Úgy tűnik, hogy a JavaScript le van tiltva, vagy nem támogatja a böngésző. Sajnáljuk, de az oldal néhány funkciójának működéséhez, többek között a rendeléshez engedélyeznie kell a JavaScript futtatását böngészőjében. Köszönjük!

A modern művészet és irodalom eredete A manierizmus fejlődése a reneszánsz válsága óta

A modern művészet és irodalom eredete - Hauser Arnold - Régikönyvek
(1 vélemény)

Hauser ​Arnold életművének kiadása keretében A művészettörténet filozófiája című kötet után a magyar olvasóközönség most a szerző nagyszabású monográfiáját kapja kézbe a manierizmus átfogó történetérő. A művészet és irodalom társadalomtörténetén kívül talán ez a világhírű magyar származású művészetszociológus legnagyobb visszhangot kiváltó műve,mely első, 1964-es német nyelvű kiadása óta szinte valamennyi európai nyelven több kiadásban is megjelent, s a témának mindmáig elismerten legteljesebb feldolgozása. A mű első részében a szerző a manierizmus fogalmának körülhatárolására tesz kísérletet, a manierizmust egy meghatározott történelmi kor termékének tartja. A reneszánsz és a barokk határán álló, alapvetően antiklasszikus művészeti irányzatként jellemzi, amelyben kiteljesedik a harmonikusnak tartott reneszánszban már benne rejlő válság. A mű második része a manierizmus irodalmának és képzőművészetének részletes és virtuóz leírását tartalmazza, rendkívül árnyalt és találó jellemzésekkel és elemzésekkel. A kötetet egyedülálló és igen gazdag képanyag teszi teljessé.

