési csoportjai 77
Kiegészítő vizsgálatok egyéb rétegek körében 80
A tanítási óra egynemű közegének szituációi 80
Az esetek értékeléséből adódó tanulságok 81
A szakköri tevékenység egynemű közege 88
Esztétikai aktivitás - művészi teremtés egynemű közege 92
Szórakozás, klubest 93
Kirándulás, sport 98
Az értékteremtő munka egynemű közege 99
Két különleges eset 106
Összegezés 108
Jelzések a rétegenkénti elemzés alapján 110
A pedagógusok és a kontrollrétegek értékelésének összehasonlítása 111
A szerepek és az egységes személyiség kdérdéséhez 112
A pedagógusszerep egyes jegyeinek érvényesülése 113
A vizsgálati eljárás bemutatása 113
Az egyes szerepjegyek érvényesülésére adott válaszok eloszlása 116
Az elemzések második szintje csoportok létrehozásával 122
A tevékenységi egynemű közegek "mássága" - az órai magatartásról alkotott kép tükrében 132
A tevékenységi egynemű közegek igényelte szerepmegvalósítások mozgásterei 133
A pedagóguskollektiva informális szerepei 137
A vizsgálat alapjairól 137
A szereprendszerről általában, a feldolgozás első szakasza alapján 139
Elemzés rétegenként 141
A szakképzettség és a megbizatás szerinti elemzés összesítése 148
Szakképzettség és megbizatás valószínű összefüggése a szerepekkel (összesítés) 149
A szerepváltásra felkészült pedagógus. A szereposztást tudatosan gyakorló pedagógusközösség működésének és felkészülésének néhány kérdéséről 152
A kutatási eredmények hasznosításának néhány kérdése 152
A szereprendszer értelmezési tartományai, a pedagógusmunka néhány sajaátossága, a munkamegosztás és szerepváltás dialektikája 155
A pedagógusképzés továbbfejlesztését illető tanulságok 165
Függelék 176
Az 1980-ban lefolytatott empirikus vizsgálat fontosabb adatai 176
A vizsgálat célja és módszerei 176
A kérdőív szerkezetének vázlata 177
A vizsgálati minta jellemzése 178
A vizsgálati minta főbb mutatói 179
Jegyzetek 183
Irodalom 195

Trencsényi László

Trencsényi László  további könyvei

10%
Hűségpont:
 
Antikvár könyv
1 300 Ft 1 170 Ft
20%
Hűségpont:
 

Az Ön ajánlója

Még nincs vélemény a könyvről, legyen Ön az első aki véleményt ír róla...