Fordítók:
Görög Lívia
Borító tervezők:
Haiman György
Kiadó:
Gondolat
Kiadás éve:
1980
Kiadás helye:
Budapest
Nyomda:
Kossuth Nyomda
Nyomtatott példányszám:
10.200 darab
ISBN:
9632807758
Kötés típusa:
egészvászon, kiadói borítóban
Terjedelem:
519 oldal + 200 oldal képmelléklet
Nyelv:
magyar
Méret:
Szélesség: 16.00cm, Magasság: 24.00cm
Súly:
1.20kg
Kategória:
TARTALOM
Előszó 5
A manierizmus elmélete
A manierizmus fogalma
A manierizmus újrafelfedezése és átértékelése 13
A klasszikus stílusok rövid élettartalma 15
A reneszánsz válság 17
Kísérlet a manierizmus meghatározására 23
A matierizmus egysége 30
A reneszánsz felbomlása
Az antiklasszicizmus 38
Az antirealizmus 44
A modern ember születése 48
Manierizmus vagy manierizmusok? 55
A manierizmus bírálatáról 59
A természettudományos világnézet létrejötte
A kopernikuszi fordulat 64
Kepler nyolc perce 66
A hullámzó-változó Én 69
A feje tetejére állított világ 72
A gazdaság és a társadalom átalakulása
A modern kapitalizmus létrejötte 75
A finánctőke világuralma 79
A gazdasági válság Itáliában 81
A vallási mozgalmak
A predestináció tana 86
A parasztháború 89
Protestanizmus és kapitalizmus 92
Reformáció és ellenreformáció 95
A tridenti zsinat 100
A katolikus reformmozgalom 105
A politika autonómiája
Machiavelli kopernikuszi tette 108
A kettős erkölcs 110
A politikai realizmus elmélete 113
Az ideológia-fogalma 118
A "kettős erkölcs" és a tragédia 121
Az elidegenedés fogalma
Az elidegenedés marxista fogalma 123
Elidegenedés a társadalomtól 127
Az intézményesedés folyamata 133
A művészet az elidegenedés világában 137
A nárcizmus mint az elidegenedés pszichológiája
Társadalomtudomány és lélektan 149
Én-szeretet és én-szemlélet 152
A nárcisztikus alkat 156
Tragédia és humor
A tragédia antik és modern fogalma 169
A középkor és a tragédia 173
A modern tragédia születése 176
A humor felfedezése 180
A manierizmus története
Az itáliai manierizmus vázlatos története
Előzetes megjegyzések 187
A manierizmus előjelei és előfutárai - Manierizmus és barokk
A reneszánsz virágkorának fejtett manierizmusa 196
Raffaelo és iskolája - Michelangelo és követői - Andrea del Sarto és Corregio
A manieristák első nemzedéke 226
Első szakasz: Pontormo - Rosso Fiorentino - Beccafumi
Második szakasz: Bronzino - Parmigianino
Érett és késői manierizmus 257
Vasari akademizmusa - Salviati - A római-firenzei - A római-firenzei monumentál-stílus - A Studiolo-kör Az emiliai-bolognai csoport: Primaticci - Niccolo dell'Abbate - Pellegrino Tibaldi - Lelio Orsi A velencei manierizmus: Az előfutárok - Tintoretto - Jacopo Bassano - Paolo Veronese A kései manierizmus: A Zuccariak és körül - Barocci - Az utolsó manieristák - Manierizmus, barokk és klasszicizmus
Jegyzetek a manierizmus Itálián kívüli történetéhez
A manierizmus Franciaországban 297
A fontainebleau-i iskola - A szobrászok - Jecques Bellange és Jacques Callot
A németalföldi és az "újabb" nemzetközi manierizmus 302
Az 1520-as antwerpeni manieristák - Brueghel - A haarlemi és az utrechti iskola és az újabb nemzetközi manierizmus
Spanyolország
Greco és a beteljesült manierizmus 318
Manierista stíluselvek a képzőművészetben és az irodalomban
Manierizmus és barokk az irodalomtörténetben 335
Átvihetőik-e a képzőművészeti stílusfogalmak az irodalomra?
Tér és manierista építészet 342
A nyelv mint konstitutív forma 351
A metafora - A metaforizmus - A "concetto"
A manierizmus fő képviselői Nyugat-Európa irodalmában
Itália 374
A petrarkizmus - Michelangelo - Tasso - Marino
Spanyolország 383
Góngor - Cervantes - Calderón
Franciaország 406
Montaigne - Maurice de Sceve - Ronsard - Robert Garnier - Jean de Sponde és a későbbi lírikusok - Malherbe - A klassziciszmus: Racine
Anglia 423
Marlowe - Shakespeare - A metafizikus költők
Manierizmus és a modern művészet
Bevezetés 445
Szakaszosság és tipológia - Korunk kultúrválsága és a reneszánsz
Baudelaire és az esztéticizmus 448
Baudelaire és a romantika - Az esztéticizmus - Vie factice - A századvéi dekadencia
Mallarmé és a szimbolizmus 459
Mallarmé és az impresszionizmus - A poésie pure - Egy jelbeszéd eszméje - A művészet titka - Mallarmé metaforizmusa
A szürrealizmus 467
Szürrealizmus és pszichoanalízis - "Terroristák" és "retorikusok" - Picasso - A "mögöttes valóság" - A lélektani regény megszűnte - A film tér- és idő fogalma - A montázs elve
Proust és Kafka 480
A prousti metaforika - Az új időfogalom - Proust nárcizmusa - Az elidegenedés Proustnál és Kafkánál - Ateizmusuk - Kafka bürokrácia-képe - Az álom - Jelkép, allegória, parabola és metafora
Jegyzet 497
Névmutató 507

Hauser Arnold

1892 - 1978
Hauser Arnold (Temesvár, 1892. május 8. – Budapest, 1978. január 29.) filozófus, az MTA tagja (1977), művészettörténész, a művészetszociológiai irány képviselője.

Hauser Arnold  további könyvei

Az Ön ajánlója

Vélemények a könyvről

  • 2018.06.08. 16:09

    Kiváló adalékokat ad a szerző annak megértéséhez, hogy hogyan alakított ki válseghelyzetet az ókori klasszikus művészetbe való visszafordulás, "a múlt szemetének elővakarása". Nem csak a manierizmus és a barokk kialakulásának megértését segíti, hanem azt is,hogyan vált a a 'klasszikus érték' kanonizáltá a művészetben évszázadokon keresztül és hogyan szülte azokat a válsághelyzeteket, amelyek elvezettek a mai modern kultúra kaotikusságához. Egészen más irányból közelíti meg a művészettörténetet, mint azt megszokhattuk.